Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kingston Elite Pro vs Sandisk Ultra II?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
vad tycker ni
det är till en Ixus 750

Kingston Elite Pro 512mb 290:-
Sandisk Ultra II 512mb 530:-
 
Jag kan ha haft otur, men det enda minneskort jag har som har krånglat är ett Kingston. De andra två (RiData och Lexar) har aldrig orsakat några problem. Nu är förvisso de två sistnämnda på bara 512 meg vardera, medan Kingston-kortet är på fyra gig, det kanske oftare är fel på sådana?
 
oj sorry
nu blev det lite fel


Sandisk Ultra II 512mb kostar 349:-
det är 1Gb som kostar 530:-
 
Jag tar upp tråden igen för jag har lite samma problem.

Jag tänkte skaffa en Powershot 710IS med ett Sandisk Ultra II på 1GB. Problemet är att detta inte finns inne. Istället finns Kingston Elite Pro med samma prestanda men billigare.

Jag har ingen erfarenhet av Kingston (däremot Sandisk) och dessutom uppges att Kingston inte passar till vissa modeller från Canon, däribland IXUS.

Någon som vet mer om detta?

/ Joacim
 
jag har ett sandisk ultra 2 på 512 mb, och ett kingston elite pro på 1 gb. i den ena av mina 2 kortläsare krånglar kingstonkortet, medan sandisk inte krånglar i nån av dem. annars så har jag inte märkt nån vidare skillnad mellan dem.
 
stef-n skrev:
Jag kan ha haft otur, men det enda minneskort jag har som har krånglat är ett Kingston. De andra två (RiData och Lexar) har aldrig orsakat några problem. Nu är förvisso de två sistnämnda på bara 512 meg vardera, medan Kingston-kortet är på fyra gig, det kanske oftare är fel på sådana?

RIData har krånglat i min Canon-kamera. Gick väldigt långsamt, men annars inga problem.
 
Tack för snabba svar.

På pappret verkar Kingston och Sandisk lika snabba, men praktiska tester verkar visa att Sandisk ändå är lite snabbare. Det kanske blir till att leta upp ett Sandisk i alla fall.

Efter att ha sökt lite i forumen diskuteras ofta "kvalitetskort". Vilka märken räknas in i denna kategori förutom Sandisk?

/ Joacim
 
Jag hittade inget på Kingstons hemsida om strul med vissa Canonkompakter. Någon som hört något här? Så här skriver nätbutiken där jag handlar om Kingston:

Kompatibilität: nicht geeignet für Canon IXUS Kameras

På svenska, ej avsett för IXUS-kameror.

/ Joacim
 
är det ingen större prisskillnad så hade jag nog valt sandisk. ev. plusmodellen som du kan stoppa in direkt i ett usb-uttag utan att använda kablar eller kortläsare. var på väg att köpa ett sådant men köpte 1gb kingston-minne för samma pris som 512 mb sandisk ultra II plus.
 
Jag har samma priser. Ett Sandisk kostar nästan lika mycket som ett dubbelt så stort Kingston. Kommer inget Sandisk in så kanske det blir ett Kingston till att börja med. Sedan kan man ju alltid kompletera lite senare med ett extrakort. Minnen blir ju inte dyrare.

/ Joacim
 
apple skrev:
Jag hittade inget på Kingstons hemsida om strul med vissa Canonkompakter. Någon som hört något här? Så här skriver nätbutiken där jag handlar om Kingston:

Kompatibilität: nicht geeignet für Canon IXUS Kameras

På svenska, ej avsett för IXUS-kameror.

/ Joacim

Om du läser denna tråd och har en KonicaMinolta 7D eller 5D så kolla Dyxum.com på kortjämförelser för dessa kameror. Det är vansinnig skillnad på Kingston och en del andra fabrikat som Lexar och SanDisk. SanDisk minnena funkar utmärkt men det spelar ingen roll om du t.o.m väljer Kingstons snabbaste Ulta-minnen. Med dessa kameror gör det ingen skillnad vilken typ av Kingston du väljer. Sandisk UltraII och Extreme III åker cirklar runt Kingston-minnena och är 5-8 ggr snabbare (trots vad som sägs om minnenas teoretiska kapacitet av tillverkaren!!!). Så kombinationen kamera - minne betyder och man ska akta sig att dra slutsatser av andra kombinationer än den man själv faktiskt har inför ett köp. Det kan bli helt fel även om det säkert är sällan det är så extremt som när det gäller KonicaMinoltas kameror och Kingston-minnena.
 
Sten-Åke,

Jag sökte lite i forumen och hittade dina inlägg om Kingston och Minolta. Det var delvis därför jag började luska lite mer i ämnet.

/ Joacim
 
Hmmmm...

Jag har inte hittat någon som klagat / haft problem med Sandisk. Däremot finns det tydligen vissa problem med Kingston i kombination med vissa kameror och minnsläsare. Det förklarar ju delvis varför det skiljer sig en hel del i pris.

/ Joacim
 
Jag tror säkert att Kingston tillverkar utmärkta minnen, men kanske är marginalerna lite mindre än hos exempelvis Sandisk. Därför händer det ibland att det uppstår problem med vissa kombinationer kamera - minne. Risken att det händer är däremot kanske inte så stor.

Det verkar som om Sandisk ligger närmare den teoretiska kapaciteten i olika praktiska överföringstester. Hur upplever ni som har Kingston att det funkar att föra över bilder till datorn?

/ Joacim
 
apple skrev:
Jag hittade inget på Kingstons hemsida om strul med vissa Canonkompakter. Någon som hört något här? Så här skriver nätbutiken där jag handlar om Kingston:

Kompatibilität: nicht geeignet für Canon IXUS Kameras

På svenska, ej avsett för IXUS-kameror.

/ Joacim

det va Ixus40 som inte klarade Kingston 1Gb
 
apple skrev:
Hur upplever ni som har Kingston att det funkar att föra över bilder till datorn?

/ Joacim

att det funkar bra. har inte gjort några tester dock. det som har krånglat med kingstonminnet och ena kortläsaren är att jag inte har kunnat ta bort eller ändra på bilder på kortet. men det är som sagt bara på ena kortläsaren, med den andra funkar det bra!
kan hända att kingston är lite slöare i överföringen är min allmänna känsla.

men det är väl även här att du får vad du betalar för med vissa undantag. det bör ju funka med både och, och det är väl troligtvis bara med kortläsare som du märker skillnaden.
 
apple skrev:
Jag tror säkert att Kingston tillverkar utmärkta minnen, men kanske är marginalerna lite mindre än hos exempelvis Sandisk. Därför händer det ibland att det uppstår problem med vissa kombinationer kamera - minne. Risken att det händer är däremot kanske inte så stor.

Det verkar som om Sandisk ligger närmare den teoretiska kapaciteten i olika praktiska överföringstester. Hur upplever ni som har Kingston att det funkar att föra över bilder till datorn?

/ Joacim

Först fick KonicaMinolta 7D kritik för sin långsamma skrivhastighet till kort och sega seriebildstagning. Detta fick KM att uppgradera sin firmware (till ver 1.1). Efter det blev det en dramatisk förbättring av skrivhastigheten (om man inte hade Kingston - och det hade ju jag tyvärr, så jag var tvungen att köpa ett SanDisk för att få upp prestanda :-( ).

Sen är det ju så att även om man får bättre prestanda med snabbare kort, så ligger man ofta ganska långt från kortets teoretiska kapacitet. Inte sällan får man knappt ut hälften av vad dessa säjer kortet är kapabelt till. I KM:s fall var det kamerans egen programvara som satte begränsningen. Dessutom så verkade KM ha fokuserat på att optimera sin firmware för bl.a. SanDisk och Lexar minnena. Firmwareuppgraderingen påverkade överhuvudtaget inte Kingstonkortens prestanda, vilket jag besviket kunde konstatera.

Jag ser ofta att folk i forum som detta säjer att deras kort väl fungerar bra i allmänna ordalag och då är väl det OK, men ska synpunkterna ge nån vägledning så krävs klockning. Dessutom bör man ta hänsyn till hur kameran hanterar att bufferten fylls vid seriebildtagning. Med ett Kingston i min kamera och kontinuerlig seriebildtagning så storknar kameran fullständigt när bufferten fylls (även efter firmwareuppgradering). Detta sker aldrig med SanDisk Extreme III på samma sätt. Där fortsätter kameran att ta bilder, dock med viss reduktion av hastigheten. Detta är detta man ska mäta tycker jag för det är det som begränsar användningen i fält.

Kingston är oanvändbart i 7D för seriebildstagning men fungerar hjälpligt men segt i vanliga situationer bild för bild även om bildgranskningen blir klart segare än med snabbare minnen.

För KM-användare är Dymum.com och testerna där ovärderliga. Men användare av andra kameramärken bör läsa dessa siffror försiktigt. Exempelvis Kingston fungerar säkert väldigt mycket bättre i andra kameror än i KM:s. Hur bra måste ni ta reda på själva.
 
Jag kör med 2st kingston ultimate 2gb till ixus 700 och 750 inga problem alls.
Men det är ju ultimatekorten det.
Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.