Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man göra så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra idé!

Jag tycker idén är jätte bra och jag tror mig förstå ditt syfte. Jag tycker du ska skriva VAR du studerar. Fotoskolor håller olika kvalité. Ett sätt att bereda väg är att tala om var du studerar. Förklara vad du vill ha bilderna till. Länka till en liten portfolio, ta fram de bilder du är nöjd med, du har säkert gjort en del projekt i skolan, tagit bilder på fritiden etc. Visa dem!

När någon intressent tar kontakt med dig så har du all tillfälle i världen att komma överens om någon form av ekonomisk ersättning. De flesta har full förståelse för att du behöver ta betalt för kopiorna, resor dvs bensin eller buss biljett. När det gäller att nyttja bilderna i marknadsföringssyfte så finns där avtal som reglerar det på ett bra sätt, en word blankett som du fyller i. Skolan kan säkert hjälpa dig fixa en sådan via tex SFF (tror jag de heter).
Det brukar inte möta något större hinder hos kunder när man förklarar varför man behöver avtala om sådant.

När du skriver din annons, bolla den med någon och precis som andra skrivit se till att det är en korrekt skriven svenska. Första intrycket även i skriven form är viktigt.

Bra idé! Kör hårt! Man måste börja någonstans. Återkom gärna om jag kan stötta med något.

Lycka till :)

ps. Såg att du läste FotoB - det säger inte så mycket, skriv gärna något om vad det innebär och vad du vill göra i framtiden med ditt fotograferande.

Börjar tycka synd om Robin så jag skall vara snäll och hjälpa till.

Varför citattecken runt "fotojobb" ?
Varför bara jämna födelsedagskalas?
Varför skriver du fortfarande "kraven"
Varför skriver du vad en "profesionell" fotograf tar betalt?
Varför skriver du "i framtiden"?
Varför länkar du inte till din profil/ställe med dina bilder
Varför står det fortfarande "surfitta" i profilen?

Helt klart!

Nu börjar det likna något. En text kan man få skriva om många gånger innan man är nöjd. Länka gärna till dina bilder, du kanske har gjort det och jag missat att se den men viktigt är att du visar vad du tidigare har fotograferat.

Om det nu är som ngn skriver att du nyttjat ord för den nedre delen av kroppen :) så rekommenderar jag starkt att du ta bort sådant.

Google finns, du har ett ovanligt namn, klart som korvspad att de som vill anlita dig kommer nyttja sökmöjligheterna via nätet. Bestäm dig för vad det är du vill att kunderna ska se när de hittar dig på nätet. Likaså dina blivande arbetsgivare...

Du får bara en chans att skapa ett bra första intryck på någon, så din annons/visitkort/personliga framtoning måste du tänke igenom så att du ger ett äkta intryck av dig själv.
Krångla inte till det, var dig själv - men framhäv det goda och om du tror på dig själv så skall du visa det. Tänk lite mer "amerikanskt".
"Kan tänka mig ..." kan lika gärna heta "Jag fotar t.ex...."
Du har flera helt Ok bilder här på fotosidan...som går att peka på i brist på egen site...Kanske bilder på flickr och/eller photobucket också går att använda som portfolio inledningsvis...
Var bestämd, utstråla inte tveksamhet men tala om dina begränsningar - men det behöver du inte göra redan i annonsen. Du skall låte dem veta vad du går för när dom kontaktat dig - för då kan du inleda det egentliga säljarbetet. Annonsen är bara metmasken - du måste landa firren också...

Det är 20 år sedan jag gick gymnasiet - Foto B säger mig ingenting, men det gör samhäll...
Jag menar inget illa om någon, men när jag gick i gymnasiet så sades det ofta att de som inte visste vad de ville "hamnade" på social- eller samhälls om inte betygen räckte till...så du kanske inte ens behöver nämna vilken linje du går - det tillför ju ingenting till ditt fotograferande oavsett vilket betyg du har...

Jobba aktivt. Att lägga ut en annons såhär är att jobba passivt.
Sök upp fotoaffärer och erbjud dig att ta uppdrag för dem...många affärer kan förmedla uppdrag förutsatt att det är den typ av butik så klart...
Ta fram egna visitkort och eller "flyers" och sprid dem...
Sätt upp "posters" på publika anslagstavlor/ICA/etc...

Work it. Ut och visa upp dig...sitt inte bakom tangentbordet och tro att uppdragen kommer flygande...;-)
Visst går det att lyckas så också - men vill du lita på bara turen???

Jag tror du grejar det till slut om du bara tror på dig själv och alltid är ärlig - framförallt mot dig själv.

Marknadsföring är en konst - och det finns många duktiga fotografer idag...tänk på det.

Lycka till,

/ Magnus

Det är 20 år sedan jag gick gymnasiet - Foto B säger mig ingenting, men det gör samhäll...
Jag menar inget illa om någon, men när jag gick i gymnasiet så sades det ofta att de som inte visste vad de ville "hamnade" på social- eller samhälls om inte betygen räckte till...så du kanske inte ens behöver nämna vilken linje du går - det tillför ju ingenting till ditt fotograferande oavsett vilket betyg du har..

Samhällsinriktningen är betydligt bättre ansedd i dagsläget, däremot har den i sig inget med fotografi att göra.

Tycker ni att jag skall ändra på något?
Samt är det så smart att göra så här?

LÄNK

Självklart kan man göra så!

Om man vill lyckas med något i livet så måste man tänka utanför ramarna och våga chansa.

Nu har inte jag läst några av svaren men det är inte omöjligt att du fått - eller kommer att få - svar från sådana som tycker att du inte borde göra detta, att det finns en risk att det misslyckas. Lyssna inte på dem!

Du har inget att förlora på att skjuta lite bröllop etc till självkostnadspris. Visst, det finns en risk att kunden blir missnöjd, men så länge du är ärlig med din (brist på) erfarenhet och kunskap, så har du inte lurat någon och du får erfarenhet på kuppen, så det finns inget att förlora.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar