Annons

Kan någon av dessa passa en glad amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fattar inte hur man ser om skärmen är bra på All-in-one datorerna....

Det är lite svårt att se, står det att den har IPS så är det en bra början. Sedan är det bra om den inte har LED-belysning. Något som är svårt att se i specificationerna är hur mycket inställningsmöjligheter skärmen har (ju mer ju bättre) och hur stort färgomfång den har. Man får helt enkelt läsa om dom på nätet.
Anandtech.com har väldigt bra skärmtester (vet inte hur mycket all-in-one dom testat) där kan man läsa det mesta om skärmarna.

/Karl
 
Det är lite svårt att se, står det att den har IPS så är det en bra början. Sedan är det bra om den inte har LED-belysning. Något som är svårt att se i specificationerna är hur mycket inställningsmöjligheter skärmen har (ju mer ju bättre) och hur stort färgomfång den har. Man får helt enkelt läsa om dom på nätet.
Anandtech.com har väldigt bra skärmtester (vet inte hur mycket all-in-one dom testat) där kan man läsa det mesta om skärmarna.

/Karl

Okej ska gå in och kolla på den sajten!

Skulle dessa grejerna funka annars?

http://www.dustinhome.se/product/5010601425/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/

http://www.dustinhome.se/product/5010638017/dell-vostro-470-ci7-3-4-8gb-1000-geforce-gt640-w7p/
 

Skärmen du länkar till är en LED-skärm vilket inte är helt optimalt, skärmen är dock inte dålig.
Datorn du länkar till är top of the line just nu, betydligt mer än vad du behöver.

/Karl
 
Ja, det gör det hela svårt. Skärmen behöver sedan profileras för att återge färgerna på ett bra sätt, därför behöver du spydern som jag länkade till i mitt första inlägg i denna tråden. Problemet med iMac:ens skärm är att den inte går att ställa in något alls (mer än ljusstyrka) hårdvarumässigt, det gör att profileringsprossen får göra alla ändringar vilket kan leda till ett dåligt resultat.

/Karl

Med all respekt för din hjälp till TS; man kanske bör utveckla detta med skärmkalibrering. Att investera i en bra skärm och kalibreringsutrustning är absolut inte fel. MEN man ger sig in i något som kräver sin man (eller kvinna ;) ). Ämnet är ganska komplicerat och många äro dom som slitit sitt hår över detta med färger, färgrymder och vad som kommer ut på skärm och/eller utskrift.
 
Med all respekt för din hjälp till TS; man kanske bör utveckla detta med skärmkalibrering. Att investera i en bra skärm och kalibreringsutrustning är absolut inte fel. MEN man ger sig in i något som kräver sin man (eller kvinna ;) ). Ämnet är ganska komplicerat och många äro dom som slitit sitt hår över detta med färger, färgrymder och vad som kommer ut på skärm och/eller utskrift.

Att bara klicka sig igenom Spyder-programvaran ger ett betydligt bättre resultat än en oprofilerad skärm. Att det sedan blir en förbaskad djungel när man skall ta ogivningsljuset och tryckerier in i ekvationen är en annan femma.

/Karl
 
Att bara klicka sig igenom Spyder-programvaran ger ett betydligt bättre resultat än en oprofilerad skärm. Att det sedan blir en förbaskad djungel när man skall ta ogivningsljuset och tryckerier in i ekvationen är en annan femma.

/Karl

Vi är nog ganska överens.. ;-)
 
Skärmen du länkar till är en LED-skärm vilket inte är helt optimalt, skärmen är dock inte dålig.
Datorn du länkar till är top of the line just nu, betydligt mer än vad du behöver.

/Karl

Okej men skärmen hade IPS det var det jag tittade efter... Men nu har jag fått många bud på Facebook att jag ska köpa en imac stället... fan va svårt det ska var att kunna bestämma sig... suck..

Tack för all info Karl du har hjälpt mig förstå vad som är bra :)

Så nu får jag väl försöka att bestämma om jag ska ha en pc eller imac.
 
Satsa du på iMac´en, du kommer inte att bli besviken

Standardutförandet räcker gott och väl till din bildbehandling och när du blivit en ännu gladare amatör så kan du koppla in en andra skärm som du kan sitta och profilera färgrymder hela dagarna på :)

Jag har kört Mac sedan Dacke den yngre dog så jag är IOFS färgad av detta.
 
Satsa du på iMac´en, du kommer inte att bli besviken

Standardutförandet räcker gott och väl till din bildbehandling och när du blivit en ännu gladare amatör så kan du koppla in en andra skärm som du kan sitta och profilera färgrymder hela dagarna på :)

Jag har kört Mac sedan Dacke den yngre dog så jag är IOFS färgad av detta.

Jo det lutar nog mot en Imac men ska jag lägga till och ta en med 1TB hårddisk istället för 500GB?
eller är det bättre med 8Gb Ram minne istället för 4 GB Ram?
Lena
 
Det är gråhårsframkallande att byta från Windows->OS/X eller tvärt om, alla snabbkommandon man lärt sig fungerar inte längre och hälften av dom bra sakerna man tyckte om finns inte längre.

iMac:en har blank skärm, vilket fungerar bra om du kan placera den så att du inte har några ljuskällor bakom dig, har du ljuskällor bakom dig kommer skärmen fungera otroligt bra som en spegel. Vilket kan vara trevligt om man är snygg och egenkär.

/Karl
 
Det är gråhårsframkallande att byta från Windows->OS/X eller tvärt om, alla snabbkommandon man lärt sig fungerar inte längre och hälften av dom bra sakerna man tyckte om finns inte längre.

iMac:en har blank skärm, vilket fungerar bra om du kan placera den så att du inte har några ljuskällor bakom dig, har du ljuskällor bakom dig kommer skärmen fungera otroligt bra som en spegel. Vilket kan vara trevligt om man är snygg och egenkär.

/Karl

Jo det är ju därför jag är så ambivalent.... Skärmplaceringen är inga problem.
Lena
 
Jo det lutar nog mot en Imac men ska jag lägga till och ta en med 1TB hårddisk istället för 500GB?
Lena

Det är ju en fråga om ekonomi och hur mycket data du kommer att behöva.

Men då det är en all in one dator så blir det en ganska stor operation att byta disk i framtiden, så köp så mycket diskutrymme som du har "råd" med.
 
Det är gråhårsframkallande att byta från Windows->OS/X eller tvärt om, alla snabbkommandon man lärt sig fungerar inte längre och hälften av dom bra sakerna man tyckte om finns inte längre.

iMac:en har blank skärm, vilket fungerar bra om du kan placera den så att du inte har några ljuskällor bakom dig, har du ljuskällor bakom dig kommer skärmen fungera otroligt bra som en spegel. Vilket kan vara trevligt om man är snygg och egenkär.

/Karl

Du är ganska enkelspårig

Skitsnack om att det skulle vara svårt att gå över till OS/X från windows, tvärtom skulle jag nog säga.

Vilka snabbkommandon tänker du på?
 
Vill man ha billigt och Mac så köper man den 24" dell skärmen som länkats i tråden först av mig.
Den visar 98% av sRGB, alltså mer än iMac skärmen och till ett väldigt bra pris. Finns så klart andra saker att kika på som kontrast osv. Men just färger vet jag att den är bättre på.
Så vill man ha Mac vore den skärmen och en Mac mini ett bra val, vill man ha Windows duger i princip vilken dator som helst med processor vid namn i5 eller i7, då i7 är den bättre (och dyrare). Ram-minne är också viktigt vid bildhantering, skulle råda till att köpa med minst 8gb eller lägga. Till extra. I princip alla ips paneler är fabrikskalibrerade nu för tiden så skillnaden man ser vid kalibrering är inte så stor som förr. Visst får man ett bättre resultat efter kalibrering men skulle inte påstå att det är något man måste göra som "glad amatör"
 
copy och paste skämtar du? cmd c/v gentemot ctrl c/v ja det är ju svårt

Gällande skärmdump så FÅR du ett fungerande verktyg med OS/X. (skärmavbildning)

Kom med något bättre argument

Knapparna sitter helt fel, jag missar dom alltid när jag jobbat med ett system och byter till ett annat. Man tittar ju inte direkt på tangentbordet när man använder kortkommandon.

Copy, Paste och Cut är det jag svär mest över i alla fall.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.