Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kitobjektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har noll koll på den senaste tekniken angående Kitobjektiven. Vad innebär ett sådant objektiv? Att det tillhör lågprismarknaden har jag förstått. Vad är nackdelen med ett sådan objektiv? Någon som känner för att beskriva detta objektiv. Tackar på förhand!
Inge i GBG!

Det kit-objektiv betyder är bara att det ofta säljs tillsammans (alltså som ett "kit") med kamerahuset. Sådan objektiv har ofta en brännvidd om 18-55, 18-70 eller 18-135 mm (för t.ex Nikon) och det som utmärker dem är att de är konstruerade utifrån ett maxpris, för att kunna sälja kameran billigt.

Ingen speciell typ av objektiv, alltså, utan ett allroundobjektiv som passar till mycket.

Kit-optik kan vara rätt bra (som Nikons 18-70 eller Canons nya 18-55) eller rätt usla (Canons gamla 18-55).

Klokare?

Per.

Tillägg

Skulle bara vilja tillägga att Canons gamla 18-55 är ett av de bästa normalzoomobjektiv som tillverkats om man ser till prestanda per krona!!! Billigt och helt klart kompetent till priset sett.

Japp

Just det. Vilket är ett rimligt alternativ om man ser till zoomomfång och pris?
Visst är det ett extremt skrangligt och ganska dåligt byggt objektiv, men ser man till resultatet så är det inte så dåligt.

Ett rimligt alternativ till de flesta kamerasystem är Sigma 17-70 som ger bra pris för prestandan. Bra optik, bra byggkvalitet och OK autofokus. Jag skulle själv vilja ha ett (och Nikon-ägare kan skatta sig lyckliga då det finns en HSM-variant de kan använda).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar