Annons

Kan man fotografera allt?

Produkter
(logga in för att koppla)
poäng till niklas för det hitills dummaste inlägget. Bilder på träd gräs och stenar ger mig ingenting och vem bestämmer vad en bra/dåligt bild är ??? start en egen sida där kan du granska alla bilder och sålla bort all skit i ditt tycke. jag gillar mina bilder. De bästa bilder jag sett har inte behövt timmar av förberedelse och dyr foto utrustning. Visst hade bilderna blivit bättre om jag varit nykter. och du behöver inte tycka om mina bilder.
 
NiklasK, bra inlägg. Hatet och funderingarna blossade upp på nytt när jag vaknade imorse, så jag tog med dem till skolan. Diskuterade bilderna med en tjej på rasten och hörde vad hon tyckte. Hon hade tydligen tagit liknande bilder på en bar arm med några små ärr i armvecket. Och då gick det upp ett ljus. Det var så man skulle göra de här bilderna. En seriös Making of Skära. Utan blod och äckel, men en eftertänksamhet och en fundering på hur ungdomar mår. Spår som inte går att sudda ut, avtryck. Där du "käre fotograf von" har du ett tänkande. De var säkert taget i nyktert tillstånd också.

Din förklaring på mitt tidigare inlägg skrämmer mig. Här i Gävle håller vi varandra i händerna och sjunger lovsånger.
 
Säga vad man vill om bilderna, debatt har dom skapat, och alltså har han någonstans lyckats.

Smakfullt? Nej.
Trevligt? Nej.
Någonting jag vill se? Nej.

Men ställ er själva samma frågor efter en vanlig kväll framför Aktuellt på TV.

Min första tanke när jag såg bilderna var precis som många andras "Fy fan, vad gör den här skiten här", men efter att ha läst en del av inläggen här och funderat lite mer kring det hela så är jag helt för deras existens och visande. Vad fotosidan behöver är kanske fler tankeväckande bilder och färre snapshots på barn och katter?

Sen tycker jag iofs man behöver en längre förklaring till den här sortens bilder. Någon form av sammanhang, något slags uttalat syfte, annars framstår det lätt som meningslöst effektsökeri. Dom som var och såg "SÅR"-utställningen på Moderna Museet för några år sedan vet vad jag menar. Där presenterade man det ena stötande objektet efter det andra, men man missade att presentera tanken bakom dem vilket lämnade i alla fall mig med en rätt fadd smak i munnen.

Sen måste jag bara bemöta NiklasK lite... tog man bort varende bild från fotosidan som bara betydde något för fotografen så skulle det ta mig tusan inte bli mycket bilder kvar här...

Adderat efter att ha läst igenom inläggen härovan en gång till:

Att ge sig på att klaga på skärpan och andra tekniska petitesser, och att utifrån det kalla bilden för dålig och använda det som argument för att inte visa upp dem här känns bara löjligt. Det finns tusentals oskarpa bilder här, tusentals bilder med dåliga färger och överexponerade motiv. Behandla tekniken i dom här bilderna på samma sätt som du gör dom, med en respektfull kommentar till bilden, inte genom att slänga skit på dom här!

//Bengt
 
Jag måste dra en liten paralell till efterdiskutionen till Daniel Grimmhammars arbete. Som jag förstod det kom det lite fram att "ta bilden" men det viktigaste är att fortfarande vara en människa och hjälpa personen som man fotograferade som i exemplet från Vietnam..... Det jag nu undrar är om fotografen som tog de här bilderna (Richard) har känt sitt ansvar och hjälpt personen ifråga. Ibland kan en medmänniska eller en vän ge ett mycket bättre stöd än en psykolog (min tanke bara) eller allra bäst, i kombination..
 
av respekt för admin på dena sida så har jag tagit bort dom två bilder där ansiktet visas. det har inte förekomit några hot eler krav från fotosidan.se, Utan det var mit val att ta bort bilderna eftersom jag inte vill att det ska bli trubbel för fotosidan.se
 
Henric86 jag har bilder på en kille från gävle som dyker ner i en container full med krossat glas och bilder på hur man ser ut när man kommer upp från en container full med krossat glas
 
Richard, lägg upp dem så kan vi öppna ett nytt diskutionsforum. Det här är väl inne på fjärde sidan? ;)

Janm Inskränkt? Småstad kallas det, och inskränktheten får man på köpet. Nej då, försökte bara vara lite ironisk. Gävle kan ju stolltsera med att vårt fina kulturarv håller på att förgifta vår fina å istället. Gävle är en fin stad, att ha i åtanke till sommaren... :)
 
Censurera inte andra

Man ska undvika alla tendenser till att censurera andra enligt min mening. Det är svårt att bedömma vad som är smakligt, konstnärligt och så vidare. Tycka kan man alltid göra. Men dömma över andra är fel.

Klart att man kan plåta lik - fejk eller på riktigt. Sen var de bilderna passar får man själv känna in med möjligen viss hjälp av andra.

Det gick en elev på Fotohögskolan som tidigare varit polis i Stockholm. Han följde med på brottsplatsundersökningar och plåtade bland annat vackra vardagsrumsgolv där blodet flöt bland leksakerna. Smakligt? Bra? Jag gillar det iaf, men det gör inte alla.

Lagen reglerar vad och hur man får fotografera. Det räcker väl? Den reglerar också hur bilderna får användas.
 
Att vara ful i mun innebär inte att man har något att säga.

Att stå på torget med byxorna nere innebär inte att man har något att visa.

Det krävs mer än så! Man måste ha något att säga och något att visa för att folk ska orka lyssna och våga se.
 
Jag förstår inte vad ditt problem är maxell men du verkar ha allvarliga problem med mina bilder i alla fall. Fast du har inget o komma med bara massa jävla klag på ingenting måste var jobbigt att va en sån jävla surgubbe. jag har väl bevisat att mina bilder säger något genom att dom för tillfället är Typ dom "populäraste" bilderna på den här sidan .
 
Mmm ja, nu har den här diskutionen urartat. Trevligt...
Men jag intresserar mig av Magnus Fröderbergs inlägg. Var inte den där fotografen uppmärksammad i tidningen foto för ett tag sedan. Ruggit yrke. Ibland händer det ju att liknande bilder dyker upp i förundersökningar. Var på tingsrätten för ett tag sedan och fick se en bild på ett mördat lik innan obduktionen, med ryggen full med stickskador. Där du "fotograf von"!
Sen gjorde jag en intervju hos polisens tekniska rotel för ett år sedan. De visade en gammal svartvit bild från en etta på brynäs. Totalt utbränd med resterna av en säng i ett hörn. I sängen låg en fastbränd massa som kriminalaren förklarade att var en kvinna som inte hann vakna. Fruktansvärt och tragiskt. Ingetning man visar på fotosidan direkt.

Tycker jag.
 
Henric: Skillnaden mellan vanliga polistekniska bilder och den har fotografens bilder var att de var konstnärliga och inte fullt redovisande. De hade dock väckt mycket uppmärksamhet och motstånd. Men verkligheten är ofta skrämmande och viktig att skildra.
 
Självcensur

Jag reagerade omedelbart på när dessa bilder hamnade på fotosidan. De är vidriga. De har inte på sidan att göra.
Vem skall då avgöra detta? Enkelt. Det skall den enskilde fotografen avgöra. Det handlar om ansvar och omdömme. Sunt förnuft räcker väldigt långt.
Man kan fråga sig varför det inte figurerat sådana här bilder tidigare. Är von Till den förste som skildrat något liknande? Nej, von Till är den första som haft den obeskrivligt dåliga smaken att publicera dem i detta forum.
Jag har också bilder jag skulle kunna lägga in. Bilder som skulle få lille Rickards bilder att blekna vid en jämförelse. Bilder från t.ex. Bosnien, Kongo och Sydafrika. Bilder på stympade, förbrända och svältande människor. Varför har jag inte lagt in dessa? Handlar det bara om att jag saknar en pubertal längtan att provocera? Är jag kanske tillräckligt mogen att ta mitt ansvar och visa hänsyn?
Rickard, dom allra flesta som har en TV vet att inte allt står rätt till i världen. Vi behöver inte bli påminda om detta överallt. Fotosidan finns till för folk med ett intresse för fotografering, för de flesta är det en hobby, ett sätt att koppla av. Vill jag se nöd och lidande vet jag vart jag kan vända mig.
Tänk till nästa gång och välj rätt forum. Eller skicka en länk...
 
SPATTET skrev:
Jag förstår inte vad ditt problem är maxell men du verkar ha allvarliga problem med mina bilder i alla fall. Fast du har inget o komma med bara massa jävla klag på ingenting måste var jobbigt att va en sån jävla surgubbe. jag har väl bevisat att mina bilder säger något genom att dom för tillfället är Typ dom "populäraste" bilderna på den här sidan .

Bra, då är oförståelsen ömsesidig. Din iaktagelse är för övrigt riktig - jag har allvarliga problem med dina bilder.

Du kan aldrig - oavsett hur ful i mun du än är - provocera mig till att klaga. Dina bilder fick mig att ställa en fråga. I och med ditt senaste inlägg så har jag delvis fått svar på den frågan, så för mig är detta ämne avslutat nu.
 
OK Rickard, Tack. Får väl passa på att skicka ett tack också för att dina bilder väckte frågan.
 
magnum75 skrev:
Henric: Skillnaden mellan vanliga polistekniska bilder och den har fotografens bilder var att de var konstnärliga och inte fullt redovisande. De hade dock väckt mycket uppmärksamhet och motstånd. Men verkligheten är ofta skrämmande och viktig att skildra.

Absolut, verkligheten är viktig att skildra! Men man ska skildra på rätt sätt. Alltså, inte censurera det motbjudande, men veta varför man publicerar det. Den här uppskurna killens och hans öde, ska vi påverkas av det? Ska vi tänka till hur vi behandlar våra ungdomar? Vems fel det är?
Det gör vi INTE. Inte jag i alla fall. Jag blir förbannad och äcklad, och det verkar som "fotograf von" tycker det är en spännande genre inom fotografin. Man ska skildra och provocera, medvetet, och inte för att skapa en elak debatt med personangrepp som inledning och avslutning. För det är väl det som skildras och inte fotografen som ska stå i centrum för diskutsionen?
 
Härlig gammal tråd som väcker minnen. Synd att dom berömda skärabilderna till slut blev borttagna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.