acke
Avslutat medlemskap
Tack för all respons! Det stämmer säkert att katter, solnedgångar, blommor m.m. hör till kategorin "lättåtkomliga och vackra", därav flödet av bilder. Jag vill kommentera några inlägg, i turordning:
Nja, nog kan väl en bild ha många andra syften än att visa något vackert?
Både översiktsbilder eller detaljbilder är berättigade, det beror på målgruppen vad som går hem bäst.
För 2-3 år sedan gjorde jag en utställning om skrotbilar tillsammans med två vänner. Utställningen består av ca 50 bilder, allt från översiktsbilder till makrofotade detaljer. Vi har fått förmånen att visa utställningen på flera platser i Sverige (museer, bibliotek, mässor, hembygdsgårdar). Min erfarenhet är att "den stora massan", dvs. vanligt folk som inte har foto som specialintresse, uppskattar översiktsbilderna mest. Vi har sålt några bilder och det har uteslutande varit översiktsbilder, där man genast ser vad bilden föreställer. Personligen gillar jag, precis som du, detaljbilder som kittlar fantasin, men det är mer sällan dessa bilder går hem hos den stora massan.
Vi har blivit glatt överraskade att bilder av skrotbilar från 40-, 50- och 60-talet tycks beröra så många människor, även dem utan foto- eller bilintresse. Kanske är det för att skrotet kan väcka så många olika slags känslor och tankar: nostalgi och barndomsminnen, död och förgängelse, naturens livskraft, kulturminne, miljöhot, färger, former och linjer, osv. osv.
Stopp och belägg, jag påstår inte att katter, solnedgångar och skrotbilar är "lättfotade" och inte heller att det finns för många sådana bilder på gallerisidan. Folk måste ju för sjutton få plåta sånt som de tycker om att plåta. Galleriet speglar ju bara medlemmarnas motivintressen. Jag tycker att man är snett ute om man tror att vissa motivområden har högre status än andra. Allt är värt att fotografera och det går att göra bra bilder av alla motiv!
Maverick, jag instämmer till 100 procent!
Skoj att ni är med! Fortsätt gärna att kommentera detta hyperintressanta ämne.
Mvh/Acke
Helena skrev:
Det finns ingen som någonsin upptäkt fulhet genom ett fotografi. Vi fotograferar alltid det vackra och försöker att förvackra allting. Ser vi någonting fult som vi vill fotografera så är anledningen att vi finner den fula saken vacker.
Nja, nog kan väl en bild ha många andra syften än att visa något vackert?
gunte skrev:
När det gäller skrotbilar o.d så visas ofta översiktsbilder som inte ger betraktaren någon direkt "kick"..ge detaljbilder en chans även i detta fall....
Både översiktsbilder eller detaljbilder är berättigade, det beror på målgruppen vad som går hem bäst.
För 2-3 år sedan gjorde jag en utställning om skrotbilar tillsammans med två vänner. Utställningen består av ca 50 bilder, allt från översiktsbilder till makrofotade detaljer. Vi har fått förmånen att visa utställningen på flera platser i Sverige (museer, bibliotek, mässor, hembygdsgårdar). Min erfarenhet är att "den stora massan", dvs. vanligt folk som inte har foto som specialintresse, uppskattar översiktsbilderna mest. Vi har sålt några bilder och det har uteslutande varit översiktsbilder, där man genast ser vad bilden föreställer. Personligen gillar jag, precis som du, detaljbilder som kittlar fantasin, men det är mer sällan dessa bilder går hem hos den stora massan.
Sumpen skrev:
Men min tro att visa föremål är mer frekvent än andra är som tidigare insändare redan har skrivit att situationerna väcker känslor, känslor som vi vill fånga och vidareförmedla (hur nu skrotbilar kan väcka känslor, men det kanske Acke kan svara på...)
/erik
Vi har blivit glatt överraskade att bilder av skrotbilar från 40-, 50- och 60-talet tycks beröra så många människor, även dem utan foto- eller bilintresse. Kanske är det för att skrotet kan väcka så många olika slags känslor och tankar: nostalgi och barndomsminnen, död och förgängelse, naturens livskraft, kulturminne, miljöhot, färger, former och linjer, osv. osv.
sture skrev:
Håller med Dig, Ulf! Det blir alldeles för mycket "lättfotade" motiv på gallerisidan. Hur söta de än ter sig för fotografen, så är det som Ulf säger, fulltecknat!
Stopp och belägg, jag påstår inte att katter, solnedgångar och skrotbilar är "lättfotade" och inte heller att det finns för många sådana bilder på gallerisidan. Folk måste ju för sjutton få plåta sånt som de tycker om att plåta. Galleriet speglar ju bara medlemmarnas motivintressen. Jag tycker att man är snett ute om man tror att vissa motivområden har högre status än andra. Allt är värt att fotografera och det går att göra bra bilder av alla motiv!
Maverick skrev:
Alltså, enligt min åsikt så handlar inte fotografi om att hitta det mest svårtillgängliga eller konstigaste motivet. Oavsett om man letar i macrovärlden eller i den vanliga världen.
Maverick, jag instämmer till 100 procent!
Skoj att ni är med! Fortsätt gärna att kommentera detta hyperintressanta ämne.
Mvh/Acke