Annons

Katastrof!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bratbasher

Aktiv medlem
Direkt till problemet. Jag fotade en vän idag och sköt av ca 150 bilder när jag kommer hem ser jag i datorn att ALLA bilder är lite mörkare i alla fyra hörnen!

Fråga ett: Vad tror du detta beror på?

Fråga två: Vad kan man göra åt det i PS alltså hur ordnar man det på bästa sätt!

Tack så mycket!

Fenomenet kallas vinjettering. Syns mest då man fotar med objektivet fullt öppet, dvs på största bländare (lägsta f-tal). I PS kan du fixa till bilder i menyn filter->distort/förvräng->lenscorrection/linskorrigering.
Lek sedan lite med reglagen för vinjettering.

Låter som vinjettering.

Gå till filter > distort > lens correction. Där finns det ett verktyg som heter vinjettering, testa och dra i reglagen.

Någon hann före. :)

Anledning till vinjettering

Direkt till problemet. Jag fotade en vän idag och sköt av ca 150 bilder när jag kommer hem ser jag i datorn att ALLA bilder är lite mörkare i alla fyra hörnen!

Fråga ett: Vad tror du detta beror på?

Fråga två: Vad kan man göra åt det i PS alltså hur ordnar man det på bästa sätt!

Tack så mycket!

En annan anledning till vinjettering (kanske inte inte lika troligt som den förklaring du redan har fått) är att man kan ha råkat använda fel motljusskydd till objektivet. Motljusskydd avsett för objektiv med annan brännvid kan orsaka oönskad vinjettering.

Tror också på motljusskyddet. Tänk på att även om du har rätt motljusskydd och använder den minsta brännvidden samt blixt så framträdder skuggan av skyddet ännu tydligare.

Vanlig objektiv vinjettering är precis inget man liksom reagerar starkt på.

3:e alternativ är att du råkat använda objektiv avsett för APS-C formatet på en FF.

/Stefan

Om hypotesen med motljusskyddet är på rätt spår:
Jag skulle tro att motljusskyddet sitter ett kvarts varv fel. Många motljusskydd har sidorna lite urkapade för att det inte skall bli vinjettering. Jag har sett en hel del dyra fina kameror där urkapningen suttit uppe resp nere, dvs man vridit ett kvarts varv fel. Det sitter i "nästa hack" när man klämmer dit skyddet. Här sitter föresten skyddet upp och ner vilket kanske inte spelar nån roll
http://obj.fotosidan.se/obj/docpart/6/6a3453ad8deae02e3c46532a0675cef0.jpg

Tack så mycket för alla svar! Jag hade både motljusskydd (som dock sitter åt rätt håll) och filter det som är frustrerande är att jag fotat precis lika innan men inte sett det alls då. Fattar inte varför det är så här just nu!

Men tror det går att justera i PS.

Jag har en fundering: Jag har följt en hel del trådar där man i de högre atmosfärerna diskuterat hur fotoeditering och fotograferande skall gå till. Jag kan stundtals tycka att diskussionerna blir väldigt abstrakta och tekniska hårklyverier kan praktiskt taget diskvalificera både bilder och metoder.

Jag undrar om din vinjettering är så katatrofal? Kan den vara ett dekorativt stildrag? Är det dags att spänna av en smula? Kan man låta osäkerhetsfaktorn få vara ett spänningsmoment när man fotograferar? Att låta bilden bli lite som den blir när man tar bilden? (Det finns de som lägger på vinjettering mha photoshop ju)

Tack så mycket för alla svar! Jag hade både motljusskydd (som dock sitter åt rätt håll) och filter det som är frustrerande är att jag fotat precis lika innan men inte sett det alls då. Fattar inte varför det är så här just nu!

Kan ju vara det att du har både motljusskydd och filter, kombinationen kan orsaka vinjettering. Särskilt då med en telezoom på längsta brännvidden och största bländaren.

Mathias: Om det är vinjettering som orsakats av objektivet går det enkelt att ta bort i PS som du säger. Om man har CS5 finns det till och med en funktion i CameraRAW som gör det åt dig genom att läsa i exif-filen vilket objektiv du använt. Vinjettering är annars snarare ett välkommet fenomen för det mesta tycker jag, annars brukar jag lägga till det själv :)

Kan ju vara det att du har både motljusskydd och filter, kombinationen kan orsaka vinjettering. Särskilt då med en telezoom på längsta brännvidden och största bländaren.

Som regel brukar det väl vara vid den kortaste brännvidden som risken för vinjettering är som störst eftersom bildvinkeln då är störst. Men saker och ändrar sig ju med tiden så nu kan det ju vara vid den minsta bildvinkeln som det vinjetterar mest.

Har du använt objektivet som följde med kameran? Ju billigare objektiv desto mer vinjetterar de, men det finns undantag.

Du säger ”precis lika”, men är det inte så att problemet uppstår på större bländare?
Vanligtvis visar sig vinjettering vid full glugg ( max bländare) och i vidvinkelläget om det handlar om ett zoomobjektiv.

Varför visar du inte problemet och berättar vilka inställning du har haft.

Som regel brukar det väl vara vid den kortaste brännvidden som risken för vinjettering är som störst eftersom bildvinkeln då är störst. Men saker och ändrar sig ju med tiden så nu kan det ju vara vid den minsta bildvinkeln som det vinjetterar mest.

Hmm, du har nog rätt... Fast med moderna zoomar verkar det drabba båda ändlägena ungefär lika illa - även om det är rätt lite i praktiken.

Som någon annan postare så tycker jag dock att det kan vara snyggt med lite vinjettering ibland :).

Jag undrar om din vinjettering är så katatrofal? Kan den vara ett dekorativt stildrag? Är det dags att spänna av en smula? Kan man låta osäkerhetsfaktorn få vara ett spänningsmoment när man fotograferar? Att låta bilden bli lite som den blir när man tar bilden? (Det finns de som lägger på vinjettering mha photoshop ju)

Det beror ju på.... Om du går in på ICA för att köpa mjölk till pannkakssmeten och du kommer hem med ceme fraishe - är det en katastrof eller ger det bara en lite mer spännande pannkakssmet?
Vill man inte ha vinjettering så är det mer eller mindre en katastrof. Vill man kunna nyttja HELA bildytan för ett ändamål så är det katastrof när man tvingas beskära bilderna och sedan interpolera upp dem.

Osäkerhetsfaktor är ofta inge man vill ha med - i något sammanhang. Det är tex därför de flesta låser dörren när de går på toaletten på jobb. Att sedan medvetet experimentera är en annan sak, men då är man just medveten om att resultatet kan bli precis hur som helst och alla bilder som blir bra är en bonus.

/martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar