Annons

Kan vi gå igenom det här med exponeringskompensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian P

Avslutat medlemskap
Hej,

Det känns som att jag missat något. För jag förstår inte vitsen med att exponeringskompensera. Det som händer på min kamera när jag gör det, är att slutartiden blir kortare eller längre. Jag ser ju i sökaren om bilden kommer att bli under eller överexponerad. Vad är då skillnaden mellan att exponeringskompensera, mot att förlänga eller förkorta exponeringstiden?

Eller gör kameran något annat också när man kompenserar? I så fall vad? Har jag missat något?

Mvh

Ingen skillnad alls. Om du kör manuellt kan du med samma resultat öka/minska exponeringstiden med samma bländare alternativ öka/minska bländaren med bibehållen slutartid. /FW

Hej,

Det känns som att jag missat något. För jag förstår inte vitsen med att exponeringskompensera. Det som händer på min kamera när jag gör det, är att slutartiden blir kortare eller längre. Jag ser ju i sökaren om bilden kommer att bli under eller överexponerad. Vad är då skillnaden mellan att exponeringskompensera, mot att förlänga eller förkorta exponeringstiden?

Inget, du har förstått rätt.

Per.

Förtydligande. Om du kör med bländar- tidsautomatik eller i P-läget kompenserar kameran så fort du ändrar tid eller bländare för att få samma ljusinsläpp. Då använder du exponeringskomensationen. Kör du manuellt kan du välja samma metod eller enligt mitt förra svar. /FW

Okej bra, då är det som jag trodde. Anledningen till att jag frågar är att jag ofta läser på olika forum att folk får rådet att exponeringskompensera i vissa förhållanden. Men man nämner inte att slutartidenpåverkas och det verkar nästan som att "nåt magiskt" händer som påverkar exponeringen.

Jag personligen använder nästan aldrig exponeringskompensation, utan det var ganska nyligen som jag började fundera på vad den funktionen gör i praktiken.

Vitsen med exponeringskompensationen är just att du ska kunna över-/underexponera även när du kör med de halvautomatiska lägen för bländar-(A) resp. slutartidsprioritet (S). Säg att du just nu vill få snön tillräckligt vit, men vill använda bländarprioritet, då kan du använda exponeringskompensationen för att göra snön lite ljusare med +1EV.

Exponeringskompensationen har du dock ingen användning för i manuellt läge, precis som du skriver ;-)

På min Nikon kan jag ändra slutartid även om jag kör med bländarprioritet. Det är bara att använda den andra ratten. Men jag antar att det är en smaksak vad man tycker är enklast att använda (och olika på olika kameror).

Det kan du göra på alla kameror (åtminstone alla som jag har fingrat på, och det är ett mycket stort antal...). För de kameror som inte har dubbla inmatningshjul får man istället hålla en knapp intryck medan man justerar hjulet (beroende på ifall man vill välja slutartid eller bländare). Justerar man t.ex. slutartiden i P, A eller S läge så följer bländaren med, dvs exponeringen blir hela tiden densamma. Detta kallas för 'Shift'.

Vill man ha exponeringskompensation med en enrattskamera, så brukar man få trycka på en annan knapp. Då ändras ENBART slutartiden (alternativt bländaren) medan bländare (alt. slutartiden) blir kvar på sitt tidigare värde. På så vis ändras exponeringen.

När det gäller M mode så är detta normallläget. Vrider man på inmatningshjulet så justeras enbart slutartiden, alternativt bländaren - dvs exponeringen ändras. På vissa kameror (förmodligen de flesta - har kollat att det gäller för alla Sony-systemare) så kan man i M-läge hålla AE-Lock knappen inne när man justerar t.ex. slutartiden, och då följer bländaren med på så sätt att exponeringen förblir konstant i likhet med automatlägena. Detta kallas för 'Manuel Shift'¨.

Senast ändrad:
På min Nikon kan jag ändra slutartid även om jag kör med bländarprioritet. Det är bara att använda den andra ratten.

Det du gör där är att du använder enkel exponeringskompensation.

Om du har kameran i A-läget och vrider på den ratten som inte styr bländaren ska du se att slutartiden ändras, men om du riktar kameran åt ett annat håll kommer kameran att ändra slutartiden. Saken är bara att slutartiden kameran väljer när du har kompenserat ligger på ett högre eller lägre värde än kameran hade valt om du inte hade kompenserat.

När du använder M ändrar du ju på bländaren och slutartiden med rattarna men kameran ändrar inte något om du riktar den åt ett annat håll till skillnad från A och P.

Exponeringskompensation kan vara användbart vid snabba förlopp.
När man helt enkelt inte hinner att korrigera, justera eller kontrollera resultatet vid själva tagningen.

Syftet med exponeringskompensation är ju att du ska kunna korrigera kamerans inbyggda ljusmätare i de situationer den inte tycker lika som du själv, t.ex. vid väldigt ljusa eller mörka motiv.

Jag vet inte hur tydligt det har sagts och det står möjligen redan mellan raderna här. Men kameran tror alltid att det är dagsljus och vill exponera därefter oavsett automatikval. Jag, som oftast har min kamera i Av, sätter exponeringskompensation på runt -1 om det tex är julaftonskväll. Helt enkelt för att berätta för kameran att nu är det mörkt och mysigt. Annars fattar den inte det.

Du säger inte vilken kamera du har och auto-ISO är en joker som kan ställa till det på olika sätt (inte minst på Canonkameror), även i M-läget. Kolla det eller återkom med mer detaljer. Själv fotar jag alltid på ett valt ISO beroende på ljussituation och optik (automatiklägena på Canon kan annars bete sig konstigt enligt mig - även om det finns en logisk förklaring till hur de är ställda).

Du har nog fått alla svar du behöver men det skadar väl inte att lägga in ett inlägg till.

Jag trodde också att det var något magiskt som hände när jag var ny på systemkamera och ändrade exponeringskompensationen. Men det förvirrade mig när jag trodde att det fanns 4 parametrar som bestämde exponeringen (bländare, slutare, ISO och exp.komp.). Vad var det som exp.komp gjorde rent tekniskt?

Som redan förklarats. Exp.komp. är en ändring av de 3 riktiga paramterarna för att få ljusare eller mörkare bild.

Använder man programautomatik så är det en blandning av alla parametrar som ändras om man använder exp.komp.
Använder man bländarautomatik så är det bländartalet som ändras om man exp.komp.
Använder man slutarautomatik så är det slutartalet som ändras.
I manuellt läge så används inte exp.komp. Eller?

Om man använder t.ex. Av med ena fingret på bländarhjulet och andra fingret på exp.komp. hjulet, så blir det nästan som att fota helmanuellt. Nästan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar