Annons

Kitobjektiv 350D vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

mi an

Aktiv medlem
Vad jag har förstått ska kitobjektivet till D70:n vara bättre än det till 350D:n. Är det stor skillnad på dessa, och vilka skillnader är det i så fall förutom zoomomfång och ljusstyrka?
 
Skärpan är flera klasser bättre med Nikon gluggen, sen är byggkvaliteten bättre också.
Nikon gluggen är ett riktigt bra objektiv medans Canons motsvarighet är något som man får med på köpet,typ.
 
Zoso skrev:
Skärpan är flera klasser bättre med Nikon gluggen, sen är byggkvaliteten bättre också.
Nikon gluggen är ett riktigt bra objektiv medans Canons motsvarighet är något som man får med på köpet,typ.

Eftersom jag ägt och nyttjat båda vill jag påstå att Canon inte står mycket Nikon efter i skärpa.
Speciellt inte om man bländar ner ett par steg.

Däremot lider EF-S 18-55 av lite mera kromatisk abberation och oskärpa i hörnen på de allra största bländarna.

18-70 är däremot mycket bättre byggd än EF-S och ger ett mycket mer gediget intryck.

Räkna inte bort att Nikon är ca 3ggr så dyr också.

MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Eftersom jag ägt och nyttjat båda vill jag påstå att Canon inte står mycket Nikon efter i skärpa.
Speciellt inte om man bländar ner ett par steg.

Räkna inte bort att Nikon är ca 3ggr så dyr också.

Jag har visserligen inte ÄGT, men väl använt båda, och Canons kitobjektiv måste bländas ner till f/8 för att ge acceptabel skärpa medan det faktiskt ser riktigt bra ut redan på full öppning på Nikons 18-70. Jag skulle säga att 18-70 vidöppen och 18-55:an på f/8 är likvärdigt.
Åt teleänden till verkar nikonen faktiskt vara som skarpast vidöppen och blir något oskarpare när man bländar ner.
Ska man jämföra 18-70:n med något så är Sigma 18-50/2.8 en mer jämbördig kombatant.

I skrivande stund betalar man 1580kr mer för D70 + 18-70 än för bara huset. För 350D är skillnaden med och utan 18-55 är skillnaden 900kr.
Jag kan inte få det till mer än typ 1.8ggr dyrare. Men du kanske räknar annorlunda än jag.
(Priserna hämtade från cyberphoto.)
 
dumbo skrev:
...


I skrivande stund betalar man 1580kr mer för D70 + 18-70 än för bara huset. För 350D är skillnaden med och utan 18-55 är skillnaden 900kr.
Jag kan inte få det till mer än typ 1.8ggr dyrare. Men du kanske räknar annorlunda än jag.
(Priserna hämtade från cyberphoto.)

Jag avsåg löspriserna, och när jag sist kikade kostade 18-55 ca 1200:- och 18-70 kostade ca 3500:-
Det kanske har ändrats en hel del sen jag tittade iofs.
MVH /Micke
 
Tack för svaren!

Efter mycket övervägande har jag bestämt mig för en 350d. Jag beställde den med kitobjektivet eftersom det + väska + 512 MB minne bara kostade 800 kr extra.
 
Läs FOTOs nummer som är ute nu, de ger Canons kit-glugg fullt godkänt. Problemet med nätet är att folk gärna sitter och jämför i 100% och ser saker som aldrig syns på papper, vilket ofta kan ge en rätt skev bild av något.
 
mi an skrev:
Tack för svaren!

Efter mycket övervägande har jag bestämt mig för en 350d. Jag beställde den med kitobjektivet eftersom det + väska + 512 MB minne bara kostade 800 kr extra.

Du kommer att upptäcka att objektivet är MYCKET prisvärt. Lycka till med nya utrustningen!
MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Ja just det, inte KIT...

Man köper väl inte ett D70 KIT för att få tag på objektivet?

Om man frågar efter kitobjektiv så är det väl rimligt att anta att man tänkt köpa ett kit (vilket uppenbarligen åxå var fallet).
Har man inte tänkt göra det så frågar man efter Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 vs Nikon AF-S 18-70/3.5-4.5, varför man nu alls skulle ställa en sån fråga om man redan hade en kamera...
 
dumbo skrev:
Om man frågar efter kitobjektiv så är det väl rimligt att anta att man tänkt köpa ett kit (vilket uppenbarligen åxå var fallet).
Har man inte tänkt göra det så frågar man efter Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 vs Nikon AF-S 18-70/3.5-4.5, varför man nu alls skulle ställa en sån fråga om man redan hade en kamera...

Jag fördrog att inte dra några egna växlar i detta fall utan försökte svara på frågan om OBJEKTIVEN.

Och då tyckte jag det var rimligt att jämföra deras löspriser eftersom varken du eller jag vet hur mycket Nikon/Canon subventionerar priserna på optiken i kittet.
 
Om huset kostar 8000kr och kitet kostar 9000kr så kostar objektivet i praktiken 1000kr om man köper kitet. Enkel matematik.
Om sedan objektivet så kostar en miljon om du köper det löst så betalar du ändå inte mer än 1000kr extra för det om du köper kitet.
 
dumbo skrev:
Om huset kostar 8000kr och kitet kostar 9000kr så kostar objektivet i praktiken 1000kr om man köper kitet. Enkel matematik.
Om sedan objektivet så kostar en miljon om du köper det löst så betalar du ändå inte mer än 1000kr extra för det om du köper kitet.

Värst va du var obstinat då? ;)
 
dumbo skrev:
Om huset kostar 8000kr och kitet kostar 9000kr så kostar objektivet i praktiken 1000kr om man köper kitet. Enkel matematik.
Om sedan objektivet så kostar en miljon om du köper det löst så betalar du ändå inte mer än 1000kr extra för det om du köper kitet.

NEJ!
Man måste kolla löspriserna då man som sagt inte vet hur mycket canoniterna och nikonisterna subventionerar priserna på optiken i kit. DET är enkel matematik.

Varför drar såna här trådar alltid iväg? Hoja.
 
Om man tänker köpa objektivet löst, utan hus, är löspriset relevant, annars är det värdelöst vetande.

Med resonemanget om löspriset så kan man ju lika gärna säga att "Objektivet kostar 10000kr", för att det gör det hos en handlare. Att det kostar 5000kr hos de flesta andra spelar ingen roll.

Jag kan inte se varför något annat än den summa man faktiskt betalar skulle vara relevant. Det spelar ingen roll om Nikon skänker bort huset och tar 9kkr betalt för objektivet i kitet. Man betalar inte mer än 9kkr för kitet ändå. Alltså får man hus och objektiv för 9kkr, vilket är 1500kr mer än man betalar för bara huset.

Det spelar välingen roll om staten subventionerar mjölken (jag vet inte om de gör det fortfarande), den kostar inte mer att köpa för det. Även om mjölken kostar 15kr/l att producera och staten subventionerar hälften så betalar man inte mer än 7.50kr, även om den faktiskt kostar "det dubbla".

Hur svårt kan det vara?
 
Annars kan vi ju lika gärna direkt gå på tillverkarens rekommenderade pris i prisjämförelsena på en gång. Sen att det inte finns en enda säljare som tar ut det priset hör väl inte till saken eller?
 
dumbo skrev:
Om man tänker köpa objektivet löst, utan hus, är löspriset relevant, annars är det värdelöst vetande.

Med resonemanget om löspriset så kan man ju lika gärna säga att "Objektivet kostar 10000kr", för att det gör det hos en handlare. Att det kostar 5000kr hos de flesta andra spelar ingen roll.

Jag kan inte se varför något annat än den summa man faktiskt betalar skulle vara relevant. Det spelar ingen roll om Nikon skänker bort huset och tar 9kkr betalt för objektivet i kitet. Man betalar inte mer än 9kkr för kitet ändå. Alltså får man hus och objektiv för 9kkr, vilket är 1500kr mer än man betalar för bara huset.

Det spelar välingen roll om staten subventionerar mjölken (jag vet inte om de gör det fortfarande), den kostar inte mer att köpa för det. Även om mjölken kostar 15kr/l att producera och staten subventionerar hälften så betalar man inte mer än 7.50kr, även om den faktiskt kostar "det dubbla".

Hur svårt kan det vara?

Du kan fortfarande inte göra så. Om du hade haft 2st d70paket med 2 olika zoomar så ok... då hade det funkat men nu är det ju inte så eller hur. Jag tror nog att du förstår vad man menar du är bara för stolt/envis för att erkänna det.
 
Du har ett "paket" med bara hus och du har ett paket med hus + objektiv. Paketet med objektiv kostar 1500kr mer, alltså betalar man, i praktiken, 1500kr för objektivet.. Hur sedan den inbördes fördelningen ser ut saknar helt betydelse eftersom att man för 1500kr extra får ett objektiv. Alltså betalar man 1500kr för objektivet. Att Nikons objektiv är en bättre och mer påkostad konstruktion spelar ingen roll, det är vad man BETALAR som spelar roll och man betalar 1500kr för att få ett objektiv.

Dravlet med att "Man kan inte jämföra så..." verkar mer vara trams för att ursäkta Canons val att skicka med ett sämre objektiv. Hade förhållandet varit det motsatta är jag tämligen säker på att Canoniterna argumenterat på precis samma sätt som jag gör nu.
 
Om jag bara...

.. hade skrivit att "Nikons kitobjektiv är ju ganska mycket dyrare än Canons" istället...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.