Annons

Kan man ge bort någon annans upphovsrätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Det har ju varit mycket diskussioner om Facebook, och deras rätt till alla bilder som folk lägger upp. När man öppnar ett konto så finns det i en paragraf när man skriver på, att Facebook äger dom bilder man lägger upp.

Nu läste jag en artikel i senaste numret av Kamera & Bild (11-2007 sid 10) att DN-fotografen Jonas Lindkvist har gått ur Facebook i protest mot deras tilltag om rätten till sina upplagda bilder.

Det jag undrar över är att han bla skriver:
"Ett annat problem är att många lägger ut bilder som de inte tagit själva. Då ger de bort någon annans upphovsrätt".

Det kan väl ändå inte vara möjligt?
Tex om jag kopierar en bild tagen av Hans Gedda, och lägger upp på Facebook, kan väl inte det innebära att Facebook då har rätten till bilden?
 
StaffanW skrev:
Det har ju varit mycket diskussioner om Facebook, och deras rätt till alla bilder som folk lägger upp. När man öppnar ett konto så finns det i en paragraf när man skriver på, att Facebook äger dom bilder man lägger upp.

Nej, Facebook äger inga bilder. De äger rätten att publicera bilderna på Facebook och i marknadsföringen av Facebook, och de äger rätten att låta andra (t.ex. reklambyråer) publicera bilderna i samma syfte.

StaffanW skrev:
Tex om jag kopierar en bild tagen av Hans Gedda, och lägger upp på Facebook, kan väl inte det innebära att Facebook då har rätten till bilden?

Nej, det innebär inte att de har rätten, men torde (deras avtal är dock inte prövat i domstol i det här avseendet) innebära att Hans Gedda inte kan framföra ekonomiska krav för olovlig publicering mot Facebook. Han kan fortfarande kräva att de avpublicerar bilden, men eventuella ekonomiska krav får han ställa mot dig. Om han kan visa Facebook att han har rätt till bilden och vill had den borttagen men de ändå inte plockar ner den kan han dock ställa ekonomiska krav mot Facebook.

Det har varit mycket klagomål på Facebooks licensvillkor gällande bilder. Man kan visserligen ha åsikter om dem, men det verkar som om de flesta som kritiserar inte har läst eller förstått innebörden av den.

Personligen tycker jag att den är rimlig. Hade jag drivit en sajt som Facebook så hade jag också försökt att skydda mig mot eventuella krav från upphivsrättsinnehavare på grund av bilder som andra publicerar på min sajt.
 
Det står i Facebooks regler att man skall endast lägga upp bilder man har tillåtelse att lägga upp (om jag inte minns fel). Men seriöst, hur många följer detta? Eftersom Facebook mest används som en privatgrej så lägger nog många upp bilder tagna av andra kompisar, fotografer, illustratörer m.m. Är nog svårt att stoppa. Samma sak med bloggar ju.

Angående copyright och licensering, andra har redan rört det ämnet.
 
Och det är som bekant frivilligt att delta. Gillar man inte läget kan man ju avstå, eller är Facefuck oumbärligt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.