Annons

Kantmasker i Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

JayDee

Medlem
Hej!

Jag har inte hittat något sätt att (som man kan i riktiga Photoshop) göra kantmasker. Anledningen bakom är helt att jag vill lägga på skärpa. Jag försöker därför hitta ett alternativt sätt. Nu har jag kommit så långt att jag har gjort själva masken genom att konvertera ett lager till gråskala, interverterat, lagt på hitta konturer och gjort en nivåjustering.

Nu skulle jag vilja göra om detta resultat (Lager 1 i bilden nedan) till en lagermask för lagret under (Bakgrund kopia), för att i nästa steg lägga på skärpa på lagret. Men här har jag kört fast.

Är det något som vet hur jag kan få in det jag skapat i Lager 1 som en lagermask på ett annat lager?

Tack för hjälpen på förhand!

/Johan

Bilagor

• lagermask.jpg
    lagermask.jpg
    73.9 KB · Visningar: 159
Är inge kunnig i Element, men hur går det om du helt enkelt controlklickar på ditt lager 1 och sen går till det lagret nedan och lägger till en mask. Då borde den vara det du vill åstadkomma?
Den extra lagerkopian behövs inte lägg masken på bakrundslagret eller ta bort den lagermasken som finns där nu

Tack för ditt svar Mats!

Jag hittade en lösning, baserat på vad du skrev.
Jag gjorde så här:
Ctrl-klickade på Lager 1
Alt-klickade på lagermasken på Bakgrund kopia
Valde klistra in i markering.

På så vis fick jag in Lager 1 som lager mask.

Så nu kan jag gå vidare och skärpa bilden som jag håller på att lära mig att göra. :)

Tack än en gång för ditt svar!

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar