ANNONS
Annons

Kassera filmframkallare efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jcee324

Ny medlem
Som rubriken antyder så undrar jag om framkallaren ska kasseras efterhand som den används eller om man kan/ska hälla tillbaka den i förvaringsflaskan och på så sätt spä ut den återstående framkallaren. Framkallaren det gäller blir förmodligen D76 då jag har tänkt försöka framkalla lite film med ”riktig” framkallare för att se om det verkligen blir så mycket bättre resultat än med min hemmagjorda framkallare :)

Självklart tacksam för alla bra svar :)

\Jonas

Just D-76 kan användas på flera sätt, antingen som flergångs- eller som engångsframkallare. Vill man använda samma lösning flera gånger blandar man förrådslösningen enligt anvisningarna på förpackningen innan man häller den i framkallningsdosan rakt av. Allt eftersom man framkallar fler filmer får man kompensera med längre tid, typiskt 1 minut per 4 filmer per liter framkallare eller där omkring.

Alternativ två är att späda förrådslösningen med vatten, 1+1 och 1+3 är vanliga kombinationer. Fördelen är högre repeterbarhet jämfört med att använda ren förrådslösning men framkallningstiden måste ökas och beroende på hur stor framkallningsdosa man använder kan förbruket öka något. En del hävdar också att kornet blir grövre ju mer man späder framkallaren men för oss vanliga dödliga är skillnaden väldigt liten och kan lätt råka döljas av inkonsekvent agitation eller tidtagning. Tri-X i D-76 1+1 under 10 min vid 20'C är en klassisk kombination som är svår att misslyckas med.

Det finns många typer av framkallare; en del är enbart gjorda för flergångsbruk, t.ex. T-Max developer och Diafine, medan andra som t.ex. Rodinal och X-tol är renodlade engångsframkallare.

Vad är det för hembryggd soppa du har?

Tackar, tackar. Då vet jag.

Framkallaren jag använt hittills består av soda (natriumkarbonat) och c-vitamin (askorbinsyra). Och vatten förstås. Resultatet brukar bli bra, i alla fall om man ser till vad det kostar. Dessutom är jag inte ute efter perfekt skarpa bilder. Det är även lite roligt att kunna säga att man gjort framkallaren själv :) Men jag tror att det börjar bli dags att prova på lite ”riktig” framkallare för att se hur det blir.

\Jonas

D76 1+1 och sedan den tid och agiteringsmönster som passar dig och din kopierings/scanningsutrustning. Likadant varje gång med lite variation i tid för att täcka in olika motivkontraster. Kassera framkallaren efter användning. Svårare än så är det inte.

Att man bör kassera D76 utspädd 1+1 beror på att framkallningsämnet är helt förbrukat när du framkallat en 135-36-film. 30ml D76 1+1 räcker normalt för att täcka en film i vanlig dosa och samma mängd innehåller precis den mängd framkallningsämne som går åt för att framkalla en film. Det spelar ingen roll om du förlänger tiden om du återanvänder D76 1+1, du får ändå inga riktigt bra framkallade negativ. Spädning 1+3 rekommenderas endast om du har större mängd framkallare per film än 30ml.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar