Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kan man göra så här?
- Trådstartare RG
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
kräver?
Känner du förövrigt att du besitter den kunskapen att du skulle kunna genomföra en fotografering för ett bröllopspar, dop och allt det andra du drog upp?
Hur billig man än är så förväntar man sig viss nivå, och att spela på enbart pris brukar sällan vara en vinnande strategi.
Ps, tycker gott du kan ta bort uttrycket "surfitta" från din profil...
Känner du förövrigt att du besitter den kunskapen att du skulle kunna genomföra en fotografering för ett bröllopspar, dop och allt det andra du drog upp?
Hur billig man än är så förväntar man sig viss nivå, och att spela på enbart pris brukar sällan vara en vinnande strategi.
Ps, tycker gott du kan ta bort uttrycket "surfitta" från din profil...
RG
Avslutat medlemskap
kräver?
Tycker det inte är fel att kräva en tjuga utskriften. Tycker du?
Någon gång skall väl vara den första annars skulle ju det inte finnas några fotografer kvar
Anser meg själv vara ganska hyffsad på att fota. Och "lekmännen" brukar inte direkt vara lika kritiska som fotografer. Och som sagt jag vill bara ha lite bilder för att bygga upp portfolio och för att det är kul.Hur billig man än är så förväntar man sig viss nivå, och att spela på enbart pris brukar sällan vara en vinnande strategi.
Kalle_B
Aktiv medlem
Tycker det inte är fel att kräva en tjuga utskriften. Tycker du?
Nu var de iof ordvalet jag syftade på...
Ang dina fotokunskaper samt erfarenhet ordar jag inte om mer, alla är saliga i sin tro
skogsbaronen
Aktiv medlem
"Kräver" är kanske inte rätt ordval när man söker jobb, vilket jag tror Kalle syftade på.
mattias__o
Aktiv medlem
Tycker det är bra att du vågar prova. Det är säkert många som vill men som inte vågar.
Däremot tror jag att det blir svårt att få jobb om man inte har några referenser. Ett bröllop och dop är mycket viktiga dagar i kundens liv och det får absolut inte gå fel. Jag skulle aldrig anlita en fotograf som inte har referenser och en portfölj med bra bilder.
Det spelar ingen roll hur billigt det är.
Däremot tror jag att det blir svårt att få jobb om man inte har några referenser. Ett bröllop och dop är mycket viktiga dagar i kundens liv och det får absolut inte gå fel. Jag skulle aldrig anlita en fotograf som inte har referenser och en portfölj med bra bilder.
Det spelar ingen roll hur billigt det är.
paintner
Aktiv medlem
I stället för kräver är väl ord som 'skulle vilja ha' eller 'önskar' bra ersättning ...
'i utbyte för mina tjänster önskar jag ...' istället för 'kravet är att ...' osv.
Sedan bör du nog gå igenom din annons och leta stavfel, det finns ett par oc hdet ser alltid bättre ut om allt är rättstavat.
Ang. fotografering på bröllop och dop så bör du nog vara väldigt försiktig där. Det är en stor dag för många som inte kommer åter. I alla fall inte med samma person, och dåliga bröllopsbilder kan förstöra väldigt mycket, och där finns risken att du skjuter dig i foten, för sådant sprider sig snabbare än om du tagit världens bästa bröllopsbild.
Men man måste våga och någon gång ska vara den första.
Dock bör du ha det i bakhuvudet och kanske prova fotografera i kyrkan privat, utan bröllop. Hör med en präst om det är OK vid någon form av mässa eller liknande. Likaså kan man alltid framåt sommaren kanske fotografera folket som dansar bal på skolavslutningen, det är ju lite samma upplägg som ett bröllopskort i vissa fall.
Lycka till.
'i utbyte för mina tjänster önskar jag ...' istället för 'kravet är att ...' osv.
Sedan bör du nog gå igenom din annons och leta stavfel, det finns ett par oc hdet ser alltid bättre ut om allt är rättstavat.
Ang. fotografering på bröllop och dop så bör du nog vara väldigt försiktig där. Det är en stor dag för många som inte kommer åter. I alla fall inte med samma person, och dåliga bröllopsbilder kan förstöra väldigt mycket, och där finns risken att du skjuter dig i foten, för sådant sprider sig snabbare än om du tagit världens bästa bröllopsbild.
Men man måste våga och någon gång ska vara den första.
Dock bör du ha det i bakhuvudet och kanske prova fotografera i kyrkan privat, utan bröllop. Hör med en präst om det är OK vid någon form av mässa eller liknande. Likaså kan man alltid framåt sommaren kanske fotografera folket som dansar bal på skolavslutningen, det är ju lite samma upplägg som ett bröllopskort i vissa fall.
Lycka till.
RG
Avslutat medlemskap
Fotat i kyrkan har jag gjort. Fotade när min kusins barn döptes och de vart väldigt glada över bilderna. Tyckte själv att de vart rätt ok, lite brusiga då men det får man ta.
Har korrerkturläst anonnsen och ändrat lite småfel. Gnäll gärna på stavfel.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=97101
Har korrerkturläst anonnsen och ändrat lite småfel. Gnäll gärna på stavfel.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=97101
Billingen
Aktiv medlem
Ordet "billigt" i samband med en beskrivning av vad man gör har en tvetydighet som kanske inte är det bästa i marknadsföringsavseende. Att "söka jobb" istället för att erbjuda tjänster e.dyl. är inte heller det mest lyckade. Stavfel i en annons sänker alltid trovärdighet. Din ambition är inte fel i sig. Men ställ dig själv frågan: skulle du anlita en fotograf med en annons som din för ditt evemenang?
paintner
Aktiv medlem
Angående stavfelen har du skrivit 'der' istället för 'det' på ett ställe ...
Och att kusiner/släktingar blir glada över fotografier man tar är alltid trevligt men aldrig en riktig mottstock =) Inte för att vara elak.
Men när man var liten o målade något och gav till sina föräldrar tyckte de alltid att det var en fin hund, fast det var en häst osv. =) Det är familj och de är 'alltid' snälla.
Ang. brus på bilder så kanske det till viss del är oundvikligt, jag vet inte. Tror dock inte att ett foto framme vid altaret/dopfunten får vara kornigt/brusigt. Det är en sak om man fotograferar det på håll, men är man hyrd för att fånga vattnet från prästens hand rinan ner på lillens huvud så måste man gå fram och fixa det, utan brus ... Det är min åsikt och så jag skulle vilja ha det den dag mina ev. framtida barn blir döpta.
Och att kusiner/släktingar blir glada över fotografier man tar är alltid trevligt men aldrig en riktig mottstock =) Inte för att vara elak.
Men när man var liten o målade något och gav till sina föräldrar tyckte de alltid att det var en fin hund, fast det var en häst osv. =) Det är familj och de är 'alltid' snälla.
Ang. brus på bilder så kanske det till viss del är oundvikligt, jag vet inte. Tror dock inte att ett foto framme vid altaret/dopfunten får vara kornigt/brusigt. Det är en sak om man fotograferar det på håll, men är man hyrd för att fånga vattnet från prästens hand rinan ner på lillens huvud så måste man gå fram och fixa det, utan brus ... Det är min åsikt och så jag skulle vilja ha det den dag mina ev. framtida barn blir döpta.
Carpe Noctum
Aktiv medlem
Skulle ju inte anlita en fotograf till mitt bröllop som tycker att bilderna - "vart rätt ok, lite brusiga då men det får man ta".
Det är ju ändå nånting som man vill ha kvar resten av livet.
Det är ju ändå nånting som man vill ha kvar resten av livet.
RG
Avslutat medlemskap
Skriv också att du är fotostuderande, om det är sant, du har ju skrivit det i din profil. Det ger ju lite cred.
Det hade jag ju glömt Tack för tipset
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Jag skulle aldrig anlita en fotograf utan att veta vad denne faktiskt kan åstadkomma med sin kamera. Att fotografen sedan i annonsen framställer sig själv som "billig" vad gäller priser, eller har låga krav/önskemål i övrigt, det tycker jag heller inte säger någonting - oftast får man, som bekant, det man betalar för. Med andra ord klingar det inte särskilt bra.
Som jag ser det så har du för avsikt att locka kunden med 1.) Du enbart vill ha betalt för egna utgifter och 2.) jämförelsen att det kostar mellan 800 och 1200/h att anlita en professionell fotograf. Tanken är god, men jag har svårt att tro att folk nappar på det.
Du nämner även att du vill använda bilderna för att i framtiden kunna marknadsföra dig. Varför vänta på framtiden? Du har ju redan börjat marknadsföra dig själv genom din annons - spinn vidare på det!
Din erfarenhet bör redovisas i form av bilder från de olika arrangemang du har för avsikt att jobba med - då är det upp till den eventuella kunden att själv ta ställning. En liten rad som "besök gärna min portfolio på www....." skulle mer än väl vara på sin plats, åtminstone om du frågar mig...
I övrigt är det väl bara att kriga på. De fotojobb jag hittills fått har jag fått genom att andra sett mina bilder (utställningar/hemsida) och sett vad jag kan och, antagligen, sett potentialen i det. Det har blivit åtminstone två bröllop och en del reklamfoto. Så skaffa en hemsida där du kan visa upp dina absolut bästa bilder. Ligger man bara i kan det börja lossna ganska snabbt...!
Lycka till!
Som jag ser det så har du för avsikt att locka kunden med 1.) Du enbart vill ha betalt för egna utgifter och 2.) jämförelsen att det kostar mellan 800 och 1200/h att anlita en professionell fotograf. Tanken är god, men jag har svårt att tro att folk nappar på det.
Du nämner även att du vill använda bilderna för att i framtiden kunna marknadsföra dig. Varför vänta på framtiden? Du har ju redan börjat marknadsföra dig själv genom din annons - spinn vidare på det!
Din erfarenhet bör redovisas i form av bilder från de olika arrangemang du har för avsikt att jobba med - då är det upp till den eventuella kunden att själv ta ställning. En liten rad som "besök gärna min portfolio på www....." skulle mer än väl vara på sin plats, åtminstone om du frågar mig...
I övrigt är det väl bara att kriga på. De fotojobb jag hittills fått har jag fått genom att andra sett mina bilder (utställningar/hemsida) och sett vad jag kan och, antagligen, sett potentialen i det. Det har blivit åtminstone två bröllop och en del reklamfoto. Så skaffa en hemsida där du kan visa upp dina absolut bästa bilder. Ligger man bara i kan det börja lossna ganska snabbt...!
Lycka till!
skogsbaronen
Aktiv medlem
Jag tror du lägger dig lite för mitt emellan, Robin.
Kanske är det bättre att A:
Sälj dig själv som vilken proffessionell fotograf som helst. Länka till din portfolio. Skriv vad du har för meriter, osv.
Eller B:
Skriv helt enkelt att du är fotostuderande och undrar om det finns möjlighet att få vara med på någon tillställning. Gör klart för dem att du inte lämnar några garantier, och att du bara vill öva lite utan att vara för mycket i vägen. De bilder du tar kan dom få se på och eventuellt få, om dom gillar dem.
Jag kan tänka mig att det är få som vill ha en fotostudent springandes på sitt bröllop eller dop (det är ju som flera sagt, en väldigt viktig händelse i kundens liv), men på en mindre viktig tillställning kanske någon nappar.
Kanske är det bättre att A:
Sälj dig själv som vilken proffessionell fotograf som helst. Länka till din portfolio. Skriv vad du har för meriter, osv.
Eller B:
Skriv helt enkelt att du är fotostuderande och undrar om det finns möjlighet att få vara med på någon tillställning. Gör klart för dem att du inte lämnar några garantier, och att du bara vill öva lite utan att vara för mycket i vägen. De bilder du tar kan dom få se på och eventuellt få, om dom gillar dem.
Jag kan tänka mig att det är få som vill ha en fotostudent springandes på sitt bröllop eller dop (det är ju som flera sagt, en väldigt viktig händelse i kundens liv), men på en mindre viktig tillställning kanske någon nappar.
JOLidman
Aktiv medlem
"Erat" finns inte SAO - antar att du menar "Ert".
Tänk på att annonsen avslöjar vem du är, vill du ge ett slarvigt intryck?
Tsukuyomi
Avslutat medlemskap
"Jag har börjat år 3 på samhällsprogrammet i norrköping och läser FotoB"
Du studerar ju egentligen samhälle på gymnasiet. Titeln "fotostuderande" antyder att du studerar foto på en högre nivå, eller åtminstone att din studieinriktning är fotografi.
Personligen har jag läst Foto A+B och skulle aldrig påstå att jag varit "fotostuderande". Saxat från Wikipedia: "En student är oftast en person läser vid universitet eller högskola, men kan språkmässigt även användas mer allmänt om en person som riktar stor hängivenhet åt att lära sig ett ämne och kan anses studera detta."
Att du läst någon enstaka kurs på gymnasienivå kan knappast ses som något av ovan nämnda. Nu ifrågasätter jag inte dig som fotograf, bara ordvalet.
But that's just my five cents.
Senast ändrad: