Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man scanna dia med valig scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

coolpix

Avslutat medlemskap
Jag har hört att man kan scanna sina monterade dia i en valig scanner. Kan man det och i så fall, hur gör man?

Nej, inte i en vanlig flatbäddscanner! Du måste ha en speciell flatbäddscanner med lampa i locket som kan genomlysa diat/filmen. Finns flera sådana på marknaden (som kan scanna både film och vanliga bilder).

Det går som Nils skriver med de scannrar som har dia tillsats , men de jag provat (två modeller från HP) så är bildkvalitén ingen höjdare.

En riktig Dia scanner (finns flera märken och modeller) och bilkvaliten är stor.

Provade att fotografera av dia bilden med Min D70 och bilden blev bättre än det som scannades med HP Scannern.

Vill du ha demo bilder på skillnaden mellan flatbädd & Diascanner hör av dig så kan jag skicka bilder

Canonscan 9950

Har scannat dia med en Canonscan 9950 med mycket gott resultat. Levereras med filmhållare för både omonterad film och monterade dia liksom 120 film. Hälsningar Per

Ja, men då är du ju uppe i ungefär samma prisklass som en filmscanner. Dår får man väga dessa mot varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar