Du kanske kan ana att jag bara ser rosenrött vad gäller deras produkter. Svärtan kommer av styrningen av hur vi får tillgång till dem. Bra att du tycker det är prisvärt. Jag tycker det är prisvärt att ha köpt en Lightroomversion som för alltid (eller ska vi säga till nästa stora OS-skiften?) är installerad på den enda kraftiga dator jag använder i arbete. För 1100:- tror jag det var. Skulle inte bli så många månader som abonnent. Programmet är ju underbart och ovärderligt för fotoredigering och arkiv. Kan inte begära mer så det är ingen morot att det kanske dyker upp något nytt i hyresversionen. Och de andra programmen likaså. Slutbetalades 2008
.
Och jag kan jobba sporadiskt, ibland oftare i perioder, ibland glest. I synnerhet om man räknar in alla de program från CS plus LR då, som ju är mer vardagsbruk. Pengar tickar in till Adobe. Programmen sover mycket
.
Ska inte tjata mer om detta. Är luttrad datoranvändare och söker mina pros and cons. Vill bara säga att för egen del är mina behov uppfyllda som det är för tillfället, och då tycker jag det är GRATIS och i min "ägo". Prisvärt i min situation och min åsikt är att Adobe kunde öppnat för mer differntierad betalningsmodell. Men det skulle de kanske tjäna mer cred än cash på?
PS. Höll på glömma skälet till att jag tänkte ge en replik. Vad gäller anpassningen till tredjepartsleverantörer som Google så vore det ju ingen omöjlighet för Adobe att lägga ut en patch till de användare som finns och har betalat för deras produkt och som ger dem reklam genom att (entusiastiskt) använda dem? Hade inte kostat mycket. Kanske finns redan? Låt oss säga att förnuftsmässigt känns det som det borde göra det men förståndsmässigt tror jag helt enkelt att Adobe inte anser det fördelaktigt att tänka på de kunder som inte hoppat på det senaste tåget.