Annons

Katastrof! Bilder raderade av misstag

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har råkat ut för ett prekärt problem. Såhär inför kvällens festligheter satt jag och kollade igenom en massa gamla bilder och tänkte rensa lite skit. När jag körde delete (i Lightroom) så upptäckte jag att jag av misstag markerat flera bilder och således också raderat dem.

Inga problem tänkte jag och öppnade upp papperskorgen (har gjort samma misstag en gång tidigare och då fanns de där). Men i papperskorgen var det tomt. Inga CR2. Inga XMP. Inte ens några bilder raderade under samma dag!

Det var kort sagt tomt.

Jag lyckas inte hitta bilderna trots att jag sökt igenom hela datorn och alla systemmappar med ljus och lykta.

Någon som kan hjälpa mig? Jag vore så innerligt tacksam!

/M

Kan det vara så att du raderat dem redan vid ett tigare tillfälle?

I så fall, raderades de där här gången endast från databasen och de skulle i så fall förklara varför du inte hittar dem i papperskorgen.

Har du ingen backup?

Det finns programvara för att rädda filer som är raderade. Ju mindre man jobbar med sin dator från raderingstillfället till dess man försöker återskapa fileran - desto bättre!

Sök lite på google och här i forumet så kan du nog hitta tips om programvara som återksapare raderade filer.

mvh
Anders

Har Du inte gjort något av värde efter den lilla fadäsen så kan Du ju göra en systemåterställning till en tidpunkt innan detta hände så ska bilderna komma tillbaka men det Du gjort på slutet försvinner istället så det är pest eller kolera!!

Kolla även instälnningen på papperskorgen och ställ den så Du måste tömma den manuellt, detta har räddat mig några gånger i liknande situationer.

Ska inte strö salt i Dina sår med prat om backupp för det vet Du redan men bra är det.

Tryckte du "remove" eller "delete from disk" i lightroom? Väljer du remove så finns ju filerna kvar i orginalmappen men tas bort i LR, väljer du delete from disk så flyttas ju filerna från orginalmappen till papperskorgen. Du vet säkert redan detta men skriver det ändå för säkerhetsskull:)

jag brukar använda ett program som heter ontrack easyrecovery det kan till och med hitta filer på formaterade hårdidskar
det finns ett antal så kallade undelete program bara att söka på google
när windows tar bort filer så tar dom bara bort hänvisningen var filerna finns och dom finns fysiskt kvar tills dom blir överskrivna med annat data såm med ett undelete prog så kan du hitta dom igen.
men det bästa är att du ser till i framtiden att ha bra backup på dina foton till tex en extern hd

Har Du inte gjort något av värde efter den lilla fadäsen så kan Du ju göra en systemåterställning till en tidpunkt innan detta hände så ska bilderna komma tillbaka men det Du gjort på slutet försvinner istället så det är pest eller kolera!

Är du säker på detta? En systemåterställning påverkar väl inte dokument, bilder etc, utan endast programvaror och systemfiler.

Mvh
Anders

Tråkigt Mikael,
Om man markerar för många filer eller Mb så kan inte Windows ta dem via papperskorgen. Den raderar dem direkt.
Som Anders säger finns ju datan kvar på disken. Vad Windows gjort är ju bara att slänga bibliotekskortet och säga att platsen är tom.
Så med rätt program kan du du hämta tillbaka bilderna.
Se till att du inte lagrar mer saker på din dator för du kan detta skrivas över och det blir ännu svårare att återskapa.
Proffs kan återskapa data som blivit överskrivet cirka 14 gånger. Men det är proffs och kostar därefter.

Har du kontrollerat var de filer som du inte raderat finns på hårddisken, dels vore det nog bra att kolla så lightroom inte bara innehåller previews och sedan kanske det kan ge en ledtråd vart dina raderade bilder tagit vägen.

Om du t.ex vet att du har raderat ett foto från datum X så är det ju intressant att se var ett annat foto från samma dag ligger.

Sen vore det ju bra om du kan bekräfta att du kör Windows som flera verkar förutsätta så du får tips som gäller för ditt OS.

Leta i "C:\System Volume Information\" det kan vara lite svårt att komma åt mappen. Men där hamnar det mesta man tar bort.

Är du säker på detta? En systemåterställning påverkar väl inte dokument, bilder etc, utan endast programvaror och systemfiler.

Mvh
Anders

Man ska aldrig säga aldrig har jag lärt mig men är iaf ganska säker på att även dokument som bilder påverkas också, dock är det en lite drastisk åtgärd som inte ska göras om man inte vet hur/vad man håller på med.

En annan väg är att leta i mappen Aplication data som ligger under C:// användare/ägare där brukar raderat material hamna och kan återskapas med lite tur men det beror på hur datorn är inställd och hur den agerar.

Man ska aldrig säga aldrig har jag lärt mig men är iaf ganska säker på att även dokument som bilder påverkas också, dock är det en lite drastisk åtgärd som inte ska göras om man inte vet hur/vad man håller på med.

Jag är tämligen säker på motsatsen. Alla de gånger jag gjort en systemåterställning så har jag fått ett meddelande om att mina dokument etc inte påverkas. Detta är ju också logiskt, det är systemet som återställs, inte data.

En annan väg är att leta i mappen Aplication data som ligger under C:// användare/ägare där brukar raderat material hamna och kan återskapas med lite tur men det beror på hur datorn är inställd och hur den agerar.

Återigen, är du säker på detta? Varför skull _raderade_ filer hamna under "Application data"?

Vill inte verka gnälligt men jag tror felaktiga råd är det sista trådskaparen behöver när han lyckats radera sina bilder.

Mvh
Anders

Jag är tämligen säker på motsatsen. Alla de gånger jag gjort en systemåterställning så har jag fått ett meddelande om att mina dokument etc inte påverkas. Detta är ju också logiskt, det är systemet som återställs, inte data.

Återigen, är du säker på detta? Varför skull _raderade_ filer hamna under "Application data"?

Vill inte verka gnälligt men jag tror felaktiga råd är det sista trådskaparen behöver när han lyckats radera sina bilder.

Mvh
Anders

Tackar för det totala misstroendet, och jo självklart var min mening med mina råd att ställa till det maximalt för trådskaparen och förvärra en redan taskig situation :-(

Ironivarning ovan

Det jag föreslog är åtgärder jag själv använt för att återskapa oavsiktligt raderade filer i olika programvaror, självklart är en proffs återskapning det bästa men kostar oftast uppemot 5 siffriga belopp så man kan ju testa något på egen hand först.

Men vad vet jag om sånt efter 25 år med dator/IT arbeten och de senastee 12 som IT utbildare och IT konsult/Webbdesigner.

Så glöm allt jag sagt i ämnet för som Du säger så vet jag säkert ingenting värt att nämna i jämförelse med Din skarpsinthet.

God fortsättning på 2009

Tryckte du "remove" eller "delete from disk" i lightroom? Väljer du remove så finns ju filerna kvar i orginalmappen men tas bort i LR, väljer du delete from disk så flyttas ju filerna från orginalmappen till papperskorgen. Du vet säkert redan detta men skriver det ändå för säkerhetsskull:)

Återigen, hur raderade du bilderna från LR?

Tackar för det totala misstroendet, och jo självklart var min mening med mina råd att ställa till det maximalt för trådskaparen och förvärra en redan taskig situation :-(

Ironivarning ovan

Det jag föreslog är åtgärder jag själv använt för att återskapa oavsiktligt raderade filer i olika programvaror, självklart är en proffs återskapning det bästa men kostar oftast uppemot 5 siffriga belopp så man kan ju testa något på egen hand först.

Men vad vet jag om sånt efter 25 år med dator/IT arbeten och de senastee 12 som IT utbildare och IT konsult/Webbdesigner.

Så glöm allt jag sagt i ämnet för som Du säger så vet jag säkert ingenting värt att nämna i jämförelse med Din skarpsinthet.

God fortsättning på 2009

Bo, jag misstror inte dig som person. Jag uppfattade dock dina råd som felaktiga och tyckte därför att det var på sin plats att påtala detta. Jag utger mig inte för att sitta på sanningen eller vara skarpsinnigare än någon annan men genom att framföra en avvikande åsikt kanske trådskaparen kan bilda sig en egen uppfattning (det gäller ju generellt i alla trådar här på forumet).

Jag har ungefär samma bakgrund som du, jobbat med datorer sedan 80-talet, de senaste 10 åren som IT-konsult.

Jag är i och för sig ingen expert på just dessa frågor men under årens lopp har jag använt systemåterställning säkert ett 50-tal gånger och aldrig har jag noterat att data-filer typ bildfiler ändras.

Beträffande att borttagna filer skulle sparas under Application data så har jag inte heller där observerat detta själv.

Nåväl, när det gäller datorer är jag aldrig 100% säker och om du är säker på din sak och har rätt så ber jag förstås om ursäkt för att jag "misstrot" dig.

Jag jobbar näst intill dagligen i Lightroom (som glad fotoamatör) och tycker mig ha fått ganska bra koll över hur programmet fungerar. Min erfarenhet är att när man raderar innifrån LR så hamnar originalfilerna i Windows papperskorg. Det som jag tror skulle kunna ändra detta förfarande är att man har redan tidigare raderat filen och tömt papperskorgen, då raderas bara referensen i databasen och någon originalfil finns inte att flytta till papperskorgn. Ett annat scenarion som skull kunna göra att det inte finns något i papperskorgen är om originalfilen finns på en nätverksenhet, men där är jag osäker, har inte testat och vad jag förstår är inte detta fallet här.

Det som möjligen skulle kunna gå att återvinna från application data är de previews som genereras av Lightroom (minns inte var de lagras default) men att originalbildfilerna skulle "hoppa dit" när man raderar dem innifrån Lightroom tycker jag är mindre troligt.

God fortsättning själv!

Mvh
Ander

Hej alla!

Jag har råkat ut för ett prekärt problem. Såhär inför kvällens festligheter satt jag och kollade igenom en massa gamla bilder och tänkte rensa lite skit. När jag körde delete (i Lightroom) så upptäckte jag att jag av misstag markerat flera bilder och således också raderat dem.

Inga problem tänkte jag och öppnade upp papperskorgen (har gjort samma misstag en gång tidigare och då fanns de där). Men i papperskorgen var det tomt. Inga CR2. Inga XMP. Inte ens några bilder raderade under samma dag!

Det var kort sagt tomt.

Jag lyckas inte hitta bilderna trots att jag sökt igenom hela datorn och alla systemmappar med ljus och lykta.

Någon som kan hjälpa mig? Jag vore så innerligt tacksam!

/M

Kolla på www.pcforalla.se/programbanken så hittar du program för återställning av raderade filer.(Bilder)
Lycka till//Eie

Jag har ungefär samma bakgrund som du, jobbat med datorer sedan 80-talet, de senaste 10 åren som IT-konsult.

Jag har också hållt på med datorer sen innan internet (ja, så gammal är jag!) och det var lite mer spännande på den tiden då jag drev en egen BBS :)
Men hursom..... jag riktar frågan till AFJ:
På tiden man bara körde DOS så använde jag PCTools, för att ta tillbaka filer som man deletat av misstag. Man ändrade bara tillbaka ett attribut, och sen behövde man också ändra något av filnamnet (ändelsen eller första tecknet i filnamnet.. minns inte riktigt) Detta under förutsättning att man inte lagt in nya data på hårddisken som skrivit över det man vill ta tillbaka.
Kan man göra på det sättet nu fast man sitter med Vista??

detfinns olika undelete prog som kan återvinna data så länge dom inte är sönderskrivna själv så har jag använt easyrecovery med bra resultat fick tillbaka data rån en formaterad hd och även av misstag raderade filer.

Dåså ingen fara på taket och självklart ska man ha rätt till olika åsikter annars dör ett forum.

LR har jag inte använt så hur det gör överlåter jag åt andra utan jag höll mig mera på generella lösningar, men det handlar ju vad jag förstått om Window av någon form och då är allt möjligt och saker händer som man inte hade räknat med och ibland är det bra saker ibland inte,kan ha varit ren tur att jag fått tillbaka mina sker på de sätt jag föreslog så inte säger jag att jag har rätt med 100% det vore idioti.

Trots at det kostar pengar skulle jag lämna burken till ett proffs speciellt när det gäller bilder som inte kan tas om, anant med andra filer som kan göras om från start med lite jobb, men en kostnadsfråga för trådskaparen såklart.

Jag har också hållt på med datorer sen innan internet (ja, så gammal är jag!) och det var lite mer spännande på den tiden då jag drev en egen BBS :)
Men hursom..... jag riktar frågan till AFJ:
På tiden man bara körde DOS så använde jag PCTools, för att ta tillbaka filer som man deletat av misstag. Man ändrade bara tillbaka ett attribut, och sen behövde man också ändra något av filnamnet (ändelsen eller första tecknet i filnamnet.. minns inte riktigt) Detta under förutsättning att man inte lagt in nya data på hårddisken som skrivit över det man vill ta tillbaka.
Kan man göra på det sättet nu fast man sitter med Vista??

PCTools - ja, det var ju ett tag sedan jag använde det! :)

Jag tror de program som man använder idag för återskapande fungerar efter samma principer, dvs att informationen är egentligen inte raderad från disken, den finns fortfarande kvar men pekarna till den är borta. Ändrat man systemets pekare så kan man återksapa filerna. Exakt hur det går till har jag ingen aning om.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar