Annons

Kan någon förklara det här?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Idag använde jag Canon EF 85/1.8 för första gången. Det är skarpt och har en fin bokeh osv, gick runt i staden och tog en hel del bilder i gråvädret.

Men kan någon förklara det lila och gröna här? Bilden är tagen på F/1.8 och jag förväntar mig iofs lite CA i kanterna, men detta är precis i centrum av bild. Lens correction i ACR gör ingen skillnad, manuellt eller enligt inbyggd 85-profil spelar ingen roll. Bilden är obehandlad från ACR. Dessa kvistar behöver minst en månad till innan dom får någon annan färg än gråbrun.

Först hela (beskuren kvadratisk), sen 100% crop på pippin (det satt ungefär 200 såna här inne i buskarna och förde ett enormt liv).

Bilagor

• IMG_1988 FS400.jpg
    IMG_1988 FS400.jpg
    80.1 KB · Visningar: 684
  • IMG_1988 FS400 crop.jpg
    IMG_1988 FS400 crop.jpg
    70.7 KB · Visningar: 678
Hej Frank!

Jag är inte rätt man att reda ut det här. Men jag tror det frågan om LCA . En förklaring plankad från nätet
" Longitudinell kromatisk aberration
Longitudinell kromatisk aberration ger upphov till färgfel framför och bakom skärpeplanet och orsakas av att olika färger har olika skärpeplan. Dessa färgfel märks tydligast i utkanterna av extremt ljusa partier i en bild men kan uppstå var som helst i en bild, till skillnad från lateral kromatisk aberration som endast uppstår längs bildens kanter."

Hade mycket problem med det på ett gamalt 400 Soligor.
Knöligare att bli av med än CA.
Här är en länk till en lösning som funkade för mig http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1342685

Micke.

Men kan någon förklara det lila och gröna här? Bilden är tagen på F/1.8

Jag kan inte direkt förklara, men jag kan sympatisera. Min gör precis likadant på stora bländare, och vad jag förstår så är det att vänta sig av den gluggen. Jag har också haft väldigt svårt att få bort det med de automatiska funktionerna i LR, och mer avancerad bildbehandling än så är jag normalt inte direkt manad till.

Tunna kvistar och raka kanter brukar (helt naturligt för fenomenet, antar jag) vara värst.

Har en svag förhoppning att man kan köpa sig ur problemet genom att byta till Sigmas 85/1.4, men det tror jag först när jag ser det. :)

Tackar för svar. Låter helt enkelt som "LCA" då - hade inte hört talas om det. Bra länk Micke, det där ska jag testa. Verkar ju också som det är ett fenomen som uppträder oftast som i exemplet, ljusa bakgrunder och bara ibland. Har bara noterat det på någon enstaka bild av de ca 200 jag tog.

Tack också smilfinken, Sigmat är nog fint men Samyangs helmanuella 85/1.4 är visst bland det bästa som finns, minst lika skarpt som Zeiss och Leica, och ännu mjukare bokeh. Bara som tips alltså om du mot förmodan inte är nöjd med vad du har :)

Tack också smilfinken, Sigmat är nog fint men Samyangs helmanuella 85/1.4 är visst bland det bästa som finns, minst lika skarpt som Zeiss och Leica, och ännu mjukare bokeh. Bara som tips alltså om du mot förmodan inte är nöjd med vad du har :)

Jag är nog nöjd, eller så nöjd man kan bli när man vet att det finns detaljer som man helst skulle slippa känna till. ;) Allt annat med den gluggen gör den till något av en favorit.

I vilket fall skulle inte en helmanuell glugg funka för mig dagligdags då det blir mycket actionfoto på den brännvidden, så det är nog Sigman som gäller om man plötsligt står där och inte vet vad man ska göra med alla pengarna..

Om jag kommer ihåg rätt så kan du dra nytta av fenomenet när du kontrollerar front/bakfokus.
Blurret bakom fokus är grönt blurret framför är lila. I ditt bildexempel med pippin har den lila kanter, under förutsättning att fokus är satt på pippin skulle det indikera på bakfokus om jag tänker rätt.

Tänker jag fel får jag snart veta det ;-)

Micke.

Undvik att fota tunna grenar emot en utbränd bakgrund så minskar problemet radikalt. Samyangen är lite bättre på detta, men mycket sämre i mörka sporthallar eftersom den saknar af. Lär dig leva med problemet och focusera så noga du kan också.

ANNONS