Annons

Kit-objektiv till Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Derfält

Medlem
Jag har länge gått och funderat på att inhandla min första systemkamera och efter mycket läsande på fotosidan lutar det åt en 50D. Jag kommer nog köpa den hos Rajala och har lite svårt att välja vilket kit-objektiv jag ska köpa med. Just nu lutar det åt 15-85 IS då jag har fått ett intryck av att det ett bra objektiv för den pengen samt ett bra val om man inte äger några andra objektiv.

Jag fotograferar mycket i naturen, både stora öppna ytor så som utsikter, men även lite mer närgånget (har dock inget krav på macro hos mitt första objektiv). Är lite nyfiken att prova på HDR fotografering. Jag gillar även att fotografera saker i rörelse, allt från min hund som jagar en fjäril till mina små kusiner som hoppar och skuttar.

Kan också passa på att fråga om ni tror jag gör rätt i att köpa 50Dn. Det som fick mig att luta mer åt den än andra i samma prisklass var den snabba sekvenstagningen, relativt ny kamera på marknaden, jag har inget krav på videoinspelning.

Hur snabbt minneskort borde jag köpa för att inte begränsa fotografering i 6.3bps?

Jag har nog 10 frågor till om jag tänker efter men vi nöjer med dessa, vill inte avskräcka folk från att svara : ).
 
Jag tycker det är en bra kombination du funderar på.
Jag har själv haft en 50D och var mycket nöjd med den, (förutom på höga ISO).
Det är nog en av de mest prisvärda kamerorna just nu.
EF-S 15-85 är ett bra objektiv som du klarar dig långt med, om du inte behöver mer ljusstyrka.
 
Jag har bla den kombinationen Du nämner och är oerhört nöjd med den. 15-85 är ett trevligt objektiv som gör 50D rättvisa.

Rekommenderas!
 
Jag köpte det paketet nu från just Rajala och jag är nöjd. Objektivet är relativt tungt och glappar inte alls på något sätt, inte ens fullzommat. Den känns som en 24-105mm L objektiv om jag ska vara ärlig. Väldigt tyst IS som man knappt kan höra är också ett plus. är inte super nöjd med prestandan i high ISO men ISO 1600 korrekt exponerat ser förvånansvärt bra ut. Har inte testat ISO 3200 ännu. Jag köpte till en 430 EX ii blixt förra veckan och de fungerar tillsammans bra.
 
50D + 15-85 IS är ett bra val.

Din 50D tar 6,3 bilder/sek oavsett minneskort, den sparar bilderna i kamerans interna minne och skriver till kortet parallellt. Frågan är hur många bilder du kan ta i serie innan hastigheten sjunker. Plåtar du JPG kan du ta obegränsat antal bilder i serie om du har ett SanDisk 20MB/s eller snabbare. Plåtar du i RAW-format kan du ta ca 15 st innan kamerans interna minne är fullt. När det väl är fullt sjunker hastigheten till mellan 0,5 och 2 bilder/sek beroende på minneskort. Jag skulle köpa ett SanDisk 30MB/s kort eller snabbare, då har du minst 1,5 bild/sek i RAW vid full buffert.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.