Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kategorisera analoga bilder bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Har kommit till stadiet där jag tänkte kategorisera mina (analoga) bilder i fotoalbum, för att göra bilderna mer lättöverskådliga samt lättare att hitta. Detta dels för egen del men även för att kunna utgöra en slags portfolie över mina alster. Tilläggas bör att jag bara kommer att sätta in de kort jag personligen är nöjd med. Har börjat fundera på olika kategorier, där varje kategori innebär ett eget fotoalbum. Hade inte tänkt mig någon vidare strukturell inbördes ordning i varje album, då jag tror man tappar sugen om det blir alldeles för stramt och noggrant då jag hela tiden måste ändra och flytta korten allteftersom det kommer nya kort i albumet. Så jag tänkte bara kategorisera korten efter följande:

· Vyer/landskap/byggnader
· Natur/djur/växter
· Personer
· Ting (eller) föremål

Sedan kommer nästa sak jag funderar över och det är hur jag ska göra med negativen. Har hört att om man ska göra förstoringar eller kopior så bör man använda negativen för bästa resultat, stämmer detta? Jag hade tänkt att jag skulle markera varje korts baksida som åker in i albumet med en siffra samt sätta motsvarande siffra på det fotokuvert där negativet till den bilden finns. (Alltså det fotokuvert där bilderna + negativen ligger i efter framkallningen.) Detta för att förvara negativen så att de inte exponeras för ljus samtidigt som jag tycker det verkar onödigt att sätta in dem i album som har speciella fickor för dessa, eftersom jag ändå ska spara alla korten och negativen. Eller vad tycker du/ni?

Vill gärna veta hur du/ni sparar och kategoriserar era album samt gör för att hitta rätt negativ för en framtida förstoring eller liknande. Det blir trots allt en hel del negativ att gå igenom då man fotograferar kontinuerligt och inte har något system i det hela.
Tacksam för åsikter och synpunkter som leder till ett lättöverskådligt och lättsorterat system.
 
Jag sparar i syrafria fickor i negetivpärmar och så ser jag till att ha kontaktkopior på alla i en annan pärm för att få det överskådligt.
I negativpärmen antecknar jag sånt som datum, framkallning, tid, och nr på kontaktkopian i kanten på fickorna.
Tycker det "systemet" funkar bra och är lättöverskådligt.
Kontaktkopiorna har samma sidordning i sin pärm som negativen har i sin. Jag har alltså N1 och K1 (N=negativ, K=kontakt) och när de fylldes fortsatte jag bara på N2 och K2 o.s.v.

(dior och färgfilmer jag lämnat utan att få kontaktkopia har jag bara snabbskannat för att fixa en sån via datorn och printern i efterhand)
 
Jag har sedan 80-talet alltid skrivit ungefärlig månad och år på de där kuverten man fått hem bilderna och negativen från labbet, typ. Maj - Juli 87. Har sedan satt in bilderna i album (de som pasat där), i albumen är också år och månad skrivet lite sporadiskt här o där. De där "labbkuverten" har sedan hamnat i en låda. Visst, jag har alltid kunnat "gräva fram" något speciellt negativ ur lådan (väger ca.15 kilo). Men på senare tid har jag så smått börjat sätta in negativen i såna där speciella pärmblad med negativfickor, jag märker dock bladen på ungefär samma sätt: Apr-Maj 05. Det fina med detta (fickorna) är att det är så lätt att plocka ur ett blad från pärmen, hålla det mot ljuset och översiktligt kunna se bilderna utan att varken behöva "gräva" eller sätta mina flottiga fingrar på negativen.

Ja, det är negativen man gör förstoringar av (även en 10x15 är ju en förstoring). Det går visserligen att kopiera pappersbilder, men du får aldrig lika bra kvalitet.

Jag har själv börjat fundera på sas. "portfolio album" och hur jag skall kategorisera.

Jag funderar på:

Natur/Vyer
Porträtt/Människor
Ting/Platser/Industri

Men detta tycker jag är jättesvårt, många bilder passar i flera kategorier, eller är svårplacerade. Ett till problem är mina svartvita bilder, de ser ofta malplacerade ut bland färgbilder. Så jag är också nyfiken på andras tycke om detta med kategorisering, gärna få kategorier, kanske tre fyra "kategori-portfolios".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.