Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kantskärpa på Nex

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Enligt Photozone (och andra) har Nex 7 dålig kantskärpa: "The camera sensor has a rather difficult resolution characteristic for lenses specifically at large aperture settings - the corner quality is substantially dampened based on what we've seen so far." Någon som vet om det beror på den höga upplösningen och om Nex 6 presterar bättre i det avseendet?

/Sten

Enligt Photozone (och andra) har Nex 7 dålig kantskärpa: "The camera sensor has a rather difficult resolution characteristic for lenses specifically at large aperture settings - the corner quality is substantially dampened based on what we've seen so far." Någon som vet om det beror på den höga upplösningen och om Nex 6 presterar bättre i det avseendet?
Det verkar lite dumt att påstå att kameran har dålig skärpa när det beror på kombinationen av sensor och objektiv. Sensorn är ju identisk i hörnen och mitten, så det kan inte bero på kameran som sådan.

Men, det är känt att NEX-7-sensorn inte klarar snett infallande ljus så bra, och det får man med ljusstarka och/eller vidvinkliga objektiv vars utgångspupill sitter relativt nära sensorn. Ett ljusstarkt tele eller en ljussvag vidvinkel bör alltså kunna ge bra skärpa, om än möjligen i det sistnämnda fallet med färgförskjutning utåt hörnen.

NEX-6 har en annan sensor och det är fullt möjligt att dess pixelarkitektur funkar bättre med vissa objektiv. NEX-5N är den kamera i serien som verkar funka bäst hittills med kluriga objektiv.

Tack för svaret, Makten. Hur det blir med adapter? Jag skulle vilja använda mitt Canon EF 100 2,0 med adapter till Nex-7. Skulle det kunna vara en bra kombination?

Tack för svaret, Makten. Hur det blir med adapter? Jag skulle vilja använda mitt Canon EF 100 2,0 med adapter till Nex-7. Skulle det kunna vara en bra kombination?
En adapter gör ingen skillnad för skärpan så länge den inte innehåller linser, och några sådana behövs inte för spegellösa kameror. Det som har betydelse är objektivets konstruktion, och jag skulle tro att ditt EF 100/2 kommer funka utmärkt eftersom det har ganska lång brännvidd och därför långt avstånd från sensor till utgångspupill.
Däremot kanske du inte kan räkna med superskärpa på pixelnivå, för 24 miljoner pixlar på APS-C-formatet motsvarar ju 54 miljoner pixlar på fullformat, som objektivet är gjort för. Dock blir det absolut inte sämre med många pixlar om man ser till skärpan i den slutgiltiga bilden, för ett givet sensorformat.

Så länge du använder objektiv som inte ställer till problem hos den specifika sensorn (vilket jag alltså inte tror 100/2 gör), så lär du få högre skärpa per bildhöjd med NEX-7 än med NEX-6.

Tillägg: Men tänk på att du behöver en adapter som funkar fullt ut med autofokus och nedbländning, och jag har för mig att de kan vara riktigt dyra tyvärr. Adaptrar för helmanuella objektiv är billigare eftersom de inte behöver några elektroniska funktioner alls. En EF-adapter utan bländarkontroll kommer att vara nästan oanvändbar då EF-objektiv är helt nedbländade som "default" om jag inte är ute och cyklar.

Du brukar väl cykla en hel del. Det har jag läst i din blogg :)

I just det här fallet cyklade han inte (tror jag). En av de gamla Sonyrävarna (Photocon) använder en NEX-7 med adapter för både Nikons och Canons objektiv med bländarkontroll från adaptern med gott resultat.

Jag tror det kan ligga ett visst mått av sanning i det där med kantskärpan på NEX-7 och vissa objektiv, men det gäller nog främst objektiv för mätsökarkameror och möjligen väldigt ljusstarka objektiv. För normalt fotograferande har jag inte stött på något dylikt, men jag kanske inte är så kinkig :)

---
NEX-6 har en annan sensor och det är fullt möjligt att dess pixelarkitektur funkar bättre med vissa objektiv. NEX-5N är den kamera i serien som verkar funka bäst hittills med kluriga objektiv.
NEX-5N har offset mikrolinser i kanterna, vilket gör att det funkar bättre med "snedvinkliga" objektiv, som vissa symmetriska vidvinkelobjektiv. Vid lite längre brännvidder blir detta förstås istället en nackdel - då är NEX-7 bättre. Jag förmodar att även den senaste i serien, NEX-5R, är försedd med offset mikrolinser.

Hur det ligger till med NEX-6 känner jag inte till.
.

NEX-5N har offset mikrolinser i kanterna, vilket gör att det funkar bättre med "snedvinkliga" objektiv, som vissa symmetriska vidvinkelobjektiv. Vid lite längre brännvidder blir detta förstås istället en nackdel - då är NEX-7 bättre.
Jag tror inte ett dugg på att NEX-5N skulle ha förskjutna mikrolinser. Var har du fått det ifrån? Sony gör ju själva inga objektiv som kräver det och jag har bara sett bättre resultat utåt hörnen ju längre brännvidd jag använt (jag har alltså haft en sån själv).

Jag förmodar att även den senaste i serien, NEX-5R, är försedd med offset mikrolinser.

Hur det ligger till med NEX-6 känner jag inte till.
.
Jag är rätt säker på att ingen NEX-kamera har det. Däremot har Ricohs GXR-modul med M-bajonett det, just för att den är avsedd att användas med sådana objektiv.
Att vissa NEX-modeller funkar bättre än andra beror förmodligen bara på att pixlarna är olika utformade (djupet mellan mikrolins, färgfilter och själva fotodioden till exempel).

"Kantskärpan" är väl drabbad på gamla designade linser för film. Då filmen var mer plan än sensorn som har "pixlarna" i små gropar. med micro inser framför??

Fick för mig att det mest var färgerna (magenta slöjnig) som ballade ut då ljuset föll snett in till microlinsen/sensorn. Men inte skärpan? För skärpan bestäms väl i första hand av objektivet ???
Att man kunde få magenta färgad slöjnig runt bilden vilket är mångdubbelt irriterande då det syns även vid förminskning men å andra sidan skulle det väl vara lätt att ta bort i PS eller likanade.

Har för mig att jag sett någon som gjort en lins korrektion för detta.
Då det oftast gäller äldre design (framföralt rangefinder objektiv , som har kort avstånd mellan bakre linsen och filmplanet) på objektiv och under 20-26 mm som inte finns i en uppsjö finns väl inget kommersiellt gjort.

En EF-adapter utan bländarkontroll kommer att vara nästan oanvändbar då EF-objektiv är helt nedbländade som "default" om jag inte är ute och cyklar.

Du befinner dig i detta fall på en tandemcykel.:):) EF-objektiv är helt öppna default. Använder man en "öppen" adapter är det full glugg som gäller. Annars finns lösningen med adapter som har egen bländare vilket kan ge lite konstiga resultat eftersom objektivets egen bländare inte används.

Eftersom jag numera endast använder NIkon och Canon som "tjockkameror" efter en sejour med Sonys dslr behöll jag dock NEX-7 som jag fann ytterst användbar. Till den har jag skaffat bl a en adapter som styr objektivens egen bländare på de Nikongluggar som saknar egen bländarring.

Detta är möjligt då objektiven har s k springbländare som kan styras mekaniskt på adaptern. EF-gluggarnas bländare styrs elektroniskt vilket fungerar bra för det mesta med en Kiponadapter som har egen bländare, men det gäller inte alla EF-objektiv. Man får testa sig fram var gränsen går här eftersom objektivens egen bländare är objektivanpassad. Nedbländning motsvarande f/4-f/5.6 är som regel problemfri. Givetvis kan man köra helt öppet också med bra resultat om man nu kort skärpedjup är syftet.
Med ett EF 50/1.4 på NEX-7 helt öppen eller bländad till f/4-f/5.6 ser det riktigt bra ut på en APS-C.
EF 70-300/4-5.6 L is usm mår bäst av att köras helt öppen.

AF-S- gluggarna utan bländarring ger dock inga problem alls. Kör även AF-S G-objektiv utan bländarring på Canonhus via en lite fin adapter från Novoflex. Här kan man på exv en 5DMkIII äntligen få en riktigt bra vidvinkelzoom (14-24/2.8 AF-S G ED) på ett Canonhus. Visserligen endast MF, men optiskt har Canon ingen bra motsvarighet.

För de som vill köra A-mountgluggar från Sony via adapter LA-EA1/LA-EA2 går det ju jättebra. Med samma glugg på NEX-7 som på en A77 (samma sensor som NEX-7) blir resultatet ekvivalet med NEX-7. Och faktiskt aningen bätter med den enklare adapter LA-EA1 som saknar spegelfilm (i vissa lägen kan LA-EA2 orsaka s k ghosting med ljusstarka gluggar som har stor frontlinsdiameter).

//Lennart

"Kantskärpan" är väl drabbad på gamla designade linser för film. Då filmen var mer plan än sensorn som har "pixlarna" i små gropar. med micro inser framför??
Sensorn är betydligt planare än film, men att många sensorer inte trivs med snett infallande ljus beror delvis på att ljuset måste brytas i en liten lins framför varje enskild pixel. Och som du säkert vet så övergår brytningen i reflektion när vinkeln är tillräckligt flack. Därtill kan även brutet ljus "missa" pixeln om det faller in flackare än vad linsen klarar att dirigera om, så att säga.

Men detta lär mest påverka färgbalansen, som du nämner nedan.

Fick för mig att det mest var färgerna (magenta slöjnig) som ballade ut då ljuset föll snett in till microlinsen/sensorn. Men inte skärpan? För skärpan bestäms väl i första hand av objektivet ???
Det sitter ett AA-filter framför sensorn tillsammans med ett UV/IR-blockerande filter. Om detta är relativt tjockt så kommer snett infallande ljus att brytas på ett oförelaktigt sätt som kan ge krökt skärpefält, och jag tror främst att oskärpa utåt hörnen beror på det. Det var sannolikt därför man beslöt att strunta i UV/IR-filtret på Leica M8.
Oskärpan kan bli riktigt rejäl och jag kan intyga att det fantastiska Leica Summicron 28/2 ASPH ger betydligt sämre hörnskärpa på NEX-5N än på M8, trots mindre sensor. På NEX-7 kan hörnskärpan med vissa objektiv bli så vedervärdigt dålig att det gott och väl gör dem oanvändbara, men det gäller främst brännvidder kortare än ungefär 28 mm.

Att man kunde få magenta färgad slöjnig runt bilden vilket är mångdubbelt irriterande då det syns även vid förminskning men å andra sidan skulle det väl vara lätt att ta bort i PS eller likanade.

Har för mig att jag sett någon som gjort en lins korrektion för detta.
Då det oftast gäller äldre design (framföralt rangefinder objektiv , som har kort avstånd mellan bakre linsen och filmplanet) på objektiv och under 20-26 mm som inte finns i en uppsjö finns väl inget kommersiellt gjort.
Färgstick går att korrigera och det finns ett utmärkt gratisprogram som heter Cornerfix som är kanonbra. Dock kan det förstås bli problem vid höga ISO-tal när korrigeringen ökar bruset. Det är egentligen inte avståndet till bakre linsen som är avgörande, utan avståndet till utgångspupillen som befinner sig inne i objektivet. Exempelvis har Zeiss Sonnar 50/1,5 ZM en utgångspupill som befinner sig nästan precis innanför bakre linsen och det beter sig mycket sämre än andra objektiv som har bakre linsen närmare sensorn, men utgångspupillen längre bort.

... utan avståndet till utgångspupillen som befinner sig inne i objektivet. Exempelvis har Zeiss Sonnar 50/1,5 ZM en utgångspupill som befinner sig nästan precis innanför bakre linsen och det beter sig mycket sämre än andra objektiv som har bakre linsen närmare sensorn, men utgångspupillen längre bort.

Precis. Och det är antagligen just av liknande orsak vissa objektiv lämnar bra resultat och andra vidriga resultat med en adapter som har egen bländare som används istället för objektivets egen bländare.

Med en adapter hamnar ju bländaren alltid bakom objektivets egen. Därför är det alltid bäst att skaffa en typ av adapter som kan styra objektivets egen bländare på en NEX-7. Eller givetvis använda objektiv som har egen manuel bländarring.

Med dedicerade objektiv för E-fattning till NEX tycker jag att får riktigt bra resultat med Sigmas 19/2.8 resp 30/2.8 på NEX-7 även i kanterna. Sett till priset för dessa små plastgluggar kan man nog tycka att resultatet är fantastiskt. Ser man jättekritiskt på det hela är de dock fortfarande "bra".

Jag har provat andra kombinationer med adapter på NEX och det är som du skrivit en del gluggar som i 24mm-läget lämnar risiga resultat.

Men jag undviker de gluggarna så jag upplever problemet som ringa eller obefintligt när jag betraktar det färdiga resultatet utrprintat.

//Lennart

Men det tror däremot jag. Eller rättare sagt - vet.
Makten är definitivt ute och cyklar.

Alla EF-objektiv jag sett har haft helt öppen bländare som "default".

---
En EF-adapter utan bländarkontroll kommer att vara nästan oanvändbar då EF-objektiv är helt nedbländade som "default" om jag inte är ute och cyklar.
Följaktligen är Maktens påstående ovan fel. Även om jag i och för sig inte har provat så borde det gå alldeles utmärkt att fota med full öppning även med en "dum" adapter.

Edit: Såg nu att Lennart redan påpekat detta ovan. Han ansåg t.o.m. att Makten var ute och cyklade på en tandemcykel. :) :)

Vilket torde kunna tolkas som att Makten får anses ha rejält galet...
.

Har för mig att jag läst om man sätter ett EF objektiv på en canon kamera och ställer in typ bl 5,6 och sedan tar bott objektivet stannar den kvar vid 5.6 (vet inte om man skulle ha DOF knappen intryckt??
Stämmer detta?

Har också hört detta.

Hade tänkt prova saken när jag kommit så långt att jag fått fram den låda där jag har bl.a. EOS 1D-hus. Ligger fortfarande kvar någonstans bland mitt samlade skrot i en massa kartongstaplar (10 kartonger på höjden), efter att min lägenhet renoverades förra året.
.

Har för mig att jag läst om man sätter ett EF objektiv på en canon kamera och ställer in typ bl 5,6 och sedan tar bott objektivet stannar den kvar vid 5.6 (vet inte om man skulle ha DOF knappen intryckt??
Stämmer detta?

Det har jag också läst, men aldrig praktiserat. Tänk att ta sin lilla nätta NEX ut på en fotopromenad just för att vara "lätt bestyckad" och inse att man måste ha annan bländare. Då får man ha med sig en gammal 1Ds (tegelsten) i värsta fall och montera loss gluggen från NEX:en, montera på Canonhuset, ställa in bländare, demontera och montera igen. Under tiden har ljuset ändrat sig så man får göra om hela operationen igen eftersom man önskar en speciell tid.

......och när man gjort det igen så kommer en molnbank...ny demontering/montering...etc..etc..

När allt äntligen stämmer har det gått så lång tid att det är dags att gå hem:)

Men iofs kan det ju vara användbart någon gång. Men jag avstår gärna eftersom man då lika gärna kan använda Canonkameran direkt istället.

//Lennart

Men det tror däremot jag. Eller rättare sagt - vet.
Makten är definitivt ute och cyklar.

Alla EF-objektiv jag sett har haft helt öppen bländare som "default".

Följaktligen är Maktens påstående ovan fel. Även om jag i och för sig inte har provat så borde det gå alldeles utmärkt att fota med full öppning även med en "dum" adapter.

Edit: Såg nu att Lennart redan påpekat detta ovan. Han ansåg t.o.m. att Makten var ute och cyklade på en tandemcykel. :) :)

Vilket torde kunna tolkas som att Makten får anses ha rejält galet...
.
Ganska intressant att du angriper något där jag själv uttryckt att jag inte är säker på hur det ligger till, samt där det är fullständigt oväsentligt om objektivet är nedbländat eller öppet. Problemet är ju naturligtvis att du inte kan ändra bländaren med en "dum" adapter, inte i vilket läge den råkar befinna sig och vara låst med en sådan.

Hur vore det om du kommenterade dina fullständigt ur luften tagna påståenden om förskjutna mikrolinser hos vissa NEX-kamerors sensorer istället? Snacka om att kasta sten i glashus.

Mr Hertsius!

Hoppas du noterade smileyn efter "tandemcykel". Absolut inte illa menat. Därtill hade du ju garderat dig med att du inte var säker på om om bländaren var ställd på det ena eller andra sättet default.

Mvh//Lennart

PS. Ang "dumma" adptrar cirkulerar vissa billiga som har blank metallyta exponerad på insidan av cylindern vilket kan få det bästa objektiv att uppföra sig som arsel (ursäkta franskan) genom störande reflexer. Svart märkpenna fixar detta. DS

Mr Hertsius!

Hoppas du noterade smileyn efter "tandemcykel". Absolut inte illa menat. Därtill hade du ju garderat dig med att du inte var säker på om om bländaren var ställd på det ena eller andra sättet default.
Självklart. Jag förutsatte att du menade att jag hade både rätt och fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar