mindbash skrev:
Sedan behöver man nog inte var fullt så försiktigt nördig för att man förstår vad man köper.
Här är vi inte lika överens. Mathias kanske vet exakt VAD han köpt (men inte hur den fungerar). Han kanske har köpt något av (eller allt) följande:
Hög upplösning
Utbytbara objektiv
Lågt brus
Möjlighet till (relativt) kort skärpedjup
God ergonomi
Tillgång till många tillbehör
Utrustning att växa i
Möjlighet att fotografera i RAW
Flera av dessa punkter kan man inte uppnå på annat vis än att köpa en DSLR. Vill du uppnå allihop finns det absolut inga billigare alternativ.
Ser man det på detta vis, så köper man en SYSTEMkamera snarare än något annat. Visst, spegelreflexkameran är den vanligaste typen av systemkamera, och den har i dagsläget oftast en konstruktion som gör att man inte kan använda displayen som sökare. OK, de flesta av Fotosidans medlemmar vet detta. Har man fotat med analog systemkamera tidigare är det naturligtvis alldeles självklart. Men är det så viktigt? Och måste man veta detta innan man tar klivet från andra typer av kameror? Måste man räkna med att bli ifrågasatt om man missat detta?
Jag har ingen aning om vem Mathias är, eller vad han visste (eller inte visste) när han köpte sin 350D. Jag tycker bara att det blev en lite tråkig ton i tråden, och att detta baserades på antaganden kring en - i mina ögon - mindre viktig detalj.
EDIT: Blev tvungen att kolla slutet på en fotbollsmatch. Det tog därför lite tid innan jag blev klar med mitt inlägg. Under tiden hann Jörgen få fram delvis samma budskap med en bråkdel av mängden ord. Jag saknar alltså inte bara en talangfull fotografisk blick - jag svamlar också!