Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kemideponi
- Trådstartare fabbe72
- Start datum
-Catherine-
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Förr i tiden återvanns silvret i fixet, men på de ställen jag deponerar görs inte detta, dom skilljer inte ens fotokemikalier från lösningsmedel, så allt i samma dunk gäller för mej.
Är det så? Då är jag alldeles för överambitiös jag då, jag skiljer på alla vätskor. Men det är alltså helt i onödan?
alf109
Aktiv medlem
Kanske bäst att kolla vad som gäller i sin kommun. Här i Stockholm hade jag gjort mej omaket att separera helt i onödan då det inte ens fanns separata insamlingskärl för fotokemikalier och annan kemi.Graal skrev:
I min kommun ska innehållet klart deklareas på dunkarna enligt reglerna. Om man kan blanda vet jag inte men jag vet att olika innehåll kan transporteras till olika behandlingsanläggningar.
-Catherine-
Aktiv medlem
Ja, jag får ringa och kolla med kommunen på måndag då
fabbe72
Aktiv medlem
hoppsan... ska man tänka på sånt också... jaja...
jag tänkte mest för säkerheten så att det inte blir några lustiga kemiska reaktioner så att skiten börjar brinna eller smälter dunken eller så...
ska kolla med kommunen iaf... bra att veta... man ska ju trots allt värna om den lilla natur som finns kvar...
jag tänkte mest för säkerheten så att det inte blir några lustiga kemiska reaktioner så att skiten börjar brinna eller smälter dunken eller så...
ska kolla med kommunen iaf... bra att veta... man ska ju trots allt värna om den lilla natur som finns kvar...
millhouse
Aktiv medlem
fabbe72 skrev:
Hej!
Kan man fimpa all vätska i samma dunk till deponin? Alltså framkallare, fix osv i alla spädningar? Eller ska man ha separata dunkar för allt?
Utöver vad som redan har skrivits så har alla landets kommuner skyldighet att följa dom regler som finns för återvinning av bl.a fotokemi.Det är bara att kontakta kommunen som bara blir glada om man lämnar fotokemi.Det skiljer sig faktiskt om man hos kommunen vill ha de uppdelat eller ej. Detta beror på vilka möjligheter man har att sända det till bl.a Stena för att "separera".Men det viktiga är att ingen kemi går i vår natur.
MattiasL
Aktiv medlem
Färgkemi utvecklar nånting som luktar väldigt skumt om man blandar. Ammoniak troligen. Jag har också varit med om att svartvitkemi luktar väldigt knepigt om man blandar.
Men här i Stockholm verkar det som sagt blandas. I Linköping är det separat vad jag vet, och likadant om man får hämtat av Stena Metalls bil.
Men här i Stockholm verkar det som sagt blandas. I Linköping är det separat vad jag vet, och likadant om man får hämtat av Stena Metalls bil.
alf109
Aktiv medlem
Har kollat upp detta lite noggrannare och även i Stockholm skall man sepparera fotokemi från annan kemi. Tydligen får dom stå och kolla upp innehållet i omärkta flaskor så dom är tacksamma om man skriver på flaskorna/dunkarna att dom innehåller fotokemi. Ragnsells som handhar en stor del av avfallet här i Stockholm utvinner ej silvret ur fixet längre så man behöver inte sepparera fix från andra fotokemikalier.alf109 skrev:
Kanske bäst att kolla vad som gäller i sin kommun. Här i Stockholm hade jag gjort mej omaket att separera helt i onödan då det inte ens fanns separata insamlingskärl för fotokemikalier och annan kemi.
alf109
Aktiv medlem
Vad jag förstod när jag snackade med kemisten från ragn sells så delar dom inte upp fotokemin, utan ville endast veta vad som var fotokemi.MattiasL skrev:
Ok, men vi i Stockholm kan alltså blanda fotokemi friskt. Även färg/svartvitt?
stigfredrik
Aktiv medlem
Fotokemi 2014 i Stockholm
Använder denna tråd för mina frågor.
1) Jag antar att man åker till tippen, där man kan dumpa kemin?
2) Är det fortfarande så att man kan blanda fix och framkallare?
3) Det är väl så att man måste lämna det i en behållare, dvs inte tömma sin dunk i annat kärl på plats?
4) Nån som har tips på billiga dunkar, köper man vanliga vattendunkar blir det rätt dyrt?
Tack!
Använder denna tråd för mina frågor.
1) Jag antar att man åker till tippen, där man kan dumpa kemin?
2) Är det fortfarande så att man kan blanda fix och framkallare?
3) Det är väl så att man måste lämna det i en behållare, dvs inte tömma sin dunk i annat kärl på plats?
4) Nån som har tips på billiga dunkar, köper man vanliga vattendunkar blir det rätt dyrt?
Tack!
henpe
Aktiv medlem
Hej,
Fix och framkallare brukar jag blanda i samma dunk. Jag är försiktig med att blanda ihop tonare med övrig kemi (och även sins emellan). T.ex. så kan sulfid-baserade tonare (exv sepia och Viradon) avge vätesulfidgas om de blandas med sura kemikalier såsom stop-bad och de flesta fixerlösningar.
Fix och framkallare brukar jag blanda i samma dunk. Jag är försiktig med att blanda ihop tonare med övrig kemi (och även sins emellan). T.ex. så kan sulfid-baserade tonare (exv sepia och Viradon) avge vätesulfidgas om de blandas med sura kemikalier såsom stop-bad och de flesta fixerlösningar.
henpe
Aktiv medlem
Det är vinter, passa på att samla på dig så många förbrukade dunkar med spolarvätska som möjligt...
stigfredrik
Aktiv medlem
Bra tips, det ska jag göra!
En bekant sa att beroende på vilket reningsverk man tillhörde så kunde man hälla ut D76 i vasken. Inget jag tar fast på, men nån som hört liknande?
En bekant sa att beroende på vilket reningsverk man tillhörde så kunde man hälla ut D76 i vasken. Inget jag tar fast på, men nån som hört liknande?
alf109
Aktiv medlem
Du kan lämna dina fotokemikalier på miljöstationer, du behöver alltså inte åka till tippen. Du behöver inte separera vätskorna förutom då för eventuella kemiska reaktioner som det skrivs om ovan.
http://www.stockholm.se/ByggBo/Avfa...r-du-sopor/Miljostationer-for-farligt-avfall/
http://www.stockholm.se/ByggBo/Avfa...r-du-sopor/Miljostationer-for-farligt-avfall/
stigfredrik
Aktiv medlem
Tack för länken Alf!