Annons

Kan ni hjälpa mig...överexp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hejsan,

undrar går det att göra något åt bilden, älskar ungen "nästan mitt barn barn" och vill gärna göra framkallning av bilden. Har tillgång till PS7.

/ janne

Bilagor

• p7060212.jpg
    p7060212.jpg
    40.2 KB · Visningar: 350
tyvärr.. har du plåtat med dia eller digitalt så är utfrätta områden helt utan teckning. det går inte att få tillbaka.
men du kan göra bilden s/v istället, för då accepterar man lättare utfrätta områden i bilden.

Kopierat blå-kanalen (i RGB-mode) till lightness-kanalen (i LAB-mode). En mindre justering i curves för bättre kontrast i de urfrätta delarna
Blå-kanalen ser ut att vara den minst överstyrda (urfrätta) kanalen. Tyvärr påverkar det ju även annat, t ex de blå ögonen blir ljusare, och fräknar och röda områden i huden blir mer accentuerade. Har även lagt på lite överdriven USM som synes, för att visa på teckningen i det överstyrda området. Reducerat färgmättnaden något.

Bilagor

• p7060212_mod3.jpg
    p7060212_mod3.jpg
    41.2 KB · Visningar: 283
2 lager... dra ner kontrasten på lager 1, dra ner opasitet...

kör med history brush och "måla"

Bilagor

• koll.jpg
    koll.jpg
    27.9 KB · Visningar: 269
personligen tycker jag att den här bilden gör sig mycket bra som s/v.

testade med channel mixer (blanda kanaler), shadow/highlights och levels (nivåer).

Bilagor

• p7060212[1].jpg
    p7060212[1].jpg
    31.1 KB · Visningar: 249
Jag vet inte hur man skulle göra i PS7, jag har CS.
Samplat upp till dubbel storlek med bicubic smoother, använt shadow/highlight filtret och justerat upp skuggor och ner det ljusa, dragit ner färgmättnaden och höjt (!) kontrasten i mellandagrarna.
Därefter maskat av den solbelysta kinden och färgjusterat och har mörkat ner ögonen med burn tool för att undvika gäddögon, och mörkat ner läpparna något liksom ögonbrynen.
Lagt på lite skärpa, samplat ner till 50% med bicubic sharper.

Ungefär.

Tog några minuter.

RR

Bilagor

• p7060212.jpg
    p7060212.jpg
    48.4 KB · Visningar: 236
Tackar för hjälpen/tipsen, tycker själv att bilden blev bra i svartvitt/sepiatonad. Vilket fotolabb framkallar digitala bilder i svartvitt tro?

/ janne

välj ett labb som har färgprofiler att ladda ner.
då slipper du eventuella färgstick som ser konstigt ut i en s/v bild.

fotolabo har färgprofil och är ett bra digitallabb.
även mitt favvolabb proprint har färgprofil till nedladdning.

välj matt yta så blir det lite extrasnyggt.

Glömde säga att RR:s jobb men bilden blev väldigt bra...hur gör man...får spader, tycker att det där med bildbehandling är rätt svårt faktiskt har beställt PS Bibeln och en bok om digitalfotografi få se om man kan lära sig något hehe, roligt är det iaf.

/ janne

Skall kolla imorgon...tack. Har ju mest plåtat i Dia, men har haft digitalt sen dec. 2002. Men jag köpte dSLR för en månad sedan. jätte skoj men som sagt vill lära mig mer om PS m.m. Det måste man ju...eller, för att kunna "frammkalla" rätt.

/ janne

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto