Annons

kitglugg mot proffsen

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
PÅ väg ut för att fota en grupp kom jag på att jag skall testa vilket objektiv som ger bästa resultatet på min 30D.
Testet gjordes på 50. 1, 4 24-105L IS och Kitgluggen.
Testet gjordes inte i mörker och med stativ; utan som jag fotar grupper. Fri hand i bra ljus.
Först drog jag upp centrumutsnitt till 200 procent.
Visst; kitgluggen var lite sämre, men i en utskrift A3 skulle jag inte se den.
Kantskärpan måste vara sämre, tänkte jag och gjorde samma utnitt i höger kant. Förbryllande nog så var skillnaden där ännu mindre. I 200 procent och med ny 24 tums mac-skärm kan jag knappast se skillnaden mellan dessa objektiv?!
När jag dessutom belade bilderna med ”Smart” skärpa i PS så blev skillnaden ännu mindre.
Nu kommer jag att använda min kitglugg. Den är liten och lätt.
Trevlig sommar
PS: jag är övertygad att det finns skillnader på större bländare, men det var inte syftet med detta test.
 
Har också läst en massa som spyr galla över kitobjektivet!
Personligen tycker jag det är utmärkt som just ett kitobjektiv,lätt och billigt!
Fast i mitt fall kanske problemen mer beror på skit bakom kameran... ;)
 
Graturlerar! Du har upptäckt vad fotografi går ut på; att fotografera och skapa bilder och att använda utrustning som passar änadamålet, inte jämföra kantskärpor i jätteförstoring mm, som inte syns i normala bildstorlekar. Det finns fortfarande hopp för fotosidan........
 
Håller med Nils!

En Bra bild med Kitgluggen Är såklart fortfarande en Bra bild.

Det skall vara kul att fota.
Om bilden försvinner bakom fokus på detaljer och pixlar så bör man backa och tänka till.


MVH Niclas, som nog "är" både och i en salig blandning..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.