Annons

Kingston CF kort i en Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har köpt mig ett 1 GB Kingston CF kort till min Nikon D70. Efter några bilder kommer det "CHR" kortfel. Stänger av kameran, stänger på den igen och då fungerar den några kort till innan problemet uppkommer igen. Verkar vara svårt att skriva till kortet.

Har testat kortet i en kompaktdigital och där fungerar den utmärkt. Testade sedan i ytterligare en annan D70 och där var det också problem.

Enligt säljaren skall det fungerar med detta kort och D70.

Är det någon som har Kingston CF 1 GB och en D70 där det fungerar, eller inte fungerar?
 
Jo jag har exakt samma problem som du har.
Har också ett 1024 mb kingston.
Brukar dock kunna ta ganska många bilder mellan gångerna.

Får även upp "Filen innehåller ingen bilddata" ibland när jag kollar på bilder i lcd:n, även då får jag stänga av och sätta på kameran. Får du också det medelandet?
 
Martin W skrev:
Jo jag har exakt samma problem som du har.
Har också ett 1024 mb kingston.
Brukar dock kunna ta ganska många bilder mellan gångerna.

Får även upp "Filen innehåller ingen bilddata" ibland när jag kollar på bilder i lcd:n, även då får jag stänga av och sätta på kameran. Får du också det medelandet?

Exakt det meddelandet får jag också. Det är Zebramedia som jag köpt av och fått svaret att det skall fungerar med en D70. Jag har bett att få betala mellanskillnaden mot ett som fungerar och jag hoppas de ställer upp på det.
 
MagnusJoh skrev:
Exakt det meddelandet får jag också. Det är Zebramedia som jag köpt av och fått svaret att det skall fungerar med en D70. Jag har bett att få betala mellanskillnaden mot ett som fungerar och jag hoppas de ställer upp på det.

Jag köpte mitt på Itparadiset.se för ett tag sedan så det verkar som det kanske är problem med detta kingston kort överlag.

Ingen annan som har ett kingston till sin d70 som kan säga hur deras funkar? Eller som har haft detta problemet?
 
Är det elite pro-kortet eller den billigare varianten? Dom bygger tydligen på olika teknik, så alla Kingstonkort kanske inte har samma problem?

edit: Zebramedia ser bara ut att kränga den billigare varianten. Är det någon som testat med det blåa kortet?
http://www.kingston.com/products/cf.asp
 
Senast ändrad:
Jag köpte (Zebra media) Kingston 512mb som jag skulle använda till min 300d och en mp3-spelare.
Fungerade till 300d men inte mp3-spelaren.
Zebra media bytte ut Kingston mot ett Sandisk utan extra kostnad.
 
Jag har handlat ett Kingston Elite Pro (Blått) 1GB..
Funkar perfekt i kameran och en annan jag provat på!

MEN MEN MEN
Jag får inte eländet att lira med kortläsaren!!
Så fort jag pluggar in kortet så står den och bara tuggar...och tuggar....och tuggar...

Nån fler som upplevt det?
(Har en Typhoon USB 2 läsare)

Som det är nu så måste jag tömma kortet via kameran..
 
ca6 skrev:
Är det elite pro-kortet eller den billigare varianten? Dom bygger tydligen på olika teknik, så alla Kingstonkort kanske inte har samma problem?

Enligt Kingstons hemsida så är det Elite Pro som man ska använda till D70.

Dom har en "Memory Configuration" guide där man kan hitta lämpligt minne till sin dator/kamera/etc

http://www.ec.kingston.com/shop/mod...-Nikon-D70+Outfit+Digital+Camera&SUBMIT1=Find

/Anders - som för några år sedan beställde minne till datorn direkt från Kingston... till mycket bra pris.
 
MagnusJoh skrev:
Zebramedia har nu erbjudit sig att byta ut mitt minneskort.
Låter ju bra. Jag har just detta billigare Kingstonkort köpt därifrån och det har inte strulat än med Nikon D70. Använder det bara ibland dock.
 
Jag har ett gammalt Kingston 256MB och ett nytt Kingston Elite Pro 2 GB. Båda fungerar utan problem i D70 och kortläsare.
 
jag har ett Kingston Elite Pro 512mb som funkar utan problem i min D70. Så det verkar ju vara med 1gb-korten som det strular.
 
Har samma problem med att det ibland står CHR i fönstret, men det har alltid funkat att stänga av kameran och sätta på den igen. Men i helgen hände det igen och efter det var kortet oläsligt, har testat att rädda filerna med hjälp av Ontrack Easy Recovery, utan lycka. Så dom korten är borta :( Jag har anmält reklamation till PCAction där jag köpte det så får vi se om det funkar bättre med ett nytt. Det är alltså Kingston Elite Pro 512 jag har tillsammans med en D70. Har ett "vanligt" (orangefärgat) Kingston 512 och det funkar utmärkt.
 
Jag har börjat få lite småstrul med mitt 512mb "Pro". När jag sätter i det i kameran händer det att det inte känns av utan det står -E- i displayen. Tryck ut och sätt i igen så brukar det ordna sig. När det väl är på plats och igenkänt är det inga som helst problem med det.
 
Samma problem med Sandisk

Står själv i begrepp att köpa ett till kort och övervägde Kingston.
Jag kan bara komplettera med följande info:
- Jag har ett Sandisk Extreme III och har samma problem som ni andra. Får slå av kameran då och då, när displayen visar CHR eller att det inte finns några bilder på korten. Det KAN ju vara så att Extreme-kortet är för snabbt för D70, men det låter konstigt, så jag tror detta är ett problem med D70 och inte med korten, oavsett märke.

Arosfors
 
Kan tillägga att mitt nya Kingston-minne jag fick på reklamationen har funkat utan några problem hela sommaren. Så med andra ord verkade det vara fel på minnet i mitt fall. Byt ut det i tid så du slipper förlora en massa kort som jag gjorde.
 
tänker själv skaffa KINGSTON ELITE PRO antigen 1 eller 2GB till min 350d på grund av billiga priset men det verkar va som att många klagar på det kortet.


Kan ni rekomendera andra billiga snabba minneskort förutom SANDISK och LEXER?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.