Annons

Kan man få bort ALLT damm på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Gjorde min första sensorrengöring för ett par dagar sedan. Jag ställde kameran (Sony A350) i rengöringsläge och blåste rent sensorn med en kvalitativ blåsbälg (hama). Hade kameran monterad på ett stativ i kraftigt nedåtriktad lutning för att inte blåsa in dammet i kameran istället.

Det värsta fick jag definitivt bort, dvs det som jag hade märkt blev med på bilderna. Men när jag tar en bild av ett upplyst stort papper med F36 och fokus satt på oändlighet så får jag ändå i F36 kvar några små prickar på bilden. När jag tar i F16 är de helt försvunna, så de är inte stora, men det stör mig att jag inte har en HELT ren sensor.

Har jag lyckats få ovanligt envist skit på sensorn eller är det bara så här det är, att man aldrig får den 100% totalt ren, såvida man inte vill gå loss med en svabb etc utan håller sig till blåsbälg. Irriterande må jag säga, gjorde t.om ett andar försök men det sista försvinner inte heller då.

Jag har dessutom fått in något smådamm på spegeln misstänkningsvis då jag får 2 smådammkorn med i lcdn och i sökaren men som inte kommer med på bilderna. FÖrsökte därför även blåsa av spegeln på samma sätt, detta gjorde dock ingen skillnad, skräpet blev kvar. Detta spelar ju dock mindre roll eftersom det inte hamnar på bilderna.

Några tankar på detta?? Ironiskt nog har jag inte alls bytt objektiv mycket heller ännu så skiten var inte långsam med att dyka upp.

EDIT: bild bifogad med hur det ser ut i F36, har klippt ut de delar som det finns damm kvar på och ringat in dem och lagt ihop dem så inte bilden blir för stor.
 

Bilagor

  • F36_liten.jpg
    F36_liten.jpg
    5.6 KB · Visningar: 568
gjorde min första sensorrengöring för ett par dagar sedan. Jag ställde kameran (sony a350) i rengöringsläge och blåste rent sensorn med en kvalitativ blåsbälg (hama). Hade kameran monterad på ett stativ i kraftigt nedåtriktad lutning för att inte blåsa in dammet i kameran istället.

Det värsta fick jag definitivt bort, dvs det som jag hade märkt blev med på bilderna. Men när jag tar en bild av ett upplyst stort papper med f36 och fokus satt på oändlighet så får jag ändå i f36 kvar några små prickar på bilden. När jag tar i f16 är de helt försvunna, så de är inte stora, men det stör mig att jag inte har en helt ren sensor.

Har jag lyckats få ovanligt envist skit på sensorn eller är det bara så här det är, att man aldrig får den 100% totalt ren, såvida man inte vill gå loss med en svabb etc utan håller sig till blåsbälg. Irriterande må jag säga, gjorde t.om ett andar försök men det sista försvinner inte heller då.

Jag har dessutom fått in något smådamm på spegeln misstänkningsvis då jag får 2 smådammkorn med i lcdn och i sökaren men som inte kommer med på bilderna. Försökte därför även blåsa av spegeln på samma sätt, detta gjorde dock ingen skillnad, skräpet blev kvar. Detta spelar ju dock mindre roll eftersom det inte hamnar på bilderna.

Några tankar på detta?? Ironiskt nog har jag inte alls bytt objektiv mycket heller ännu så skiten var inte långsam med att dyka upp.

Edit: Bild bifogad med hur det ser ut i f36, har klippt ut de delar som det finns damm kvar på och ringat in dem och lagt ihop dem så inte bilden blir för stor.

nej!.........
 
Hur ofta plåtar du över f/22 till vardags och varför? Ökat skärpedjup eller längre slutartid?

Vid bländare f/36 har du definitivt större problem att handskas med än ett par pyttesmå dammkorn på sensorn, t.ex. diffraktion. Om dammet inte syns på f/16 så tycker jag inte du har något att oroa dig för.
 
Det har du helt rätt i Emil, orsaken att jag drog upp det på 36 var enb för att se tydligt var dammet sitter istället för att leta efter mjuka cirklar. Men visst är det sant, fota över 22 har aldrig hänt o fota över 16 är synnerligen ovanligt. Jag visste dock inte när jag testade detta att LITE damm alltid är att räkna med, nu vet jag och självklart är då sunt att tänka det som inte syns på F16 är inget problem ;)
 
Självklart ;) men man vill inte ha så mkt skit att man sitter med det på alla bilder. Nu är ju inte läget i närheten av det, men i alla fall. Sen är jag pedant, vilket jag inom foto har insett mer än en gång att det bara är att lägga ned.
 
Jag använder visserligen Canon men får kanske yttra mig här ändå? ;-)

Jag hade min kamera inlämnad på service nyligen och då bad jag verkstaden även att göra rent sensorn, jag har bara blåst rent med blåsa de 2 åren jag ägt kameran så det fanns en del fläckar som inte gick bort med luft. När jag fick tillbaka kameran så var sensorn om inte 100 % ren så i alla fall väldigt nära. 2 dagar och ungefär 3 objektivbyten senare ser jag skräp igen på en testbild på bl 22. Jag kunde visserligen blåsa bort detta skräp så nu ser det bra ut igen men det jag vill ha sagt är att även om du skulle få sensorn helt ren så lär den inte hålla sig så speciellt länge. Damm är med dagens utformning av sensorn en realitet som man får ta...

/Per
 
Herre! ja det kan man ju lugnt säga, ingen vits helt enkelt med att göra ngt mer än att blåsa med blåsbägen, resten får man stå ut med om man nu inte får dit ngt riktigt stort skräp som inte vill bort. Tråkigt att det är så, men det är väl "skiten man får ta" hö hö.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.