Annons

Kan någon vara vänlig och hjälpa mig med en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lämplig för tryck.
Vilken storlek vill du ha den i?
Vilket tryck? Dagstidning, magasin eller vad?

Den bild du lagt upp är inte super för stora tryck, det kan kanske funka.
För en liten bild i dagstidning funkar det att anpassa den ...

/Jonas

Jag jobbar med bildbehandling.
Då handlar det ofta att göra det bästa möjliga av de material som ges.
I detta fallet tycker jag inte att bilden håller den kvalité man kan kräva av en bild som ska publiceras. Devisen skit in skit ut är för det mesta sann.
Men efter som du nu bad om hjälp och det är jul snart, tänkte jag att man kan väl vara lite bussig :)
Jag har i Lightroom använt penseln för att ändra färgtemp, ljushet. Har dragit ned högdager och upp skuggor. Lagt på rätt mycket mellantonskontrast. Ökat färgmättnad ngt. Minskat gul/orange mättnad. Lagt något skärpa. Rätat upp lodrät mm.
Det är ca 5 minuters jobb. Blev det bättre, ja. Är den tillräckligt bra, det får någon annan svara på

GOD JUL!
www.digitalbildmakaren.se

Bilagor

• 13_6158-2.jpg
    13_6158-2.jpg
    141.2 KB · Visningar: 373
Har försökt få till denna bild så att den kan användas för tryck men ej lyckats. Antar att den inte är lämplig och jag kanske måste ta om den.

Vore MYCKET tacksam om någon kan titta på den samt även dokumentera stegen för att fixa den!

MVH

http://s3.postimg.org/5ptcqsh2b/13_6158.jpg

En ganska omöjlig fråga att svara på. Visst går den att tryckas, men för att veta om det går att få till den måste vi ju veta hur stor den ska bli och vilket papper den ska tryckas på. Jag tog hem bilden och max storlek som den kan användas i är cirka 18 x 27 cm för ett bestruket papper.

Även om den går att få ut i tryck, skulle jag fundera över huruvida den skulle kunna bli bättre av att beskäras. T.ex hade bilden nog gjort sig bättre utan det blå busstaket? i förgrunden.

För bästa resultat vore det bättre om du la ut orignalfilen i full upplösning så de som vill hjälpa till har bästa möjliga förutsättningar. Förutsätter förstås att du har originalet.

Bilden föreställer ju delar av Brunnsparken och Gustav Adolfs torg i Göteborg.
Den är tagen i början av december precis när stora julgranen precis kommit upp men innan den är klädd.

Jag funderar på om det i övrigt är något unikt med denna bild som gör att TS vill använda den för tryck? Kanske att det går att ta om bilden och få en bild med bättre upplösning, högre kvalitet från början? Bortsett från julgranen så kunde ju bilden ha varit tagen i stort sett när som helst.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto