Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kebnekaise

Produkter
(logga in för att koppla)
Superfrog skrev:
Hej. Tack för alla svar!! Det hjälper mycket.
Min fråga var kanske lite dåligt formulerad. Det gällde inte bara själva bestigningen. Vi skall vara uppe 1 vecka och passa på att vandra i trakterna runt om. Då verkar det som att man kan stöta på lite fina djur så jag tror jag tar med mig 300mm också. Stativet får nog stanna hemma då. Skall jag verkligen förvara min kamera samt annan kamerautrustning i min stora ryggsäck? Finns det ingen midjeväska eller sådana man har när man åker skidor som man kan använda? Tycker det känns jobbigt att börja pilla i väskan varje gång kameran skall upp?
Kan någon även rekommendera bra typ av film? ISO, film som passar bra för det klimatet.

vh Mattias

Jag använder en del lösa väskor från LowePro som går utmärkt att fästa direkt på din stora ryggsäcks avbärarbälte.

Det systemet heter LowePro Street & Field.

Jag har själv skrivit en längre recension här i Fotosidans recensionsbank.

Kolla recensionerna här.

Dessutom har jag en midjeväska till salu som heter LowePro OffRoad och fungerar på ungefär samma sätt. Det finns två (fast jag har tre) lösa objektiv väskor på den som du kan använda på in egna rygga. Du hittar länkar på den väskan i annonsen.


Annonsen hittar du här.

Har du några frågor på Lowe Pro Street & Field så är det bara att höra av dig.
 
En 1/11-del av Sverige ska man tydligen se!

Midnattssol är det från och med 28 maj, t.o.m. 16 juli.
 
Att bära kameran runt halsen i väska eller lös hängande kamera, är inget att rekommendera.
Man blir fruktansvärt trött i nacken och får ont.
Själv använder jag en kamera väska som man får i ett hus med Zoom.
Väskan går att sätta fast i ryggsäckens höftbälte, eller hänga på ryggsäckens stativ.
(Om man nu har en ram ryggsäck).
Orkar du släppa på ett stativ, så ta med det.
Själv har jag aldrig använd detta, men saknat det många gånger.
Var det gäller film val, finns det bara ett alternativ som jag skulle använda, Velvia 100.

Att bestiga Keb är inte så farligt som man tror.
De flesta klarar detta, bara man tar det lite lugt och inte stressar.
Om man är lite osäker, så gå med färdledarna.
Då får du även låna en liten ryggsäck som är perfekt för topp bestigningar.
Rekommenderar Östra vägen upp, den är lite mer spännande.
Har själv varit uppe tre gånger och haft kalas väder alla gånger.
 
Senast ändrad:
Enbenstativ kan nog vara bra ibland men att använda den som vandringstav, tror jag inte på för min egen del.
De är alldeles för veka för att använda vid vadning om det är strömt.
När man vandrar är en vandringstav bara jobig att ha med sig.
Men den är väldig värdeful vid vadning, om man har en riktig vandringstav.
 
Givetvis Lars så är ett enbensstativ mycket begränsat i vandringssyfte. Men om man ställer det emot mitt andra alternativ, att ta med ett tungt och otympligt trebenssativ i ryggsäcken så är det riktigt bra.

Jag använder ett förlängningsskaft får målning i alumninium.

Det är lite modifierat men fungerar riktigt bra.
/Erik
 
Jag oroar mig lite för vädret när jag är där uppe. Om det skulle börja störtregna någon dag? Hur klarar sig kameran och hur skall man skydda den?

//Mattias
 
Här är Keb-toppen kl 23 på kvällen en dryg vecka efter midsommar. Gott om ljus, men solen ligger i norr och bakom toppen. Satte kameran på en sten, men hade lite svårt att få det rakt som synes.

Själv har jag numera en Lowepro Top Load Zoom All Weather med inbyggt regnskydd som tål en hel del. Också skön att bära i bröstsele. Vid störtregn kan man också kasta sig in i toppstugan. Om den nu finns kvar? Det mesta av inredningen hade eldats upp när jag sov över i den för fem år sedan.
 

Bilagor

  • 0039.jpg
    0039.jpg
    11.5 KB · Visningar: 137
Jag funderar lite mellan valet av Analogt eller Digitalt.

Digitalt gillar jag mest, men jag har inte så stor lagringsmedia och har inte råd med någon minnesbank eller liknande. Vilket tycker ni är att föredra? Har fått för mig att digitala kameror är mer känsliga än analoga?

//Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.