Annons

kasetter till 9x12

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Är det någon som har använt kassetter för glasplåtar med inlägg för film?
HAr kollat lite och det verkar vara det enda sättet att kunna använda gamla kameror utan att bygga om dem. Är det någon som vet om det finns filmkassetter för de gamla kamerorna. Om någon har något att sälja så kjag kan börja använda min gamla 9x12 så är jag dessutom tacksam.

Har du kassetter till den kamera du vill använda, så visst går det utmärkt med bladfilm 9x12 i adaptrar. Hittar inga just nu, men sök då och då på tyska eBay efter filmhalter 9x12. De är helt enkelt ramar av tunn plåt som håller bladfilmen.

Har du inga kassetter så måste du hitta sådana som passar din kamera. Det finns olika tjocklekar på flänsarna.

Om du inte redan är det, så bli medlem på APUG. Där finns det flera medlemmar som använder kameror för glasplåtar med bladfilm.

9x12 kasetter

Har du kassetter till den kamera du vill använda, så visst går det utmärkt med bladfilm 9x12 i adaptrar. Hittar inga just nu, men sök då och då på tyska eBay efter filmhalter 9x12. De är helt enkelt ramar av tunn plåt som håller bladfilmen.

Har du inga kassetter så måste du hitta sådana som passar din kamera. Det finns olika tjocklekar på flänsarna.

Om du inte redan är det, så bli medlem på APUG. Där finns det flera medlemmar som använder kameror för glasplåtar med bladfilm.
Mina behöver vara 100 mmm tvärs över eller 110 mm tvärs över och det verkar finnas sådana. JAg har nu bara rullfilmsbakstycke och en gammal träkasett (110 mm). Har testat nu och det funkar att bara sätta filmen framför plåten. Det man riskerar är att filmen buktar till just när man tar men risken förefaller ganska liten. Det skulle ju märkas direkt att skärpan i mitten slängdes bakåt så jag tror faktiskt jag testar utan ram. Har en plåtkasett med ram och jag bedömer att det finns rsk för buktning även där om man har otur. Den kasseten går tycärr inte in i min kamera längre sedan jag limmade baklstycket. Tidigare flexade den tillräckligt för att jag skulle få i plåtkasetterna men inte nu längre. Nu är jag på jakt efter dubbelkasetter i trä eller packfilmskasetter. Dom är det ju bara att öppna locket slänga i filmen och fylla resten av utrymmet med nåt lämpoligt (en bit från en musmata eller nåt)

Jag förstår. Hör efter på APUG. En del använder träkassetter där.

Själv har jag bara använt de av plåt till "nyare" kameror.

Jag förstår. Hör efter på APUG. En del använder träkassetter där.

Själv har jag bara använt de av plåt till "nyare" kameror.

Vill du ha ett par så kan jag skicka mot porto. De är för tjocka i kanten för min kamera. Det finns en sort (voigtländer bl a) som har en fals som sticker ut på slutet och de funkar. Kanske också dubbelplåtarna men har inte hunnit köpa och kolla någon sådan.

Vill du ha ett par så kan jag skicka mot porto. De är för tjocka i kanten för min kamera. Det finns en sort (voigtländer bl a) som har en fals som sticker ut på slutet och de funkar. Kanske också dubbelplåtarna men har inte hunnit köpa och kolla någon sådan.

Tack för erbjudandet, men jag har nog ingen kamera de passar till.

De jag använder är Voigtländers, och av dem har jag så att jag klarar mig, och har bladfilmsadaptrar i dem.

Det tog flera objektiv (kameror med monterade objektiv) innan jag blev nöjd. Dubbelanastigmater som Rodenstock Eurynar och Goerz Dogmar är riktigt skarpa. Bättre än Tessar och motsvarande.

Tack för erbjudandet, men jag har nog ingen kamera de passar till.

De jag använder är Voigtländers, och av dem har jag så att jag klarar mig, och har bladfilmsadaptrar i dem.

Det tog flera objektiv (kameror med monterade objektiv) innan jag blev nöjd. Dubbelanastigmater som Rodenstock Eurynar och Goerz Dogmar är riktigt skarpa. Bättre än Tessar och motsvarande.

JAg har en meyer Doppel Plasmat(150/250mm) en Goertz Dagor (168mm) i slutare och en Harris mässingsoptik som är kring 250 mm men som sagt dåligt med kasetter till 9x12. Jag kan ju köra 13x18 förstås men för att köra plasmaten så måste jag göra en ny platta till 13x18 kameran och 9x12:an är så smidig och gedigen! Vore verkligen synd att inte använda den. Skulle du kunna avvara ett par kasetter?

JAg har en meyer Doppel Plasmat(150/250mm) en Goertz Dagor (168mm) i slutare

Härliga objektiv! Jag har tre Goerz Dagor, 100, 130 och 168, men den sistnämnda utan fungerande slutare. Plasmaten torde vara fin. :)

Vore verkligen synd att inte använda den. Skulle du kunna avvara ett par kasetter?

Jag har tyvärr bara kassetter så att jag klarar mig, och kan fylla en Combiplan-tank.

Men eftersom Voigtländers kassetter passar så är det inte så svårt att hitta dem på tyska eBay.

ANNONS