Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kan man göra en enkel ram som alltid är lika stor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Jag är ute efter att göra en ram som alltid är lika stor och jag skulle vilja kunna lägga in bilden "bakom" för att kunna justera placering i ramen.
Dvs när jag öppnar "mallen" vill jag ha en enkel ram (efter eget val/utseende) som täcker kanterna och sedan ska de vara tomt i mitten där jag vill kunna lägga in biden i ett underliggande lager så man kan se bilden och ramen som de kommer se ut vid utskrift.

anledningen är att när jag skriver ut bilderna så ska ram och bild vara exakt lika stor, bara motivet skifta.
ramen ska INTE gå att ändra på, dvs jag vill ha den som en mall.

Någon som förstår vad jag svamlar om? :)

Jag är inte säker på hur du menar. Om du vill panorera in en bild bakom en ram kanske du skulle utgå från en ram i vektorformat, t.ex. från Illustrator. Anledningen är att då kan du skala om ramen utan att tappa kvalitet (om den är inklistrad som smart object). Att ramen alltid ska vara lika stor är lite klurigt. Ramen kan förvisso vara en fast storlek, men det du lägger in bakom ramen anpassar sig till grundbildens upplösning och storlek.

Men jag kanske missförstår dig. Dessutom har du inte sagt vilket program du jobbar i.

Jag använder ps CS.
Skulle kunna säga att jag vill att det ska se ut som ett passepartout eller hur det nu stavas. så jag kan lägga bilden bakom och flytta bilden tills jag hittar det "perfekta" snittet..
om man gör det i lager kan man låsa dem "för evigt" så man inte kan råka låsa upp dem genom ett enkelt klick?

Jag använder ps CS.
Skulle kunna säga att jag vill att det ska se ut som ett passepartout eller hur det nu stavas. så jag kan lägga bilden bakom och flytta bilden tills jag hittar det "perfekta" snittet..
om man gör det i lager kan man låsa dem "för evigt" så man inte kan råka låsa upp dem genom ett enkelt klick?

Tillverka då en ram i PS och ha den som mall. Se bara till att storleken är tillräckligt stor för att fungera med dina bilder som så småningom hamnar där. När du har din ram som ett eget lager med transparent bakgrund kan du klistra in en bild. Placera det nya lagret under din ram. Sedan kan du flytta, förstora eller förminska efter behag.

Skulle nog själv välja att göra sådana saker i InDesign, men det är ju jag det :)

Tillverka då en ram i PS och ha den som mall. Se bara till att storleken är tillräckligt stor för att fungera med dina bilder som så småningom hamnar där. När du har din ram som ett eget lager med transparent bakgrund kan du klistra in en bild. Placera det nya lagret under din ram. Sedan kan du flytta, förstora eller förminska efter behag.

Skulle nog själv välja att göra sådana saker i InDesign, men det är ju jag det :)

kan man göra den i inDesign och använda i ps, eller menar du att arbeta i inDesign sedan också?
har aldrig jobbat m inDesign.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar