Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kartintegration?

Produkter
(logga in för att koppla)
Attans precis som i googleearth är upplösningen över landsort betydligt sämre än den över centrala Stockholm.

Vore kul om man kunde leta landskapsmotiv.
 
Kanske för att det tom står google på kartan? :-D

Jag och några kompisar spånade på detta när vi lekte med NASAS World Wind. En karta där man markerar ut de bilder man tagit (förutsatt att det nu inte var studiobilder). Kan vara rätt kul att zooma in på en del av Sverige och få se bilder därifrån eller se hur andra har tagit annorlunda bilder på ett motiv man själv plåtat.
 
I Google Earth finns även höjddata så man kan få flygbilderna draperade över 3D renderingar av landskapet, t.ex. Grand Canyon. I Google Earth kan man även titta på user-supplied data. Man kan säkert lägga in bilder också.
 
Intressant, har inte provat "annotations" i Google Earth (fd Keyhole). Får testa mer, frågan är om det finns en gemensam databas där man lägger upp bilderna? Jag vill ju även se andras bilder från samma plats.

Jo, jag antar att Christer använder sig av Google Maps men jag antar att satellitfotona kommer från mer eller mindre samma källa. Därav upplösningsbegräsningen.

Även World Wind har ungefär samma begränsning på sina satellitbilder. Amerikanarna är ganska duktiga på att dela med sig av vissa typer av material från de statliga myndigheterna så USA brukar vara högupplöst och även områden de tycker är intressanta. (Även i World Wind kan man göra topografisk rendrering och lägga till egna dataset. Dock så tror jag inte man kan lägga in fotografier knutna till punkter på kartan. Inressant där är att de inte bara kör med satellit utan även flygfoto. De svartvita orthobilderna är riktigt detaljerade över tex New York.)

Det går framåt. Jag minns när jag laddade ned ETOPO5-datasetet och skulle rendrera kartor med olika färger för höjdnivåer. Tog en halv dag att tanka hem hela datasetet och det är pyttelitet i jämförelse med vad dessa databaser har...

Och när vi ändå är inne på ämnet, lite off-topic kanske men det besvarar den livslånga frågan om vad månen är gjord av. Zooma in riktigt ordentligt. http://moon.google.com/ :-D

Jag tycker det vore kul att ha någon form av kartintegration för bilder för de som vill och orkar tagga upp dem när det är relevant.
 
På Utsidan har jag integrerat en karttjänst, men en sådan lösning skulle kosta många sköna tusenlappar i månaden för Fotosidan (och den kräver dessutom Java). Där kan man positionera ut sig själv, intressanta vandringar, naturområden, tävlingar mm.

Vad vi kan göra på Fotosidan är att på motsvarande sätt kunna positionera ut sina bilder, sig själv, kurser, träffar och även dokument som handlar om något - tex om någon skriver en resumé av resan till Landsort.

Positionerna och deras koppling till objekt på Fotosidan lagras i vår databas, därför kan man sedan välja olika visningsmetoder - Google Maps för "alla", men man skulle även kunna producera KML-filer eller tom en network link för Google Earth.

Det är dock synd att det bara är satellitbilder fn; en karta som Utsidans finns fn inte via Google.
 
Nu när det kommit även vägkartor över Sverige i Google Maps gjorde jag ett litet ryck med kartan som jag experimenterat med. Tanken är alltså att man kan placera ut några av sina bilder, för att tipsa om sköna platser etc.

Man kommer också kunna placera ut sig själv om man vill, och kolla om det finns medlemmar i närheten tex.

Kolla här: http://www.fotosidan.se/maps/

Är det någon som får browserproblem eller dylikt med den sidan?

Det är klart experimentellt ännu, och jag vill inte utlova någon tid när det kan vara klart...
 
clindh skrev:
... Tanken är alltså att man kan placera ut några av sina bilder, för att tipsa om sköna platser etc. ...

... eller integrera med fotoinformationen, då den innehåller position från GPS?
 
Jo det kanske är något som kommer, men fn tror jag det är ytterst få som plåtar med GPS kopplad till kameran?

Men är det någon som har en sådan bild vore det kul att kolla på den och se hur den informationen lagras.
 
clindh skrev:
Jo det kanske är något som kommer, men fn tror jag det är ytterst få som plåtar med GPS kopplad till kameran?
Ett enkelt sätt att koppla positionsinformation till en bild är att ha en GPS igång medan man plåtar och låta den logga position. Sen, när man kommit hem, kör man ett program som läser datum-information ur bildfilerna och med hjälp av den slår upp position i GPS-logfilen.

PD
 
Det verkar vara en bra funktion. Det är ju inte så sällan som de dyker upp frågor som handlar om vad det finns för bra ställen att plåta på i ett visst område. Då kan man ju börja med att kolla kartan och se om det finns någon fin natur, övergivna fabriker eller vad det nu kan vara man letar efter.

Greven
 
clindh skrev:
Är det någon som får browserproblem eller dylikt med den sidan?

Safari 2.0.3 på Mac OS X.4.6 vill inte vara med (får bara upp den röda ramen). Camino och Firefox går däremot bra.

(Vanliga Google Maps fungerar bra med Safari.)
 
PMD skrev:
Ett enkelt sätt att koppla positionsinformation till en bild är att ha en GPS igång medan man plåtar och låta den logga position. Sen, när man kommit hem, kör man ett program som läser datum-information ur bildfilerna och med hjälp av den slår upp position i GPS-logfilen.

PD

ursäkta en novis som frågar
Vilka gps:er fungerar med d200?
Eller hur hittar man rätt gps??

Christer W
 
D200 lyssnar på standardprotokollet NMEA, så i princip vilken gps som helst bör funka. Kolla i gps-specen att den kan skicka NMEA 0183 över seriekabel så är du i hamn.

Sladden MC-35 har en niopolig d-sub-kontakt, så den behöver kompletteras med en sladd som är avsedd för att koppla den aktuella gps-enheten till serieporten på en dator.

Personligen föredrar jag nog Pers metod framför att hålla på och böka med sladdar och apparater ute i fält.
 
jimh skrev:
Personligen föredrar jag nog Pers metod framför att hålla på och böka med sladdar och apparater ute i fält.

Intressant... hur löser du/ni detta? Vilka program behövs?

Går det att få in GPS-infon som EXIF-data efteråt när man sitter hemma och fixar med bilderna?
 
Spot skrev:
Safari 2.0.3 på Mac OS X.4.6 vill inte vara med (får bara upp den röda ramen). Camino och Firefox går däremot bra.


Samma här. Jag får bara upp den röda ramen.
Jag prövade även Firefox med samma resultat.

/Catarina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.