arkivx
Medlem
Jag blir inte klok på det här med tester av olika gluggar. Jag har under ca 15 - 20 år följt olika diskussioner om tester av optik men förvånas fortfarande över hur olika resultaten kan bli på samma optik men vid två skilda testtillfällen. Tänker på om man jämför de testresultat som Photodo presenterar på sin sajt jämfört med vad tidningen FOTO visar. Drar mig till minnes en test av normalzoomar i nr 4 1999 där man i FOTO utser Tamron och Sigma 28-105 till "mycket prisvärda". Dessa två gluggar har också mycket riktigt bra värden efter de testresultat som presenteras i tidningen men jämför man med Photodo:s sida (20cykler/mm) så är det mycket sämre och ömdömmet också satt till 2,3 resp 2,4 som får anses vara ett dåligt resultat.
Jag vet att många läser dessa tester och de kan vara en bra rådgivning vid köp förutsatt att testerna är begripliga och pålitliga.
Min fråga: Är det tillverkningen som är så ojämn eller är det testresultaten som är opålitliga?
Jag vet att många läser dessa tester och de kan vara en bra rådgivning vid köp förutsatt att testerna är begripliga och pålitliga.
Min fråga: Är det tillverkningen som är så ojämn eller är det testresultaten som är opålitliga?