Annons

Kina eller begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Hej, jag känner en person, vars son åker ned till Kina med jämna mellanrum och har fått erbjudet att de kan handla hem foto saker till mig.

Vet någon hur priserna ser ut i Kina, är det billigare att köpa begagnat i Sverige?
Hur är det med världsgarantier och liknande?
Vad finns det för nackdelar/fördelar med att handla från Kina, bortsett från prisskillnaden?
Är det något särskilt man bör tänka på?

Tack på förhand!

Jag antar att med Kina menar du Hong Kong, för på det Kinesiska fastlandet tenderar priserna vara rätt dyra. Har arbets kollegor från Kina som passade på att handla foto prylar när de var här i Sverige för att det var mycket billigare här.

Kinaproducerade saker är billigare. Objektiv och kamerahus är inte producerade där och kostar därför ungefär som här efter du betalat svensk moms och tull.
Garanti lär du inte få! Iaf ingen svensk eller europeisk. Du får skicka till Kina vilket blir dyrt.

Saker som importerats till Kina (Shanghai, Beijing etc) eller har ett utländskt varumärke beläggs med skatt och hamnar ungefär på svensk prisnivå. Saker som är tillverkade i Kina går att köpa billigt, men inte alltid med en kvalitet man vill ha. Hittar man väldigt billiga märkesvaror är det förfalskningar!

I Hongkong finns ingen moms eller annan varuskatt och priserna på elektronik och objektiv är billigare än i Sverige, brukar motsvara momsen altså ca -25%. Dock måste man kolla ordentligt om man vill ha internationell garanti (vilket det sällan finns). Dessbättre är kameror och objektiv numera av så bra kvalitet att det är ovanligt med garantireparationer (tror jag).

I Hongkong är riktpriset på paketet Canon D6 + 24-105/4,0 L IS 21 500 HKD vilket motsvarar ca 17 600 SEK. På scandinavianphoto.se kostar samma kombo 24 500 SEK. Så på lite dyrare kameror och objektiv kan man faktiskt spara en rejäl slant.

I Hongkong är riktpriset på paketet Canon D6 + 24-105/4,0 L IS 21 500 HKD vilket motsvarar ca 17 600 SEK. På scandinavianphoto.se kostar samma kombo 24 500 SEK. Så på lite dyrare kameror och objektiv kan man faktiskt spara en rejäl slant.

Sen ska du tulla och lägga på svensk moms!

EDIT: bortser vi från lagen och kan smuggla in grejerna så är det billigare ;)

/stefan

Senast ändrad:
Ja att tull och moms tillkommer har du förstås rätt i om man är bosatt i Sverige, tänkte inte på det... Altså finns det ingen poäng med att köpa varor i Kina.

Tror som ovanstående, Kina är inte billigare än Sverige för saker som är producerade utanför Kina. Hong Kong kan vara billigt inne i stan. Att köpa "tax free" på flygplatsen var ingen idé sist jag jämförde, men det beror ju också på hur valutorna varierar.

Mitt råd i Hong Kong är att den som handlar måste veta exakt vad som skall köpas, vad priset skall vara samt ha lite koll. Det bästa är om man känner någon (tex lokalt) som kan tipsa om seriösa affärer. Det finns annars en liten risk att din snälla budbärare kommer hem med fel pryl, tex äldre variant på objektiv.

En vettig butik i Hong Kong tycker jag är den som heter Broadway, belägen i gatuplan, vid isrinkssidan, i shoppingcenter Kornhill Plaza i området Tai Koo Shing. Undvik lördagar och söndagar då butiken är packad med köphungrig lokalbefolkning.
Dom har "dead on arrival"-garanti och har rimliga priser. Optik (med världsgaranti) minneskort, kamerabatterier och liknande kan vara vettigt att köpa. Kameror (utan världsgaranti, dvs dom flesta eller alla(?)) är väl lite mera riskabelt. Tull och moms tillkommer vid inresa till EU/Sverige, som nämnts tidigare, om värdena överstiger "fri-.gränsen".

Områden som Tsim Tsa Tsui (Kowloon-sidan) eller centrala staden eller Causeway Bay (Hong Kong-ön) rekommenderas absolut inte.

Kameror (utan världsgaranti, dvs dom flesta eller alla(?)) är väl lite mera riskabelt. Tull och moms tillkommer vid inresa till EU/Sverige, som nämnts tidigare, om värdena överstiger "fri-.gränsen".

.

Frigränsen är 4300 kr om du för över det personligen och tyvärr även om varan kostar 10.000 kr i Sverige och du betalar 10 kr i Kina så räknas det värdet utan du ska tulla för det ändå och då följer tullen en generell lista. Det är inte många objektiv som klarar frigränsen eller systemkameror heller. Kompakt gör nog det.
Själv fick jag betala tull och moms på 500 kr för ett stativ från hong kong.

Många kinesiska internetbutiker har ju försökt kringå detta genom att antingen skriva Gift eller skriva dit en annan prissumma. Pga av detta svindel har tullen en hårdare kontroll över Kinaimport.

/stefan

Frigränsen är 4300 kr om du för över det personligen och tyvärr även om varan kostar 10.000 kr i Sverige och du betalar 10 kr i Kina så räknas det värdet utan du ska tulla för det ändå och då följer tullen en generell lista. Det är inte många objektiv som klarar frigränsen eller systemkameror heller. Kompakt gör nog det.
/stefan

Det förstår jag inte riktigt.

Om jag kommer med ett objektiv eller andra fotoprylar inköpt(a) i, till exempel, Hong Kong och visar upp ett kvitto på inköpet så skulle alltså Tullverket kunna underkänna detta värde om samma objektiv kostar betydligt mera i Sverige?
Detta verkar vara synnerligen anmärkningsvärt, för att uttrycka sig diplomatiskt.

Det förstår jag inte riktigt.

Om jag kommer med ett objektiv eller andra fotoprylar inköpt(a) i, till exempel, Hong Kong och visar upp ett kvitto på inköpet så skulle alltså Tullverket kunna underkänna detta värde om samma objektiv kostar betydligt mera i Sverige?
Detta verkar vara synnerligen anmärkningsvärt, för att uttrycka sig diplomatiskt.

Om det är orimligt så är det så. Vet av erfarenhet när jag beställt. Varan kostar några tusen i Sverige och företaget skrev ett kvitto på nån hundralapp. I själva verket betalade jag några tusen också. Men under svensk marknadsvärde. Fick tulla och momsa enligt deras tabell ändå.

Ville bara säga att jag nyss fick hem min beställning från Kina. Beställde ett batterigrepp för Nikon D800 inklusive två batterier för 570 kr och en trådlös fjärr för 70 spänn. Allt inklusive frakten gick på 800 kr. Kvaliteten? Helt OK, faktiskt ganska imponerande. Greppet är till och med tillverkat i magnesium http://www.linkdelight.com/016344-Metal-Battery-Grip-for-Nikon-D800-D800E-2x-Battery-f-EN-EL15.html

Det enda som är ett minus var leveranstiden. 6 långa veckor...

Om det är orimligt så är det så. Vet av erfarenhet när jag beställt. Varan kostar några tusen i Sverige och företaget skrev ett kvitto på nån hundralapp. I själva verket betalade jag några tusen också. Men under svensk marknadsvärde. Fick tulla och momsa enligt deras tabell ändå.

Jaha, då förstår jag.
Om du visar upp ett falskt kvitto, dvs försöker tulla in med fel värde - då kan jag förstå om tullverket agerar. Var bara glad att du inte får extra smäll på fingrarna med tulltillägg och böter.

Mitt resonemang gick ut på att jag visar upp ett äkta kvitto med rätt inköpsbelopp. DÅ skulle jag bli "mäkta förgrymmad" om Tullverket skulle försöka tillämpa en generell lista.

Det är nog skillnad om du köper på plats i Kina, jämfört med när man beställer därifrån på nätet. I det senare fallet skickar de med ett fulkvitto med det nedskrivna värdet som är det tullen inte gillar. I dessa fall är det nog inte säkert att du ens får något kvitto som visar vad du faktiskt betalt.

Köper man på plats och får ett kvitto som visar ett mycket lägre pris än det man betalt ska man nog defintivt dra öronen åt sig. Det är ju trist om man kommer till hotellrummet och upptäcker att prylen är trasig, och när man ska lämna tillbaks den får man bara det belopp som står på kvittot :)

Jag har köpt en del billiga fotoprylar från Kina och eBay, men då har de gått via England (och också skickats därifrån). På det sättet slipper man strul med svensk tull och moms - lite dyrare än direkt från HK/Kina, men enklare och ändå billigare än i Sverige :)

Jaha, då förstår jag.
Om du visar upp ett falskt kvitto, dvs försöker tulla in med fel värde - då kan jag förstå om tullverket agerar. Var bara glad att du inte får extra smäll på fingrarna med tulltillägg och böter.

Mitt resonemang gick ut på att jag visar upp ett äkta kvitto med rätt inköpsbelopp. DÅ skulle jag bli "mäkta förgrymmad" om Tullverket skulle försöka tillämpa en generell lista.

Nej, resonmanget gick ut på att jag köpte en defekt objektiv som inte fungerade. Även specad så på kvittot. Resonerade med tullen, men de påstod att det kvittade om den var hel eller ej eller i småbitar. Den skulle tullas och momsas som ett helt objektiv :(
Iaf så kom jag ändå billigare undan.

/stefan

Nej, resonmanget gick ut på att jag köpte en defekt objektiv som inte fungerade. Även specad så på kvittot. Resonerade med tullen, men de påstod att det kvittade om den var hel eller ej eller i småbitar. Den skulle tullas och momsas som ett helt objektiv :(
Iaf så kom jag ändå billigare undan.

/stefan

Detta är en situation där jag skulle bli "mäkta förgrymmad".

Tullvärdet skall för "vanlig import" handla om transaktionsvärdet (d v s det värde som faktiskt betalats).
Hur skulle det se ut om företag som importerar skrot skulle tvingas tulla in värde för fullgoda varor??

Jag hade inte accepterat Tullverkets resonemang att jämföra ett fullgott objektiv med ett "i småbitar".
Be dom styrka sitt resonemang med paragrafer.

Hej, jag känner en person, vars son åker ned till Kina med jämna mellanrum och har fått erbjudet att de kan handla hem foto saker till mig.

Vet någon hur priserna ser ut i Kina, är det billigare att köpa begagnat i Sverige?
Hur är det med världsgarantier och liknande?
Vad finns det för nackdelar/fördelar med att handla från Kina, bortsett från prisskillnaden?
Är det något särskilt man bör tänka på?

Tack på förhand!

Hej! Som utlandssvensk I Kina kānner jag mig priviligierad. Antingen handlar jag momsfritt I Sverige vid besōk dār, eller nytt/ begagnat till mycket bra priser hār I Kina. Utbudet av fotoprylar ār enormt, och konkurrensen stenhård. De stora fotovaruhusen I Peking och Shanghai (WuKeSong, Manlindao resp Huanlong och Xietu Lu) rymmer många fotohandlare Det går att hitta allt begagnat + nytt. Alla mārken inkl. Hasselblad och Leica... Jag upplever priserna som billigare ān I Sverige. Men tull och moms kan stālla till det. Sista kapet: Ett nytt DA * 60-250/4 fōr 8200 SEK. Prisjakt: drygt
12000 SEK :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar