Annons

Kan man framkalla 70*100 med bild från en EOS350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ski_extreme

Aktiv medlem
Ja kan man det med ok resultat eller blir det bara skit?

Såklart högstaupplösningen, dock jpg.

Blir det en jätte skillnad om man väljer RAW istället?


(hittade inget när jag sökte)
 
Du ser ingen skillnad i raw.

Men det du kan göra för att det ska se bättre ut på nära håll är att interpolera bilden till 16Mp eller däromkring.

Om du använt skarp optik bör det se excellent ut.
 
Allt hänger på betraktningsavståndet. Jag har gjort 50x40 som störst med betydligt sämre kameror utan problem. Nu blir ytan 100x70 nästan fyra gånger så stor. Jag vill påstå att på någon eller två meters håll kommer din bild från din kamera att kunna uppleveas som väldigt bra på 100x70.

Vi upplever en 42" teveskärm med 720x576 pixlar = 0,4 Mpix som njutbar.

Att inte fotografera i RAW anser jag vara näst intill tjänstefel.
 
sagan skrev:
Du ser ingen skillnad i raw.

Men det du kan göra för att det ska se bättre ut på nära håll är att interpolera bilden till 16Mp eller däromkring.

Om du använt skarp optik bör det se excellent ut.

Kanske lite dum fråga, men är det bara att förstora upp bilden till det dubbla i Photoshop, för att den ska bli interpolerad till 16Mp?
 
ski_extreme skrev:
Kanske lite dum fråga, men är det bara att förstora upp bilden till det dubbla i Photoshop, för att den ska bli interpolerad till 16Mp?
Finns många olika sätta att interpolera på, med nackdelar och fördelar. Jag föreslår en sökning på Google, eller en titt i Photoshops hjälpdel, så kanske du blir lite klokare :)
 
ski_extreme skrev:
Kanske lite dum fråga, men är det bara att förstora upp bilden till det dubbla i Photoshop, för att den ska bli interpolerad till 16Mp?

Även labbets maskiner har förmågan att anpassa insänd bild till önskad utskriftstorlek.
 
Jag har gjort en förstoring 100 x 70 cm från en något beskuren bild från 10D, den tycker jag blev riktigt bra, över förväntan. En så stor bild ska man ju inte, som tidigare nämnts, se och studera på allt för nära håll.
Har du en skrivare så kan du kanske skriva ut ett utsnitt för att se om det uppfyller dina mål när det gäller detaljrikedom.
 
Inga problem med en skarp bild, har tagit fram 70x100 från 10D, 350D och 1Dmk2 med finfint resultat från crimson i stockholm. Både med och utan interpolering av orginalfilen.
Stefan
 
Nej!!!

Ska du doppa kameran i framkallningsbadet:) Det är ju en digital kamera så man framkallar ingenting...

Skämt å sido, jag hade svårt att låta bli att vara skämtsam när jag sitter uppe med sömnproblem:)

Allvarligt talat, som flera redan har svarat. Det är inga problem med en 70x100 utskrift från 350D. Jag har gjort en sådan utskrift från ett delutsnitt från en 300D utan problem.

--jalle


ski_extreme skrev:
Ja kan man det med ok resultat eller blir det bara skit?

Såklart högstaupplösningen, dock jpg.

Blir det en jätte skillnad om man väljer RAW istället?


(hittade inget när jag sökte)
 
Inga som helst problem at ta fram en 70x100 från en 350D.
När du interpolerar ta då "mjukare" alternativet i bildstorlek.
Skärp bilden efter interpolering.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.