Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man blanda batterier med olika mAh?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuohtë

Medlem
Hejsan, var nyss iväg och köpte en Fastpack 100, gillar den men har ännu inte bestämt om jag skall behålla den. Hur som, när jag ändå var inställd på "kamera" plockade jag på mig 4 laddningsbara R6 batterier till min SB800. Det finns ju möjlighet att använda fem batterier till blixten och jag har bara 4 batterier sedan tidgare. Om inte annat kan jag nu alltid ha 4 laddade batterier redo. =)

Nåväl, jag tyckte att jag köper de med 2500 mAh, de kostade nästan lika mkt som de med 2000 och 500 mAh extra är väl trevligt. Nu när jag kom hem kom jag på att jag ju har de med 2000 mAh sedan tidigare och förpackningar brukar alltid varna för att blanda batterier av olika "sort".
Något jag brukar ignorera om det inte gäller känsligare (och dyrare) teknikprylar. En blixt för 3 papp går under den senare kategorin enligt mig.
Således undrar jag om jag bör knata tillbaka och köpa de med 2000 mAh istället eller om det går bra att blanda batterier av samma märke där det bara är antalet mAh som skiljer dem åt.
 
Tycker inte Du ska blanda olika mA is amma enhet, och är Du riktigt noga som Du bör vara med en så dyr pryls så märker Du batterierna så att Du har samma batterier ihop alltid då är det optimalt.

Så byt till 2000 eller köp ett gäng 2500 till och ha de mindre i reserv.
 
Det går bra att blanda även om det påverkar batteritiden negativt. Någon risk för att prylarna ska ta skada föreligger inte.
 
Bör ju inte förändra nåt rent i urladdningen kan man tycka.. Det är ju inte bara mAh som spelar roll dessutom utan det är ju oxå hur mycke ström dom klarar av att leverar. spänningen är samma men olika batterier leverar ju olika mycke ström precis som med startbatterier till bilar. Eftersom dom bör vara seriekopplade så fattar ja inte varför det skulle hända nåt dock kommer ju dom sämre batterierna bli som en propp när strömmen ska levereras men kapaciteten bör ju finnas kvar ändå.

Sen så uppladdningen kräver ju en laddare me separata laddningskanaler annars kanske det inte blir så optimalt.. Men att grejer skulle gå sönder vid urladdningen..det får någon gärna förklara för mig.
 
Hej Matilda.

Den cell som har den lägsta kapaciteten kommer att bli förstörd eftersom de andra cellerna kommer att polvända den med lägst kapacitet då de försöker att utjämna volten i slutet på urladdningscykeln.

Om du har fem celler så är antagligen avstängningsvolten satt på 5-5,5 Volt.

Eftersom du har en cell med lägre kapacitet så blir den urladdad först och de andra cellerna har då en volt av över 1,2 Volt per styck medans din cell med låg kapacitet antagligen får ett voltvärde på 0. Detta förstör cellen.

Om alla cellerna har samma kapacitet så stängs applikationen av korrekt då volten sjunker till ett förutbestämt värde, ca 1 Volt per styck om det är 1-3 celler vilket ökar ju mer celler som applikationen använder. Vid användandet av 6-10 celler så används i regel 1,2 Volt per cell som ett värde att stänga av applikationen.

Vid tillverkande av batteripack försöker man ligga inom intervallet 0-2% i kapacitet för att förhindra att de svagare cellerna förstör hela packet. Cellerna matchas mot varandra genom att laddas och urladdas och därefter mäts deras kapacitet för att sedermera lödas ihop.

Detta om man vill ha ut det optimala.

Att ligga inom ett intervall av 20% är inte att rekommendera.

Anders
 
Det går bra att blanda även om det påverkar batteritiden negativt. Någon risk för att prylarna ska ta skada föreligger inte.

Det där är inte riktigt hela sanningen tyvärr. Har du många celler och stor skillnad i kapacitet så kan man få polvändning på NiMh och det leder för det mesta till otrevliga haverier och dessutom så inträffar haverierna då i enheten.

Blanda ALDRIG cellen med olika kapacitet eller olika tillverkare eller för den saken skull olika slitna. Det är inte värt det och bara farlig att göra. En blixt, kamera eller vad det nu är kostar mycket mer än några AA-celler....

Vill man chansa i kina skräp leksaker så visst, men att göra det i "riktiga" prylar är inte bra - dessutom så ryker allt vad garrantaier heter om man gör något sådan enfaldigt...
 
Det där är inte riktigt hela sanningen tyvärr. Har du många celler och stor skillnad i kapacitet så kan man få polvändning på NiMh och det leder för det mesta till otrevliga haverier och dessutom så inträffar haverierna då i enheten.

Blanda ALDRIG cellen med olika kapacitet eller olika tillverkare eller för den saken skull olika slitna. Det är inte värt det och bara farlig att göra. En blixt, kamera eller vad det nu är kostar mycket mer än några AA-celler....

Vill man chansa i kina skräp leksaker så visst, men att göra det i "riktiga" prylar är inte bra - dessutom så ryker allt vad garrantaier heter om man gör något sådan enfaldigt...
Tja, jag har blandat batterier med olika mAh otaliga gånger och har aldrig haft några bekymmer.
 
Det kanske är så, att man skall avbryta energiuttaget innan cellen med det minsta innehållet är urladdad. Jag har också blandat och inte haft några problem.

Men nu stoppar jag två olika celler i en ficklampa, en GP 1600 och en Duracell 2650 och sedan får lampan brinna tills den slocknar. Sedan mäts spänningen på varje cell under svag belastning och vad voltmätaren visar får Ni veta i morgon. Högst vetenskapligt!

per
 
Hej Matilda.

Den cell som har den lägsta kapaciteten kommer att bli förstörd eftersom de andra cellerna kommer att polvända den med lägst kapacitet då de försöker att utjämna volten i slutet på urladdningscykeln.

Om du har fem celler så är antagligen avstängningsvolten satt på 5-5,5 Volt.

Eftersom du har en cell med lägre kapacitet så blir den urladdad först och de andra cellerna har då en volt av över 1,2 Volt per styck medans din cell med låg kapacitet antagligen får ett voltvärde på 0. Detta förstör cellen.

Om alla cellerna har samma kapacitet så stängs applikationen av korrekt då volten sjunker till ett förutbestämt värde, ca 1 Volt per styck om det är 1-3 celler vilket ökar ju mer celler som applikationen använder. Vid användandet av 6-10 celler så används i regel 1,2 Volt per cell som ett värde att stänga av applikationen.

Vid tillverkande av batteripack försöker man ligga inom intervallet 0-2% i kapacitet för att förhindra att de svagare cellerna förstör hela packet. Cellerna matchas mot varandra genom att laddas och urladdas och därefter mäts deras kapacitet för att sedermera lödas ihop.

Detta om man vill ha ut det optimala.

Att ligga inom ett intervall av 20% är inte att rekommendera.

Anders

Du menar alltså att batteriet med lägst kapacitet tar skada först när det är tomt, och det andra batteriet fortsätter att leda elektricitet igenom det?

Jag antar att det betyder att ingen skada sker om man ser till att ta ur, eller ladda, batterierna innan det med lägst kapacitet är slut.

Gäller detta både vid serie- och paralellkoppling?
 
Du menar alltså att batteriet med lägst kapacitet tar skada först när det är tomt, och det andra batteriet fortsätter att leda elektricitet igenom det?

Jag antar att det betyder att ingen skada sker om man ser till att ta ur, eller ladda, batterierna innan det med lägst kapacitet är slut.

Gäller detta både vid serie- och paralellkoppling?


Man parallelkopplar inte gärna NiMh, men visst. Är det en pryl för 4 st NiMh och den har cut-off på 3.9V så är det ingen fara - blanda bäst du vill. Är dock cut-offen lägre så fortsätter lasten att med kraften från de icke urladdade cellerna att dra strömmen genom den urladdade svagaste cellen och förstör den.
 
Bara för a man har tur betyder inte att det är ofarligt... Fan lugnt att köra mc utan hjälm, det har gått så bra så...
Jag vet precis vad som kan hända om man kör utan hjälm, men jag har aldrig hört om någon olycka med att använda olika mAh batterier.
Så jämförelsen duger inte på långa vägar.
 
Jag vet precis vad som kan hända om man kör utan hjälm, men jag har aldrig hört om någon olycka med att använda olika mAh batterier.
Så jämförelsen duger inte på långa vägar.

Jag skämtar inte - folk har dött av att göra som du föreslår. Riskerna är små, men det finns möjliga händelsekedjor där det kan gå rejält illa. Leta reda på modellhobbyfolk och prata lite så kan du få många historier om hur fel det kan bli... Jag har gjort ett flertal säkerhetsanalyser på just batterisystem och har även upplevt otrevliga tillbud på nära håll under min tid som systemteknisk officer i flottan. Idag konstruerar jag utrustningar innehållandes ett antal olika batterikemisystem och har även haft del i godkännande förfarandet så visst är jag något miljöskadad, men tro mig - det finns många sätt som det kan gå riktigt illa med batterier. Tack och lov skyddar regler, tur och försiktiga konstruktörer många som saknar respekt för sin mobila vänner.
 
Man parallelkopplar inte gärna NiMh, men visst. Är det en pryl för 4 st NiMh och den har cut-off på 3.9V så är det ingen fara - blanda bäst du vill. Är dock cut-offen lägre så fortsätter lasten att med kraften från de icke urladdade cellerna att dra strömmen genom den urladdade svagaste cellen och förstör den.

Varför kan man inte parallellkoppla NiMH för?
 
Lampan slocknade i natt, och i samband med att jag var uppe i ett annat ärende så stängde jag av den.

Spänningen under svag belastning är nu: GP 0,14 volt, Duracell 1,21 volt

Ingen polvändning hos GP.

per
 
Vad gäller med Li-Ion

Jag skämtar inte - folk har dött av att göra som du föreslår. Riskerna är små, men det finns möjliga händelsekedjor där det kan gå rejält illa. Leta reda på modellhobbyfolk och prata lite så kan du få många historier om hur fel det kan bli... Jag har gjort ett flertal säkerhetsanalyser på just batterisystem och har även upplevt otrevliga tillbud på nära håll under min tid som systemteknisk officer i flottan. Idag konstruerar jag utrustningar innehållandes ett antal olika batterikemisystem och har även haft del i godkännande förfarandet så visst är jag något miljöskadad, men tro mig - det finns många sätt som det kan gå riktigt illa med batterier. Tack och lov skyddar regler, tur och försiktiga konstruktörer många som saknar respekt för sin mobila vänner.

Vad gäller om man kör med 2st Li-Ion batterier i ett batteripack med ett batteri på 1390 mAh och ett på 1500 mAh? båda är på 7.4V

/Magnus
 
Vad gäller om man kör med 2st Li-Ion batterier i ett batteripack med ett batteri på 1390 mAh och ett på 1500 mAh? båda är på 7.4V

/Magnus

Enligt en annan tråd som behandlar Nikons batterigrepp, är det tydligen så att batterierna används ett och ett i batterigroppet. Först när det ena är slut börjar kameran använda det andra.
Är det så borde det ju inte hända något.
 
Enligt en annan tråd som behandlar Nikons batterigrepp, är det tydligen så att batterierna används ett och ett i batterigroppet. Först när det ena är slut börjar kameran använda det andra.
Är det så borde det ju inte hända något.

Jag läste i manualen till batterigreppet! det stod såhär!

* If two battery packs are inserted, power is supplied simultaneously by both battery packs.
* Two battery packs att different charging levels or different types can be used without any problems.

Vad menas då med olika typer? är det olika mAh eller om det är antingen Li-ion eller NiMh ?
 
Jag läste i manualen till batterigreppet! det stod såhär!

* If two battery packs are inserted, power is supplied simultaneously by both battery packs.
* Two battery packs att different charging levels or different types can be used without any problems.

Vad menas då med olika typer? är det olika mAh eller om det är antingen Li-ion eller NiMh ?

Är inte säker, men jag skulle tolka det som att kameran känner av båda batterierna och ser till att inget av dem används olämpligt eller skadas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.