Annons

Kanske dags för lite bildfiltrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Det har ju diskuterats några gånger förrut hur man ska lösa "problemet" med att höja kvalitetsnivån på bilderna som laddas upp till fotosidan.se. Försök har gjorts med att begränsa antalet bilder som varje vecka i förhoppningen att medlemmarna själva ska bli lite mer självkritiska.

När jag själv blev medlem på fotosidan.se var vi ca 2500 medlemmar och jag upplevde då att kvaliteten överlag var högre än idag när vi nu har vuxit till över 10000 medlemmar. Något måste göras för att säkerställa att fotosidan.se inte smälter ut till en "simpel" fotosida för ändamålet att förvara sina "familjealbumsbilder". Iallafall föreställer jag mig att fotosidan.se är en sida som ska värna om det konstnärliga och kreativa fotografiet.

Mitt förslag till att säkerställa en hög nivå på bilderna i framtiden är att använda medlemmarna som ett filter. Låt oss ha en särskild "filtersida" där vi som vill får ladda upp 2-3 bilder per vecka (precis som vi gör nu). Under en veckas tid från det att bilden har laddats upp till "filtersidan" så får övriga medlemmar skriva sina kommentarer och sätta sina betyg. Därefter tas vissa bilder upp till fotosidan.se medan andra filtreras bort.

Genom att på förhand bestämma oss för en kvalgräns, tex 3,5 som bilderna måste uppnå i genomsnittsbetyg för att laddas upp "på riktigt", kommer följande resultat uppnås:

1. Bilddatabanken på fotosidan.se kommer att höjas rent kvalitetsmässigt.

2. Det kommer totalt laddas upp färre antal bilder till fotosidans bilddatabank eftersom en del filtreras bort på vägen. Detta innebär att hela systemet inte blir lika nedtyngt av bilder.

3. Till en början kommer man kanske inte märka någon kvalitetshöjning på dem bilder som laddas upp till "filtersidan", men däremot efter ett tag. Då kvalgränsen är satt till tex 3,5 så måste man börja självgranska sina bilder hårdare..annars kommer dem helt enkelt inte förbi kvalgränsen.

4. Min personliga övertygelse är att det också kommer bli roligare att ladda upp bilder i framtiden därför att man har ett mål att uppnå: nämligen att först klara kvalgränsen. Som det är nu så laddar man bara upp vilka bilder man vill. Ingen kanske kommenterar och bilderna blir i stort sätt osedda..men ändå ligger dem och tar plats. Är det någon som vill ha det så?



Kommentarer?



Mvh
JP
 
Men nu är det ju många som valt bort att både få och att sätta betyg, deras bilder kommer ju aldrig upp i 3,5.. Och så finns det ju bilder som betygssatts med allt mellan 1-5 som kanske ligger på t e x 2,8 i snitt efter 20 kommentarer. Just de bilderna måste man väl ändå klassa som intressanta eftersom de fått 20 kommentarer trots det låga betygsnittet? Jag tycker fotosidan är kanon. Visst kommer det in bilder som inte tilltalar mig men meningen är väl ändå att lära sig och att förbättras. Kanske är det det den som laddat upp bilden insett.. Personligen har jag bara laddat upp en bild som låg okommenterad första dygnet. Jag lät den ligga i tre dygn och då fick den en kommentar med en 4 i betyg, den tog jag i alla fall bort för eftersom bara en person kommenterade den var den kanske inte nog så intressant för resten. Jag tycker alltså inte att det går att bedöma hur intressant en bild är genom medelbetyget och stödjer därför inte ditt förslag.
Mvh Lotta
 
Tycker inte riktigt om ditt förslag Jonas,

Det lär ju bli lika många bilder som kommer in som ska betygsättas i kvalgruppen (filtersidan). Dessutom - vem (som bara tål "bra" bilder) vill gå in där o titta?



Tycker det i så fall vore bättre med utökade sökmöjligheter. Tidigare hade man en sådan men den togs bort. Man skulle tex kunna söka på bilder med betyg 4 eller högre senaste veckan eller bilder med betyg över 4,5 sista månaden.

För att kunna veta hur bra bilder ser ut så måste man ha sett dåliga bilder också.

För att sammanfatta:
Fotosidan ska vara till för alla men fram för bättre sökmöjligheter. (Vill tillägga att ansvariga för denna sidan gör ett riktigt bra jobb, dock var de elaka o tog bort "topplistan";-)
 
Och så var de ju jättesnälla och la in den sökfunktionen du efterlyser också Mats, kolla under sök bilder-egen sökning:)
 
Tanken från min sida var inte att ha en separat sida som filter och en "vanlig" som vi har nu. Utan den "vanliga" skulle helt enkelt ersättas med filtersidan. Man får se både bra och dåliga bilder även där förstås. Dessutom finns det väl ganska mycket bilder runt omkring oss som kan betraktas som "dåliga" bilder. Jag har tex hur mycket som helst av den varan i mina skrivbordslådor. Jag vet alltså hur dåliga bilder kan se ut genom att titta på dem..

Däremot vill jag se bra bilder när jag är inne på fotosidan.se. Men visst..jag kan hålla med om att det kan vara intressant att se dåliga bilder ibland för att se vad som kunde göras bättre. Genom att kommentera brister i en bild tvingas man själv tänka efter. Men jag hävdar bestämt att det på filtersidan kommer finnas gott om sådana bilder med brister. Eftersom det hela tiden kommer att ligga kvar bilder med brister (ligger ju kvar en vecka efter det att dem har laddats upp) så har alla också möjlighet att läsa kommentarerna.

Fördelen är ju att dem bilder som anses ha god kvalitet vad gäller komposition etc lagras "för gott" i fotosidans bilddatabank.



/JP
 
Hej,
jag förstår inte problemet. Det är naturligt att med 10000 medlemmar måste standarden minska något, fast jag tycker standarden över lag är bra. Det känns också att det numera är mer än naturbilder på fotosidan, vilket jag tycker är positivt.

I mina ögon gör det inget om kvaliteten sjunker något. Fotosidan är ju till för att kommentera bilderna, vilket innebär att de inte är perfekta. För uppvisning av våra bra bilder har vi portföljen.

Sedan verkar det vara en vandringslegend att allt fler har sitt fotoalbum på sidan. Jag har inte sett många exempel, kan du visa mig några sådana medlemmar?
 
lotelo skrev:
Men nu är det ju många som valt bort att både få och att sätta betyg, deras bilder kommer ju aldrig upp i 3,5.. Och så finns det ju bilder som betygssatts med allt mellan 1-5 som kanske ligger på t e x 2,8 i snitt efter 20 kommentarer. Just de bilderna måste man väl ändå klassa som intressanta eftersom de fått 20 kommentarer trots det låga betygsnittet?
Mvh Lotta



Visst, bilder som får många kommentarer men låga betyg har ju svårt att nå upp till kvalgränsen. Men det löser man lätt genom att tilldela varje kommenter ett värde på tex 0,1. Så är det en bild som får tex 10 kommentarer och det endast är 3 som sätter betygen 2, 3 och 4 så blir det egentliga genomsnittsvärdet 3. Men genom att tilldela varje kommentar värdet 0,1 så får bilden det totala värdet 4 och klarar kvalgränsen.

Lätt som en plätt! :)


/JP
 
Om man har en bild som man tagit med förhoppning om att den skulle bli bra, men som inte blev så bra av en eller annan anledning så kan man ladda upp den för att få kommentarer om vad man kunde gjort bättre, men bara under en veckas tid???
 
En vecka var bara ett exempel. Det kan vara en månad eller två också. Men frågan är ju hur många kommentarer en två månader gammal bild egentligen kommer att få. Troligtvis inte så många..

Med en kortare period blir ruljansen bättre. En längre period lär inte öka kommentarerna på en "dålig" bild i någon större utsträckning. Det är iallafall vad jag tror.


/JP
 
Okej..jag har nu upptäckt och testat den sökfunktion som nämndes i ett av inläggen i denna tråd. Det är med rödlätta kinder jag kan konstatera att det är ett alldeles lysande verktyg! :)

Då kan vi skrota mitt förslag..hehe

Jag vill egentligen inte heller utestänga bilder från fotosidan, men utan denna sökfunktion tycker jag det hade varit nödvändigt enligt det förslag jag presenterade. Kan kanske kännas hårt att filtrera bilder på det sett jag beskrev..men någonstans tycker jag man bör sätta ribban.

Hur som helst så gör ju sökfunktionen att alla blir nöjda och glada.

Tack för upplysningen av den!


Mvh
JP
 
Problemet med Jonas förslag är att det inte går att entydigt definiera vad som är en kvalitativt bra bild. Många bilder tilltalar endast en del av medlemmarna; ett ytterst fåtal bilder vänder sig till en större krets.

Riskem med en kvalsida är att alla fräscha, utvecklande och sporrande experimentella bilder försvinner och att vi får en ytterst slätstruken fotosida.

Jag röstar nej!

mvh Janne
 
Mmm,kanske det

Jag är inte säker på att förslaget ger några garantier för "betygsinflation". Jag tror att en fristående kategori för så kallade "svensson" bilder kanske skulle kunna vara en lösning. Jag har uppfattat ´det som att fotosidan syftade till att vara öppen för alla, såväl proffs som amatörer. Förslaget skulle kunna medföra att filtreringen ger till följd att sidan antar en allt mer proffsig attityd än vad den har idag. Jag ser fotosidan som en plats där alla oavsett kunskaper och status (amatör eller proffs) skall ges utrymme att visa sina alster och få kritik på desamma. Man får inte glömma bort att en stor del av medlemmarna faktiskt är amatörer i allra högsta grad. Varför inte hjälpas att åt att höja kvaliten genom att dela med sig av sina kunskaper istället för att exkludera nybörjare och amatörer med ett gryende intresse...
 
FOTOSIDAN.SE är väl förfaan inte en tävling där man skall kvala in ?!
Det verkar ju idiotoskt! Kvalar din egna bilder in föresten?


: - (
 
Jag kanske har fel men jag trodde inte syftet med fotosidan var att publicera högkvalitativa bilder.

Jag trodde syftet var att publicera bilder så att fotografen skall kunna få få konstruktiv kritik, och genom detta i framtiden kunna ta mer kvalitativa bilder. Har jag fel?

Jag föreslår att ni som tycker kvaliten är låg, hjälper de fotografer som i era ögon gör dåliga bilder genom att ge konstruktiva kommentarer på just dessa bilder.
 
Senast ändrad:
Men ta det lugnt för 17!!

Nej..fotosidan är inte en tävlingssida bara för att man måste kvala in. Och nej..jag är inte säker på att alla mina bilder kommer att kvala in heller. Jag försöker inte "spela allan" och tro att jag är bättre än alla andra. Jag är själv nybörjare!

Det har ju varit en hel del prat om "semesterbilder" etc tidigare..och därför tänkte jag att detta kunde vara ett förslag på att bibehålla fotosidan som en sida för kreativitet. Jag tycker tex inte det är speciellt kreativt med en bild på en bil tagen rakt upp och ned i vanligt allmänljus. Självklart bör jag påpeka vad jag tycker är bra och mindre bra i den bilden i form av en kommentar och ett betyg i så fall.

Om jag och flera andra gör det - och bilden på bilen INTE "kvalar in" så har ändå fotografen förhoppningsvis tagit del av våra kommentarer. Han eller hon har ju då fått en ganska bra uppfattning om hur bilden tas emot av betraktare. Budskapet har gått fram trots att den inte tas in "på riktigt"! Utifrån det kan fotografen försöka bygga på sin kreativitet och ladda upp nya bilder.

Men det är ju inte frågan om något elittänkande. Jag tycker naturligtvis att fotosidan ska vara öppen för både amatörer och professionella fotografer. Det är ju fotosidans lilla signum! Men även amatörer måste ju försöka vara lite självkritiska ibland. Och det är långt ifrån alla idag.

Nu finns det ju dock en sökfunktion där man kan välja bilder efter tex betyg. Den går ju att använda om man känner för det. Så..visst det är inga problem för mig!

Men tala gärna om för mig vad vitsen är att ha bilder upplagda på fotosidan.se som ingen varken vill se eller kommentera..!?

Det skulle i så fall vara om någon vill söka på tex "bil" eller "Köpenhamn" för att se hur just dem objekten ser ut. Men då kan man lika bra söka på evreka eller altavista..

Är man ute efter att kommentera bilder för att "hjälpa" folk (vilket är en mycket viktig del av fotosidan) att lära sig hur man kan "tänka bild" så kan man ju fortfarande göra det i filtreringsstadiet. Vad är skillnaden mellan att bilden filtreras bort tidigt jämfört med att den försvinner i mängden av 10000-tals andra bilder? Hur skoj är det att ha bilder liggandes i sina album utan att någon har kommenterat eller gett dem några betyg? Eller att dem helt har ignorerats!?

Det kan ju bara betyda två saker..antingen har ingen alls sett bilden eller är den så ointressant att ingen har velat kommentera den för det. Om man tror sig att ingen har sett den kan man ju försöka en gång till. Är det så att bilden för andra är helt ointressant..varför då ladda upp den!?

Nu har det här blivit en "höna av en fjäder"..för egentligen stör det mig inte mycket vilka bilder (bra eller dåliga) som laddas upp. Det var bara ett förslag från min sida på något som jag har uppfattat varit debatterat flitigt tidigare. Ville därför göra en input och se hur andra medlemmar ser på saken. Nu vet jag iallafall vad några av er tycker!


/JP
 
Jag vill hänvisa till en länk som självaste David Elmfeldt (redaktör här på fotosidan.se) har svarat i.

Kolla in Davids kommentar angående fotosidans ambition med sajten..


www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3859&highlight=uppladdning


För er som inte orkar klicka på länken kan jag sammanfatta det med att fotosidan.se har enligt David ambitionen att i första hand vända sig till avancerade amatörer och semiprofessionella fotografer. Gärna proffs/yrkesfotografer!

Med andra ord kan ju inte mitt förslag vara helt "ute och cykla" om man nu ska gå efter fotosidans ursprungliga tankar med sajten..


/JP
 
Jag tolkar det också som att det är tänkt att man ska sträva efter att hålla nivån hyfsad.
Sen tror jag att det också har framkommit att nybörjare som är seriösa och inriktade på att utvecklas naturligtvis är välkomna (allt annat vore ju absurdt).

Problemet är väl snarare folk som lägger in en suddig, ogenomtänkt, rakt-på-bild på sin hund på gräsmattan och är nöjda med det ("Men varför klagar ni? Vovven är ju jättesöööt!").

Däremot har jag ingen aning om hur man skulle komma åt den kategorin. - Vilket väl är vad ungefär alla såna här diskussioner till syvende och sist har utmynnat i...
 
De har ju sänkt gränsen för hur många bilder man får ladda upp som icke-betalande medlem från 3 till 1 första veckan. Det har blivit lite "bättre" sedan dess tycker jag.

Men som sagt, vad som är en menlös bild är ju fruktansvärt subjektivt. Jag tycker det är schysst att alla, oavsett bakgrund, visas på samma sätt. Att alla måste kunna ta kritik, och det är fint att även oerfarna kan få hjälp, tips och uppmuntran.
 
Jo, det brukar mynna ut i..INGENTING till slut. Men det som är lite synd är att man blir påhoppad som en "elittänkande idiot" bara för att man försöker komma med ett förslag som går på FOTOSIDAN.SEs ursprungliga tanke med sajten.

Absolut ska fotosidan vara öppen för alla med fotointresse, men jag tycker inte det är fel att jobba för en sajt med kvalitativt innehåll. Som du säger Erik..fotografer med ambition. Det bör finnas en vilja att utvecklas. Vill man upprättahålla dem ambitioner som David skrev att fotosidan.se har så måste något göras.

Vad jag förstår är anledningen till att vi numera får ladda upp färre bilder än tidigare ett försök till att höja kvaliteten överlag. Tanken är att man helt enkelt ska bli mer självkritisk när man väljer ut dem bilder man tänker sig ladda upp. En annan är förstås att så många bilder som möjligt ska hinnas med att bli kommenterade.

Skulle vara intressant att höra några ord från Patrik Skolling som tidigare uttryckte sig så vältaligt här i tråden. Hur ser du Patrik på mitt förslag nu med tanke på vad fotosidan.se har för ursprungliga tankar och ambitioner med sajten?


/JP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.