Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kinesisk film: Lucky, Era, etc

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej på er!

Frågan dök upp i en annan tråd: hur är de kinesiska lågprisfilmerna?

Jag har plåtat ett femtiotal rullar Lucky genom åren. Tänkte skriva lite om mina erfarenheter här. Fyll gärna på med mer info om dessa och andra kinesiska filmer.

Jag har plåtat Luckys film i 135- och 120-format och i 100 och 400 ISO variant. I 135 har jag bara kört ISO 100.

Det som är unikt och speciellt med SHD 100 och SHD 400 är att de i princip saknar antihalationslager. Detta gör att högdagrarna "blöder", dvs blommar ut och blir alldeles mjuka i kanterna. Det är ganska vackert och blir lite drömskt. Tillsammans med ett djuprött filter kan man får lite "fejk-infraröd" look på sina alster.

I 120-formatet föredrar jag 400 ISO filmen. Den är mer mångsidig och bara marginellt kornigare än 100 filmen. I 135-formatet väljer jag dock 100 ISO, eftersom den är lite skarpare, vilket behövs i det mindre negativet.

Nu är det så att kvalitetskontrollen på dessa filmer är rätt värdelös. För att inte bli besviken när, exempelvis, en stor bit emulsion saknas, eller emulsionen är helt repig, full av vita prickar eller liknande, bör man tänka: detta är riktig skitfilm – jag blir jätteglad om det blir bilder överhuvudtaget.

Plåta ALDRIG viktiga saker med dessa filmer. Typ bröllop och sånt. Jag har varit med om att filmen saknat emulsion överhuvudtaget. Ja, det är sant. Döm om min förvåning när hela rullen var blank, utom en liten svart fläck. (Nej, jag hade inte blandat ihop fix och framkallare.)

En annan irriterande grej är att filmerna krullar ihop sig nåt överjävligt när de torkar. Det går att platta till dem under tunga böcker, men det kan ta månader att få dem plana.

Bortsett från detta så är det skoj filmer att experimentera med.

Här är ett exempel på Lucky SHD 400 och lith-kopiering:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/686707.htm
 
Lucky ska ju enligt rykten vara liscenstillverkad T-Max 100 och T-Max 400? Men med dålig kvalité som du rapporterar om tydligen. Tur att det inte är samma med Arista Premium (billig Tri-X och Plus-X). Den håller ordinär och jämn Tri-X/Plus-X kvalité hittills. Har fotat upp ett 30-tal rullar Premium 400 och ett 10-tal 100, och de är hur fina som helst än så länge. Synd bara att de inte finns i 120-format.

Har du funderat något på regnskydd för dina bilder på Planket förresten? Aftonbladet spår regn i sin 10-dygnsprognos.
 
Hej!

Kul att höra om hur det är med lågprisfilmer från kina, vore intressant att testa. Din beskrivning påminner lite om en del europeiska lågprisalternativ, typ Forte. Kom att tänka på talesättet "man får vad man betalar för" :)


//Alexander
 
Tack för att du tog dig tid att svara timeunit!

Det lättaste sättet att handla är via ebay tror jag. Jag har hittat en köpare som även säljer Era 4x5 bladfilm. Han har också shanghai GP3, som sägs vara något bättre än lucky (eller jag har läst det på flickr och apug, så ta det med en nypa salt..). Om det är någon i gbg som är på att dela frakt så säg till.

Skulle vara kul att testa era fotopapper också.
 
Bra, med denna information. Så lätt att köpa "grisen i säcken", men är man medveten om vad man gör så...
 
Idag anlände en rätt stor kartong från Taiwan. I den fanns en rätt stor mängd shanghai GP3 100 ASA 120-film, samt en hel del askar med ERA pankromatisk porträttfilm 102mmx127mmx25. Era-asken är nog den snyggaste förpackning jag sätt i fotobranschen.

Jag hade tänkt soppa dessa i D76, diafine och vanlig hederlig rodinal. Kan återkomma med resultat om någon är intresserad.
 
Hmm, ja, det var en lite annorlunda upplevelse.

Det första jag märkte var att det var ovanligt svårt att mata på filmen på spolen. Tog ett par frustrerande försök, vart riktigt arg till slut och då funkade det. Den krullade sig både i längsled och på tvären så att säga.

Filmmässigt liknar den HP5 och andra traditionella kornfilmer, inte för att jag är någon expert, men jag tycker den har lite mer distinkta korn än t.ex. deltafilmerna. Helt klart snyggt resultat. Bra kontrast och fin tonalitet. Har inte förstorat nåt än utan bara granskat negativen på ljusbord.

Trots två dagars tork med tung vikt i botten och härdande fixbad så krullar den sig helt galet fortfarande. Har klippt upp filmen och lagt den i press och hoppas att det hjälper, vi får se.

Ah just det, där det normalt finns en klisterremsa i slutet av filmen har shanghai gp3 istället en vanlig lapp som bara hånar en, men jag var förberedd och hade gummiband med mig. Fungerar lika bra, bara man vet om det.

Återkommer hur bladfilmen är och hur de är med andra framkallare.
 
Jag har kört Era, Shanghai och Forte i formatet 8x10" och har alldrig fått några problem. Era kanske är lite för tunn i basen så ibland ramlar han ut i från mina framkallningsramar. Däremot Era har en enormt silver innehåll i emulsionen kanske till och med 4g per kvadratmeter och ger enorm skön grå skala. Nu kör jag med Foma och upplever filmen som kvalite och prisvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.