Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man fotografera allt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilderna är INTE borttagna, kikade på dem nyss. Det var nog det mest fruktansvärda jag sett i mitt unga liv. Den svarta kniven som låg på golvet kommer jag förmodlingen aldrig glömma.

Funderar över meningen att lägga upp de här bilderna. Jag tycker att bilder som påverkar mig negativt ska förklara någonting, inte lämna ett hål av frågor.
Fotografer som lägger upp sånt här måste känna ett ansvar gentemot betraktaren. Han måste förklara, försvara. För "Making of skära" gör mig ledsen och förbannad. Det är ingen känsla man som fotograf ska vara stolt över att framkallat. Får en känsla att man misupfattat fotot, använt kameran provokativt i den mening att skada. Berättandet försvinner i meningslöshet.
 
Känner dessutom obehag när man jämför skiten i Making of skära, med Ecce Homo som jag tycker är en fantastisk utställning. Någonting som betytt extremt mycket för fotot men också för samhället. Men de trångsynta stänger inte ögonen av obehag för bilderna på en homosexuell Jesus.
 
Medmänsklighet

Som ni flesta nog redan har sett, så tycker jag inte bilderna i sig är skrämmande eller "för" äckliga, utan det är Rickards beskrivning av händelsen mm
Jag kan säga så här, jag är glad att han inte är min "vän".
Jag kan inte förstå hur man kan ta bilder när en människa/levande varelse gör så mot sig själv.

Som jag också skrev så behöver ju denna kille som gör detta emot sig själv vård, tvångsvård skulle han kunna få, eftersom tvångsvård kan utnyttjas då det är fara för ens eget, eller andras liv.

Medmänskligheten hos Rickard undrar jag vart den är.
Jag skulle kunna skriva mycket, men jag avstår. Jag återkommer nog när mina känslor har lagt sig lite

/Bibi
 
Henric86 skrev:


Funderar över meningen att lägga upp de här bilderna. Jag tycker att bilder som påverkar mig negativt ska förklara någonting, inte lämna ett hål av frågor.
Fotografer som lägger upp sånt här måste känna ett ansvar gentemot betraktaren. Han måste förklara, försvara. För "Making of skära" gör mig ledsen och förbannad. Det är ingen känsla man som fotograf ska vara stolt över att framkallat. Får en känsla att man misupfattat fotot, använt kameran provokativt i den mening att skada. Berättandet försvinner i meningslöshet.

Om jag med en bild eller bildserie kunde provocera och göra skulle göra människor ledsna/förbannade så skulle jag vara stolt.

MEN; Jag skulle inte bara låta det vara bilder som provocerar utan jag skulle försöka skapa en debatt eller opinion med bilderna. Att bara provocera för provoceradets skull är inte meningsfullt.

Denna bildserie som orsakade debatten skulle tex kunna leda till en diskution om hur dåligt ungdommar mår i dagens sammhälle och vad vi kan göra för att det ska bli bättre.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Jag har väl utan tvekan lyckats skapa debatt med mina bilder, eller ??? Angående moral och etik frågorna så vill jag säga detta.

När jag gick in på toaletten var såret redan där..
så jag förstår inte hur jag skulle kunna hindra det.

Jag har frågat killen på bilderna om det är okej att jag använder dom, och det är det.

Detta är inte hans första skärning utan kanske hans 100 och inte hans sista heller.

Titeln på albumet kanske är lite missvisande.

Och givetvis har det varit psykologer och dylikt inblandat i hans fall eftersom han hamnar på sjukhuset stup i kvarten när han och hans vänner skurit upp sig eller varandra.

//Von Till
 
Hej Rikard!

Förlåt om jag blev lite uppretad sist jag skrev, jag har lugnat mig lite efter en dos mat och lite teve. Starkt att du står upp och försvarar dig.

Men jag håller inte riktigt med "Greve Nicon" riktigt, även om det är ett intressant inlägg. JAG tycker att bilder som man vet att ska beröra många människor på det här sättet måste ha ett inbygt försvar. Fotografen till Making of skära får ta så mycket skit. Och det just efter det starka som saknar motstycke i betraktaren, även i mig. Det här är vi inte van vid, det berör en moralisk aspekt som vår instinkt säger att är fel. Kanske riktar vi vårt hat åt fel håll.
Men med Ecce Homo som det jämfördes med förut, hade ett försvar, inte bara skriftligt. Funderade fick man det att gå ihop. Kunde man sin bibel förstod man vad Elisabeth Olsson menade. Försvaret fanns inbygt även om hon fick mer än konstruktiv kritik.
Men när man laddar upp en serie bilder på en sarjad och utlämnad ungdom som håller på att förblöda på en toalett finns inget försvar. Bara sorg, inte bara för människan utan för samhället. Och inte heller det försvarar.
Ett tungt ansvar läggs på fotografens axlar. Men totalt självförvållat.
 
Henric. välkommen till en helt vanlig fredag i våran värld, det är så här det är helt enkelt några äter bullar en fredag kväll andra suger av en killpolare och kissar honom i munnen bara för skojs skull någon skär sig halvt fördärvad, någom bränner in ett swaztika med en lödkolv över hela magen, det är så det ser ut i min värld som är samma som eran värld fast ändå inte.
 
Tyvärr så tar nyfikenheten överhanden ibland och jag var tvunden att se bilderna.

Det ångrar jag dock nu då det inte var något jag ville se.. jag trodde jag var ner härdad än så.
 
Hursomhelst tycker jag inte det är fel med att lägga upp bilderna.

Jag har haft en större upplevelse av bilderna än mången annan kväll med fotosidan.. tyvärr var den mycket negativ men efter lite eftertanke så var den säkert nyttig..

Man får sig en tankeställare över vilken normal och trygg tillvaro man har och detta kanske kan göra att en och annan får större förståelse för livsöden..

Jag menar blir man så upprörd av bilder på detta hur skulle det påverka en om man levde i den verkligheten.


Oscar

*idag en något visare människa än igår*
 
Jag tycker faktiskt att problemet med bilderna är den dåliga kvalitén. Det får en att tvivla på fotografens seriositet och självinsikt/självkritik. Har fotografen laddat upp bilderna för att berätta något eller för att han tror att han fångat ett spektakulärt snapshot? Det är frågan jag ställer mig. Om bilderna håller hög kvalité så ligger det närmare för mig att tro att fotografen vill visa och berätta något. Själv hade jag nog inte laddat upp dessa bilder pga kvalitén, utan istället gjort om fotograferingen vid ett annat tillfälle och försökt få bättre bilder. Fotograferat i nyktert tillstånd kanske skulle underlätta.

Dessa bilder är just inget annat än fylle/partybilder. Jag antar att det finns många sätt att bedriva ett party på. Men precis som alla andra fyllebilder så hör dessa inte hemma på fotosidan.

Gör om arbetet och ladda upp igen och jag ska se om jag förstår din värld och din berättelse lite mer sedan. Du har en stark och viktig fråga att ta upp och visa. Sabba inte det genom att göra ett dåligt jobb.

Mvh
Maverick
 
acke skrev:


Bofotografering på nära håll är ett oerhört känsligt område för seriösa naturfotografer. I princip anses det inte förenligt med god etik. Men undantag och gränsfall förekommer. Någonstans på fotosidan har jag sett en närbild på ett fiskgjusebo, tagen med en fjärrstyrd kamera som var riggad långt innan kläckningen (om jag minns rätt...).

En gammal diskussion om moral och manipuleringar inom naturfoto finns här.

En intressant diskussion som jag missat! Men jag välkomnar gärna en debatt om etik och moral inom naturfoto i min frågehörna. Kanske det blir från dig Acke? Du är välkommen. Tror många nya medlemmar på fotosidan kunde tänka sig att deltaga i en sådan debatt. Själv har jag många tanker i ämnet.

fotohälsningar
Terje
 
Henric86 skrev:
Känner dessutom obehag när man jämför skiten i Making of skära, med Ecce Homo som jag tycker är en fantastisk utställning. Någonting som betytt extremt mycket för fotot men också för samhället. Men de trångsynta stänger inte ögonen av obehag för bilderna på en homosexuell Jesus.

Som sagt som redan står i mitt inlägg så är jag medveten om att jämförelsen var dålig. Det var inte det som var poängen med inlägget.

Jag tyckte precis som Ecce Homo som du tycker om Making of skära. Varför? Jag är inte religös, så jag tog inte åt mig på den delen... Tror svaret på det är detsamma som varför du inte gillar Making of skära. Det handlar inte om hur bilderna är tagna. Det handlar snarare om motiven, eller hur? Om syftet var att skapa debatt med dom har fotografen redan lyckats...

P.S Jag gillar inte heller bilderna...
 
Terje skrev:


En intressant diskussion som jag missat! Men jag välkomnar gärna en debatt om etik och moral inom naturfoto i min frågehörna. Kanske det blir från dig Acke? Du är välkommen. Tror många nya medlemmar på fotosidan kunde tänka sig att deltaga i en sådan debatt. Själv har jag många tanker i ämnet.

fotohälsningar
Terje
Ös på Terje!
Vilket ansvar har man som fotograf inför det man fotograferar?
 
Terje skrev:
En intressant diskussion som jag missat! Men jag välkomnar gärna en debatt om etik och moral inom naturfoto i min frågehörna. Kanske det blir från dig Acke? Du är välkommen. Tror många nya medlemmar på fotosidan kunde tänka sig att deltaga i en sådan debatt. Själv har jag många tanker i ämnet.

Det är onödigt att starta parallella diskussioner. Väck gärna liv i den gamla tråden från augusti:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1631#post1631
Det finns säkert många nya fräscha åsikter om etik och moral inom naturfoto.:)
 
Jag gick med i det här forumet för att jag trodde att det var ett forum för seriöst fotointresserade! Jag vill kunna byta erfarenheter med fotografer på alla nivåer. Det ställer lite krav på forumets medlemmar..
-Att de vill få ut något av alla frågor och svar som ges, vill man provocera på sandlådenivå har man inget här att göra. När jag ser sådana här bilder tar jag för givet att de skall tas bort av administratören. Detta ger inget för forumet. Bilderna är av dålig kvalitet rakt i genom och ger mig ingenting som medlem på fotosidan.se.

Jag tycker det tyder på dåligt omdöme av administratören att inte radera dessa bilder!
Hoppas på bättring i fortsättningen, annars tror jag folk ser sig runt efter andra forum!
 
Wow! Jag blir mörkrädd av ditt resonemang! Låt oss leka med tanken att adm. tycker att dina bilder suger och tar bort dom. Hade du varit nöjd?
Att adm. ska ta bort bilder han inte tycker passar då kommer JAG definitivt lämna denna sida.
Nej! censur ska vi inte ha på denna sida. Däremot om de bryter mot lagen ,det är en annan sak. Om du kollar på hans kommenatrer han har fått så fattar han att de inte är populära här. Mitt problem med de bilderna är främst att de är grymt suddiga och inte så bra komponerade. Att han känner för att skära sig det kan jag inte påverka så mycket.:eek:
 
Jag håller med Jossy.

Varje steg mot mer censur är ett steg mot diktatur och det tror jag inte många i det här landet vill ha. Och jag tror ingen på den här sidan vill ha det med tanke på andra diskussioner som har förts på sidan om yttrandefrihet i debatt.
Vi vill ju ha frihet.

Att ha någon som sitter och kontrollerar alla bilder och inlägg skulle vara tidskrävande och irriterande. För att inte tala om kostnadskrävande. Då skulle vi nog få punga ut med ett par tusen per år och medlem för att ha råd att ha folk som granskar alla bilder och inlägg.
Det tror jag inte någon är intresserad utav att betala.

Så länge det inte är rent olagligt så ska det få ligga kvar. Vi måste värna om vår yttrandefrihet och tryckfrihet. Runt om i världen idag finns det folk som dör för att få tänka och tycka vad dom vill.
I Sverige får vi det men är ändå inte nöjda.

Skärpning

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Jag är inte heller vän av censuren på något sätt. Men det här är ett forum där konsten fotografi diskuteras. Tycker inte sådana bilder har på denna sida att göra. Det stör mig inte att bilderna är suddiga eller dåligt komponerade, utan att bilderna inte har något värde för någon annan än fotografen och detta torde ju vara uppenbart. Hade bilderna däremot varit välkomponerade, med skärpa och så vidare hade det vart en annan sak. Vad säger bilden någon som inte känner personerna? Att killen på bilden (skrämmande ung) behöver psykiatrikervård kanske?? Men vidriga bilder tagna på fyllan tror jag inte någon på det här forumet ger något för!

Fy Fan, Jag blir illamående när jag tänker på hur det såg ut på platsen. Hur man sen kan fota sin polare(?) i den här situationen???? Fy Fan...
 
Vad är det som är så uppenbart? Fotografen vill kanske visa att allas verklighet inte är så där värst bra.

Det känns lite paradoxalt att folk diskuterar huruvida dessa bilder ska få vara med på sidan eller inte, istället för att ägna energin åt att diskutera vad det är för samhälle som ger detta resultat. Eller kanske ännu bättre vad som borde göras för att hjälpa människor som "uppenbart" inte mår bra.

Fotografierna är dåliga men inte på grund av innehållet utan på grund av genomförandet. Jag har sett betydligt värre bilder innehållsmässigt sett.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.