Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof - "vattenolycka"

Produkter
(logga in för att koppla)

jannas

Aktiv medlem
Tog ner min kamera på stranden idag för å fota lite surf. Så tog min tjej kameran medan jag surfade. När jag kom in igen ser jag att hon har plockat av objektivet å jag funderar på vad hon håller på med, tycker ju inte att det är jättesmart att byta objektiv nere i sanden. Men så ser jag att det rinner vatten om kameran...
Hon tyckte tydligen att det var en bra ide att gå ut i havet med min Nikon D300 och bada med den.. Jeg tog ut batteriet med en gång, men tror ni det går att rädda den? Batteri och minneskort verkade torrt, men där var droppar på spegeln, och hela kameran har verkligen varit under vattnet.

Dessutom har det inte gått så bra för objektivet. Ett af-s nikkor 17-200 vr som det fortfarande droppar vatten ur och man ser tydligt vatten mellan linserna. Vad gör man med ett sånt, tar nikonservice hand om objektiv också eller måste man till nån expert på det?

Fy f#n. Jag tror att det enda vettiga är att ta det på din (om du har nån) allriskförsäkring.

/Stefan

Bummer! Försäkringen är det enda som gäller tyvärr. Nikon tar inte emot den om de inte ändrat policy men det tror jag inte. Anledningen är att de inte kan garantera att kameran kommer att hålla efteråt. Vattnet får kameran att börja ärga och det kan börja lite när som.

/Maverick

Tog ner min kamera på stranden idag för å fota lite surf. Så tog min tjej kameran medan jag surfade. När jag kom in igen ser jag att hon har plockat av objektivet å jag funderar på vad hon håller på med, tycker ju inte att det är jättesmart att byta objektiv nere i sanden. Men så ser jag att det rinner vatten om kameran...
Hon tyckte tydligen att det var en bra ide att gå ut i havet med min Nikon D300 och bada med den.. Jeg tog ut batteriet med en gång, men tror ni det går att rädda den? Batteri och minneskort verkade torrt, men där var droppar på spegeln, och hela kameran har verkligen varit under vattnet.

Dessutom har det inte gått så bra för objektivet. Ett af-s nikkor 17-200 vr som det fortfarande droppar vatten ur och man ser tydligt vatten mellan linserna. Vad gör man med ett sånt, tar nikonservice hand om objektiv också eller måste man till nån expert på det?

Detsamma hände en vän till mig för ett par veckor sen. En D5000 åkte i spat.
Det blev en ny kamera via allriskförsäkringen.
Enligt Nikon så även om kameran funkar efter torkning så är det bara en fråga om hur länge. En vecka eller månad innan den lägger av.
Folksam bråkade inte heller utan det blev en ny kamera.

Ha-ha... Du får skriva av den på kontot för "skit som händer". Ta det på försäkringen, eller om du inte har någon, låt tjejen köpa en ny åt dig. Det var ju inte heller världens dyraste kamera, och förhoppningsvis så har ni lärt er något dessutom:)

Är inte D300 vattenskyddad ;)
Skämt å sido, inte helt omöjligt att kameran klarade sig om det bara blev ett snabb dopp.
Objektivet är nog inte mycket med, men förhoppningsvis så kom det inte in något vatten i kameran förutom dropparna på spegeln då inte objektivet är vattenskyddat. Bara att testa då Nikon troligen inte kommer att vilja laga den.
Funkar den så funkar den om inte så får du ringa försäkringsbolaget.

Se till att få ut en ny på försäkringen så fort det går!!
Saltvatten och elektronik har aldrig lirat bra ihop...

"Tur att det inte var världens dyraste kamera" sade nån....
D300 + Nikon 70-200= 35k....
Inte är det billigt för mig iaf..

Lycka till med att få en ny!!
/Anders

Hej ! Stackars dig,inte roligt ! Har du allriskförsäkring så är det väl 1500 i självrisk så får du nya grejer.Synd om kameran men du ska nog vara glad att det inte var flickvännen som kom under vattnet för det går aldrig att ersätta,men så här i efterhand ska du nog ta ett allvarligt samtal med henne och berätta att elektronik och vatten inte hör ihop.Lycka till och hoppas det ordnar sig .MVH.

Tack för svaren..

Tack för svaren, ser ju inte lovande ut. Har bara norska if:s "innboförsäkring" och ser när jag läser villkoren att man kan köpa till extra försäkring för sånt här. D.v.s det jag har nu lär inte täcka det..
Får hoppas att huset har klarat sig då, ser iaf inte ut som att det har kommit in nåt i batteriluckan eller minneskortsluckan, och alla andra ut och ingångar är rena. Även om den funkar så lär ju 2:a handsvärdet inte vara nåt vidare nu..
Objektivet däremot ser inte alls bra ut.. kanske kan klassa in under poolen "toy-lenses"... :p

nja, jag tycker nog heller inte det var så billigt men 35 var i överkant. De säljer fortfarande heöa paketet för 17 NOK. Men så har man åkt på en skattesmäll som heter duga så tajmingen var ju sådär...

Hej ! Stackars dig,inte roligt ! Har du allriskförsäkring så är det väl 1500 i självrisk så får du nya grejer.Synd om kameran men du ska nog vara glad att det inte var flickvännen som kom under vattnet för det går aldrig att ersätta,men så här i efterhand ska du nog ta ett allvarligt samtal med henne och berätta att elektronik och vatten inte hör ihop.Lycka till och hoppas det ordnar sig .MVH.

tycker inte att ett sånt samtal skulle behövas när det är hon som är utbildad fotograf..

Tack för svaren, ser ju inte lovande ut. Har bara norska if:s "innboförsäkring" och ser när jag läser villkoren att man kan köpa till extra försäkring för sånt här. D.v.s det jag har nu lär inte täcka det..

Ett alternativ är ju att du tecknar denna extra försäkring nu och fortsätter använda kameran. Skulle den strejka framöver så är det ju bara att nyttja den extra försäkringen och allt ger sig själv.

Lycka till.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är din flickvänns försäkring som skall täcka skadan! Även om kameran är din, så va det ju hon, som plurrade den så...... Det hade jag kollat upp.
I övrigt, tråkig story men lycka till!!!

Får hoppas att huset har klarat sig då, ser iaf inte ut som att det har kommit in nåt i batteriluckan eller minneskortsluckan, och alla andra ut och ingångar är rena. Även om den funkar så lär ju 2:a handsvärdet inte vara nåt vidare nu..
Objektivet däremot ser inte alls bra ut.. kanske kan klassa in under poolen "toy-lenses"... :p

nja, jag tycker nog heller inte det var så billigt men 35 var i överkant. De säljer fortfarande heöa paketet för 17 NOK. Men så har man åkt på en skattesmäll som heter duga så tajmingen var ju sådär...

Förlåt...
Jag läste fel; 17-200 såg jag som 70-200...
Du menar 18-200 då förstås?
Då verkar 17k NOK rimligt helt plötsligt...
Nåväl, hoppas det löser sig på nåt bra sätt för dig!

Mvh;
Anders

Synd... har inte sett hur det ser ut, men hade det varit min egen kamera, så hade jag skruvat isär blöta delar, sköljt dessa rikligt med avdest. vatten typ T-gul, sen lagt delarna på en bakplåt, in i ugnen på ~50 grader i 20 timmar.... och nej, jag skämtar inte.

Ett alternativ är ju att du tecknar denna extra försäkring nu och fortsätter använda kameran. Skulle den strejka framöver så är det ju bara att nyttja den extra försäkringen och allt ger sig själv.

Lycka till.

Gäller då att nämna för försäkringsbolaget att kameran varit i havet när man tecknar försäkringen, annars kanske man omedvetet råkar begå ett försäkringsbedrägeri. :)

Gäller då att nämna för försäkringsbolaget att kameran varit i havet när man tecknar försäkringen, annars kanske man omedvetet råkar begå ett försäkringsbedrägeri. :)

Inte "omedvetet råkar", uppmaningen från Photosession var ju att begå försäkringsbedrägeri. Inte att rekommendera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar