Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan total oskärpa vara snyggt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skulle få en sån bild av min svärson?
Ja,,, jag vet inte om jag ska känna att jag går mot dödsriket eller om det är en vacker dag för en höstpromenad. Den röda jackan gör den lite för dramatisk. Bilden är vacker! Men är mer en gåva lite när som helst och inte på en "laddad" helg som julen?

En del betalar nästan vad som helst för att få ett skarptecknande objektiv, läser tester, upp och ner, några vill diskutera oskärpa?
Klart det går att få konstnärligt fina bilder, utan skärpa, medvetet inställt, men det går oxå att hålla för frontlinsen med en del fingrar eller en hundsvans!
Kameran kan oxå hållas något snett, ta porträtt med vidvinkel 24mm, variationerna är oändliga ...!
Hur får man sämsta skärpan?
Någon som vet?

Jag gillar nog oskärpa lika mycket som jag gillar skärpa. Gillar dock kanske ännu mer oskärpa i kombination med fart i bilden.
Bilden nedan var en enligt mig från början misslyckad bild då jag inte lyckades panorera med tillräckligt, men ju mer jag tittade på den ju mer gillar jag den vilket ofta är fallet med "oskarpa" bilder.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=180703

Mvh
Patrik -som plåtar alldeles för lite med oskärpa
;-)

Hi, hi, jag satt just som Monica H. och tänkte att ett filter kunde vara ok på din bild.
Frågan är ju vad MOTTAGARNA GILLAR - och jag tror att en uppenbart förvrängd bild har större chans att bli uppskattad än en som bara uppfattas som 'lite oskarp' av misstag.
Men det är sgs omöjligt att veta utan att testa! Varför inte ge två bilder? Det kan vara roligt att få diskutera; vilken är bättre? - Om du ger EN bild känner dom nog sig tvungna att säga: Jag tycker den är jättefin!, men det kvarstår kanske en gnagande känsla hos dig att det inte var hela sanningen...

Ok, hursomhelst, jag prövade i Photoshop med:
Angled Stroke (30, 25, 3)
Palette Knife (5, 2, 2)
Watercolour (6, 1, 1)
Smudge Stick (1, 0, 0)
(Värdena för variablerna inom parentes.)
Tyckte dom var lite roliga.
Det är ju en smaksak vad man gillar - och många ogillar filter i PS överhuvudtaget, men faller i trans om man smetar ner ett fysiskt filter med vaselin. (Försök förstå det den som kan!)
Mvh
/Gitte

Vilken massa svar! Tack!

Jag funderar lite på ett par av era teman..

Jag ska leka lite med filterna i Photoshop, men jag måste säga att även om era förslag är väldigt snygga så försvinner det jag personligen gillar mest med bilden, i det första bildexemplet det lena och rena, i det andra exemplet de varma färgerna. Dock håller jag med om att den röda jackan är utbränd, men det kan jag rätta till, eftersom originalet är okej. Jag funderar också på varför ni tycker ett filter skulle vara snyggt. Vad är det som fattas i bilden som ett filter skulle göra bättre?

Jag tycker det är intressant att ni ser det som en vandring mot dödsriket. Mina tankar och fantasier om bildens symbolik leder mig inte till döden, men det är intressant att ni tycker det, är det höstfärgerna som gör det till en vandring på ålderns höst? (så himla gamla är de inte) :)

Sist så funderar jag på oskärpans mängd, tror ni inte att personernas identitet kommer försvinna om bilden hade varit mer oskarp? Som det är nu kan man känna igen mina svärföräldrar, så bilden faktiskt fungerar som ett "porträtt".

Hoppas inte att ni tar illa upp av mina funderigar, jag menar inte att kritisera någon iallafall :).

/Johannes

Ånej, Ingen blir sur här! Olika åsikter/smak/stil respekteras! Låt tusen blommor blomma, osv. Stå på dig bara!
Jag tror att vi filtergalna bara tycker att bilden ser mer 'avsiktligt' oskarp ut med sådana.
(Endel av oss - utan att nämna någon vid namn - är dessutom skärpegalna 'i det privata' sas... ;) )
Mvh
/Gitte

Oskärpa kan vara stämningsfullt. Bry dig inte om vad andra tycker, huvudsaken är vad du själv tycker. (Personligen tycker jag att bilden är bra).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto