Annons

Kebnekaise

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej.
Skall bestiga Kebnekaise till sommaren och har lite frågor.
Hur skall jag på bästa sett ta med mig kameran? Typ av väska? Vad skall jag ha för filmer? Filter? Och är stativ ett måste? Och i så fall kan någon rekommendera ett bra?

Har en Dynax 4 med ett 80 och ett 300mm objektiv.

Vh. Mattias
 
Bär så absolut lite som möjligt. Varje hekto känns när man går uppför. En normalzoom från vidvinkel till kort tele tror jag är det mest användbara för att kunna ta olika slags bilder på vägen upp och sen ut över vyerna. Vidvinkeln krävs för att fåfånga dem du vandrar med. Och det korta telet när du ska ta landskapet.

Men du verkar ju inte ha vidvinkel eller normalobjektiv alls. Försök då låna en normalzoom typ 28-80mm, annars får det bli 80mm bara.

300mm är nog ganska onödigt. Skylightfilter eller UV-filter är alltid bra. Har du ett polfilter kan du ta det istället om det är hyggligt väder för att få mustigare himmel och få bort lite dis.
 
Du skall ha händerna fria och ingen dinglande väska på kroppen. Kameran i en liten ryggsäck där Du också har Dina varma kläder och mat och dryck. Vid lättare partier kan Du ju ta fram kameran ur ryggsäcken.
Stativ behöver Du inte. Det finns ju tillräckligt med ljus för en lagom snabb exponeringstid. UV- eller Skylightfilter. Polfilter är en smaksak. Objektiv? Kanske något mellan 24 och 80 eller så som Magnus skrev.
 
Håller med Magnus men däremot tycker jag att om du orkar så ta gärna telet med också.


lågkänslig film, vi har sol dygnet runt häruppe och även om det är mulet så är det ljust.

Välkommen upp till den här landsändan o hoppas du får trevligt

/göran
 
Har du tur så finns det alla möjliga djur.

Varg, Björn, stora rovfåglar

ripans beteende är ju helsött

så ta med ditt 300.

Ett enbensstativ som används som vandringsstav.

Jag hade valt att normalt ha telet på kameran. Vill man fota landskap så har man god tid på sig att byta mellan optiker.

Jag använder en gammal Olympus vid vandringar pga storlek & vikt. 28mm 50mm 135mm De bärs i ryggsäckens yttre fack invirade i kraftiga plastpåsar med ett gummiband om. För det väger minst.

PS Jag var inte där just när vargen passerade min fru på mindre än 50m håll i Padjelantas utkant och tittade nyfiket en stund. DS
 
Erik Schalin skrev:
Har du tur så finns det alla möjliga djur.

Varg, Björn, stora rovfåglar

ripans beteende är ju helsött

så ta med ditt 300.


Erik, Mattias frågade bara om toppbestigningen och där finns ju inte varg och björn. :<)
 
Hej Wolfgang

Nä jag tänkte ju inte på att man kan flyga dit. Själv är jag ekonomiskt hänvisad till fötterna.
 
Erik Schalin skrev:
Hej Wolfgang

Nä jag tänkte ju inte på att man kan flyga dit. Själv är jag ekonomiskt hänvisad till fötterna.
Hej Erik,
Då tänkte Du på vandringen till Kebnekaise fjällstation medan jag tolkade det så att han menade bara själva toppbestigningen, alltså Östra leden eller Västra leden.
På Östra leden måste han nämligen klättra en bit, och då behöver han vara rörlig och ha händerna fria, och någon varg eller björn kommer han absolut inte se i den omgivningen.
Därför rekommenderade jag lätt utrustning för själva toppbestigningen.
Mvh
Wolfgang
 
Nä det slog mig inte heller att man behöver använda ren klättring.

För mig så börjar och slutar resan vid min ytterdörr.

Undrar om jag verkligen skulle vilja möta björn överhuvudtaget, tror inte det.
 
Undrar om jag verkligen skulle vilja möta björn överhuvudtaget, tror inte det.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för det. I trakterna kring Keb är det folk i varje buske, och ganska så glest mellan de större rovdjuren. Dock finns gott om älg i dalgångarna som man kan stöta på nattetid. Det kan vara läskigt nog att möta en älgtjur på nära håll när det bara finns späda fjällbjörkar att gömma sig bakom.
Om du hoppas på att kunna fota vyer från toppen bör du ha gott om tid, så att du kan välja att gå upp rätt dag. De vanligaste vädertyperna ger ganska kort sikt och därmed rätt gråmulna och trista vyer. Antingen får man lita till turen eller oxå ha möjlighet att vänta in klart väder med torr luft.
Men då blir vyerna desto häftigare...Jag har läst ett påstående någonstans att man i praktiken ser 1/6 av Sveriges yta från sydtoppen under optimala förhållanden.
 
iMatte skrev:
Jag har läst ett påstående någonstans att man i praktiken ser 1/6 av Sveriges yta från sydtoppen under optimala förhållanden.

Och jag hörde att man ska kunna se till Umeå. Kunde tyvärr inte kontrollera eftersom det var storm och spöregn är jag försökte...

/Svante
 
Hej. Tack för alla svar!! Det hjälper mycket.
Min fråga var kanske lite dåligt formulerad. Det gällde inte bara själva bestigningen. Vi skall vara uppe 1 vecka och passa på att vandra i trakterna runt om. Då verkar det som att man kan stöta på lite fina djur så jag tror jag tar med mig 300mm också. Stativet får nog stanna hemma då. Skall jag verkligen förvara min kamera samt annan kamerautrustning i min stora ryggsäck? Finns det ingen midjeväska eller sådana man har när man åker skidor som man kan använda? Tycker det känns jobbigt att börja pilla i väskan varje gång kameran skall upp?
Kan någon även rekommendera bra typ av film? ISO, film som passar bra för det klimatet.

vh Mattias
 
Vad gäller väska så har jag mycket goda erfarenheter av en väska från Lowepro som heter Topload Zoom AW, det är en bältesväska där man får ner en Nikon F5 med ett 80-200 2,8 monterat. Det kan man sen sätta en sele på och ha väskan på magen. Jag hade den på mig med liknande utrustning när jag var i riksgränsen, gick på två mil långa turer upp och ner och det gick väldigt bra.
Länk: http://www.lowepro.com/pages/series/toploads/top_aw.htm

Vad gäller film är mitt svar: Fuji Provia 400 och 100F samt kanske lite Velvia 50 för naturbilder.

Lycka till och ha de bra.
 
Små tips!

Skaffa en liten ryggsäck som sitter tight på kroppen. Östra leden är som sagt lite klurig att gå om man har lösa delar hängandes i kläderna, typ axelväska. Har inte gått västra leden så om den kan jag inte säga någonting. Den som sa att vikten är viktig överdrev inte. För att kunna njuta av turen klipp naglarna, håret och peta öronen. Minsta lilla tallkotte i "ryggan" kan kännas som en börda efter en bit.

/Ante
 
Hej!

Tycker helt klart du skall ta med 300 mm telet. Jag var och vandrade/fotade vid Kebnekaise och telet var värt all slit och släp.
Det är en perfekt brännvidd att fota berg med. Det kan bli häftiga och effektfulla linjer, när man "trycker ihop" bilden.
Det är desutom stor chans att du får se ren, då kan det vara bra med telet.

Ska du försöka bestiga Kebne med toppturen eller på egenhand?
Går du den guidade toppturen, så får du ställa in dig på en snabb utrustning.
Går du själv kan du ta tid på dig och ta med alltihop.

Stativ och avtonat gråfilter är ett måste!

Lycka till!

/Jonas
 
jonaseriksson skrev:
Stativ och avtonat gråfilter är ett måste!
/Jonas

Är det verkligen värd att släpa med ett stativ? Som Göran Forsberg sa så verkar det ju vara ljust dygnet runt. För det är ju ytterligare 2kg som skall läggas på ryggen.

Och för att svara på Jonas Eriksson så skall vi gå upp själva. Ingen guidad tur. Dock har vi inte så mycket tid på toppen.

vh Mattias
 
Skippa stativet. Lite avkall får man göra. 2 kilo är mycket, riktigt mycket, på en toppbestigning. Du får vara lite kreativ när du söker stör. Det går att använda någons axel t ex.
 
Prioritera telet framför stativ,som Magnus Fröderberg skrev Improvisera behöver du stöd kan (du/ni) använda, en sten, en tröja en trådutlösare Då har du hela Kebne som stativ:), Bind ihop ett par vandringsstavar till ett kryss..ryggsäcken..etc..
.
Använder någon av er en ryggsäck med bärmes??? i så fall kan man ofta fästa en liten kulled på den eller ett litet klämstativ..

Om ni inte har världens otur med vädret så kommer slutartiderna att ligga på rätt sida.

Och man ser ju inte bara ned till Umeå..man ser ju ut mot ishavet också:) o snudd till Ryssland

Ha de gott
/Göran
 
Superfrog skrev:
Är det verkligen värd att släpa med ett stativ? Som Göran Forsberg sa så verkar det ju vara ljust dygnet runt. För det är ju ytterligare 2kg som skall läggas på ryggen.

Och för att svara på Jonas Eriksson så skall vi gå upp själva. Ingen guidad tur. Dock har vi inte så mycket tid på toppen.

vh Mattias
När ni går en icke guidad tur så går ni säkert Västra leden. Där behöver man inte klättra och inte heller gå på glaciären. Istället är den längre och ganska jobbig, mycket sten och jo-jo-aktig.
Jag skulle aldrig släpa på extra 2kg på grund av ett stativ. Du kan ju ha ett bordsstativ med Dig som Du kan pressa mot axeln eller sätta på en sten eller dyligt.
Det är klart att det häftigt med ett 300:a. Det beror ju på hur tungt Du vill bära totalt.
 
Superfrog skrev:
Är det verkligen värd att släpa med ett stativ? Som Göran Forsberg sa så verkar det ju vara ljust dygnet runt. För det är ju ytterligare 2kg som skall läggas på ryggen.

Ska du använda 300mm så tycker jag stativ är ett måste, om inte tiderna är väldigt snabba.
Visst är solen uppe länge, men det kan dock vara väldigt mulet/regnigt. Tiderna kan bli allt för långa om du ska handhålla telet.
Ska du ska fota någon fors med en längre slutartid är också stativet ett mycket bra hjälpmedel.

Tycker inte 2kg extra är så mycket, med tanke på hur mycket bättre bilderna kommer att bli.

mvh
Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.