Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
kan man göra en softbox själv?
- Trådstartare mathan
- Start datum
Maverick28
Aktiv medlem
TYp det går.. OM
..man använder digital kameror eller negativ färgfilm...
Detta eftersom båda är mindre känsliga för olikheter i färgetmepartur och man kan kompensera dem i olika steg i processen (digital kamerorna gör ju det med automatik och negativ kan man kompensera i kopieringen till viss grad)
Material att använda...
Vet de som jar testat med ritpapper med gott resultat men skulle rekommendera vitt bomullstyg. Sedan kan man ju variera ljusets karaktär rätt myclket berodne på vilket material man har på insidan (reflekternade släckande eller liknande) samt genom att sätta 2 diffusionstyger med ett visst mellanrum.
Det medst diffuserade ljuste TROR jag man får om man har ett reflekterande material på insidan av sidorna och ett diffuserande tyg mitt i samt ytterligare ett på "slutet"
Rtningar... Ja jösses... tror jag intde dte finns.: De som pysslar med demnna typen (med andra ord de som inte köper offshelf) är inte direkt typen som krpnglar med ritningar utan ,er trial and error...
Tungstensbelysning..
Tittar man på de första softboxarna som kom var de faktiskt av metall så varför inte... Kan dus vetsa aluminium och har fett med pengar är det nog inga problem...
Hade en fundering på att göra en "softbox" av "glasfibertapet" och 2 blixthuvuden för att få en riktigt stor bouncer (1,5x1,5 meter) då dessa är fett dyra (liksom huvudena du behöver för att fä krut i dem) men gav upp det på grund av tidssjäl..
..man använder digital kameror eller negativ färgfilm...
Detta eftersom båda är mindre känsliga för olikheter i färgetmepartur och man kan kompensera dem i olika steg i processen (digital kamerorna gör ju det med automatik och negativ kan man kompensera i kopieringen till viss grad)
Material att använda...
Vet de som jar testat med ritpapper med gott resultat men skulle rekommendera vitt bomullstyg. Sedan kan man ju variera ljusets karaktär rätt myclket berodne på vilket material man har på insidan (reflekternade släckande eller liknande) samt genom att sätta 2 diffusionstyger med ett visst mellanrum.
Det medst diffuserade ljuste TROR jag man får om man har ett reflekterande material på insidan av sidorna och ett diffuserande tyg mitt i samt ytterligare ett på "slutet"
Rtningar... Ja jösses... tror jag intde dte finns.: De som pysslar med demnna typen (med andra ord de som inte köper offshelf) är inte direkt typen som krpnglar med ritningar utan ,er trial and error...
Tungstensbelysning..
Tittar man på de första softboxarna som kom var de faktiskt av metall så varför inte... Kan dus vetsa aluminium och har fett med pengar är det nog inga problem...
Hade en fundering på att göra en "softbox" av "glasfibertapet" och 2 blixthuvuden för att få en riktigt stor bouncer (1,5x1,5 meter) då dessa är fett dyra (liksom huvudena du behöver för att fä krut i dem) men gav upp det på grund av tidssjäl..
Maverick28
Aktiv medlem
ja och nej... Blixten skickar iväg ett ljus på ca 5200 Kelvingrader (varierande beroende på bla ålder på blixtrör med mera men alltid MYCKET små variationer) men om du sätter ett filter (ex rött eller blå filter) framför så ändrar du ju färgen på ljuset. Sätter du då ett tyg som inte är "off white" utan kanske har en svag dragning åt gult så ändrar du ju "färgen" på ljuset.... Eller hur???mathan skrev:
kommer temperaturen på ljuset att ändras om jag tar normalt tyg? Det är väl blixten som bestämmer temeraturen eller påverkas den också av tyget?
Sumpen
Aktiv medlem
Jag har en långväga bekant som byggde en bouncer enligt lampskärmsmodellen. En bouncer är ju som en lampskärm, ungefär.
Han fixade fram en styv ståltråd/stålpinnar som han kallödde ihop. Vet ej vilket tyg han använde men han körde svart på sidorna och vitt i fronten. Har för mig att han tom sydde dit kardborreband för att kunna bytta mellan olika frontar.
Om man kan fixa en ljustemperaturmätare skulle man kunna sy ihop några olika frontar och mäta vilken färg man får. Skulle kunna användas kreativt.
Kollade ej hur han fixade anslutningen till blixten, men olika blixtar har väl olika gängor/fästen, eller?
Han fixade fram en styv ståltråd/stålpinnar som han kallödde ihop. Vet ej vilket tyg han använde men han körde svart på sidorna och vitt i fronten. Har för mig att han tom sydde dit kardborreband för att kunna bytta mellan olika frontar.
Om man kan fixa en ljustemperaturmätare skulle man kunna sy ihop några olika frontar och mäta vilken färg man får. Skulle kunna användas kreativt.
Kollade ej hur han fixade anslutningen till blixten, men olika blixtar har väl olika gängor/fästen, eller?
Maverick28
Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Nja.. Borde väl bara vara att fästa den på samma sätt som du fäster dina refllektorer??? Kanske lite jobigt sätt men med lite klurighet i konstruktionenn så.. eller så fäster du den i hållaren för paraplyer om konstr blir hyfsat lätt...
www.tille.se
Aktiv medlem
Det ska gå bra med vitt polyestertyg har jag fått tips om av en yrkesfotograf. Lättast att bygga en softbox är att utgå från den blixt man själv har. Börja bygga fästet som ska sitta på blixten och tänka på att softboxen ska vara så lätt som möjligt. Lämpligt material kan väl vara tunna metallprofiler, kanske alumininum.