Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man i Lightroom...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett omvänt problem. Plåtar vanligtvis endast i rå men i somras gjorde jag ett jobb där jag körde med jpg + rå. Kunden, som egentligen är en kompis och jag plåtade hans sons dop i Rumänien, ville ha en snabbkopia direkt utan att jag skulle behöva åka hem till Sverige och konvertera råfilerna.

Min tanke var att jag skulle radera alla jpg innan jag importerade dem i LR men det glömde jag givetvis. Nu ligger de där huller om buller. Problemet var/är att jag och min fru plåtade parallelt med en del andra kameror (jpg) och jag under stora delar av resan enbart körde med rå med huvudkameran. En salig röra således.

Frågan är om jag kan få LR att enbart visa bilder som finns både som jpg och rå? Inga andra alltså och därifrån välja jpg för att radera dem på ett smidigt sätt.......
I Lr 2.0 och högre kan du filtrera på ett smartare sätt. Om du slår på filtret och väljer din kamera och sedan JPG så bör du få fram alla bilder du vill radera. Detta är under Library.
 
Frågan är om jag kan få LR att enbart visa bilder som finns både som jpg och rå? Inga andra alltså och därifrån välja jpg för att radera dem på ett smidigt sätt.......

Varför vill du ta bort dem? Tyvärr så tror jag inte att det går. Jag kan iaf bara sortera på raw eller jpeg. Raw+jpeg sorteras som bara raw. Men om du filtrerar så du bara har bilderna från din kamera och bara de som är raw så borde det väl inte vara så jättemånga att du inte kan plocka bort dem manuellt? Fast frågan är ju om det går att ta bort endast jpeg-filen. Kan inte hitta det någonstans.
 
Frågan är om jag kan få LR att enbart visa bilder som finns både som jpg och rå? Inga andra alltså och därifrån välja jpg för att radera dem på ett smidigt sätt.......

Du borde väl kunna göra så här:

Använd utforskaren, gå till mappen, visa detaljerad lista, sortera på namn.

Du bör ju då lätt kunna identifiera dina dubbletter, i ett viss spann bör det ju vara dubbla filnamn men olika typer. Ctrl-klicka jpg filerna, tryck delete. Nu är filerna borta från hårddisken.

Öpna LR, gå till mappen, välj syncronize och följ instruktionerna.

OBS! Jag har inte testat men det bör ju gå.

Mvh
Anders
 
OM jag förstår Magnus fråga rätt så vill han få borta alla bilder som hans kamera tagit i jpg men inga andra bilder.
Om man då slår på filtren i Library så kan man först välja kamera. Då får man upp alla kameror som man har info om. Välj där aktuell kamera. I filter 2 väljer man sedan jpg.
Sedan är det bara att radera alla dessa bilder.
 
OM jag förstår Magnus fråga rätt så vill han få borta alla bilder som hans kamera tagit i jpg men inga andra bilder.
Om man då slår på filtren i Library så kan man först välja kamera. Då får man upp alla kameror som man har info om. Välj där aktuell kamera. I filter 2 väljer man sedan jpg.
Sedan är det bara att radera alla dessa bilder.

Nej, han vill ta bort jpg-filen från de raw+jpg par han tagit. Då kan man inte göra som du föreslår. Anders tips borde däremot fungera.
 
Jag tycker Mats tips borde fungera och inbegripa betydligt mindre manuellt arbete.
Antagligen får man klicka i "Treat JPEG files next to raw as separate photos".
 
Jag tycker Mats tips borde fungera och inbegripa betydligt mindre manuellt arbete.
Antagligen får man klicka i "Treat JPEG files next to raw as separate photos".

Problemet är väl isåfall att det inte gäller retroaktivt utan bara nya bilder som importeras...
 
Hej och tack för alla tips.

Jag ville alltså bara ta bort alla jpg bilder (inom ett visst tidsintervall dessutom) där det dessutom finns en nef. Nu är det lite enklare då jag tidigare inte sparat en enda jpg från just denna kamera i LR utan enbart råfiler. Skulle givetvis oxå ha skrivit att det gällde LR2. Jag hittar inget filter för nef vs jpg i LR2....Var?

Ahhh. Nu hittade jag det. Var tvungen att klicka på listen i filtret för att få upp fler alternativ. Vad enkelt det blev...

Tack gubbar och gummor. Vad skulle jag göra utan er!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.