Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag sälja mina bilder från tidigare uppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gosiac

Ny medlem
Hej
Jag har fotograferat ett antal bröllop och nu har jag fått en förfrågan från ett företag om att de vill köra några av mina bilder som jag har tagit på mina tidigare uppdrag.
Får jag sälja några bilder på blomsterbukett, dukning, och parets händer (där man inte ser ansiktet) utan att fråga paret som lov? Eller måste jag ha deras medgivande?
Det framgår tydligt i mina avtal att jag äger rätten till bilderna/bildfilerna och kan komma att använda bilderna i min marknadsföring. Men jag nämner inte i avtalet att jag kanske vill sälja några bilder vidare.

Tacksam för svar
/GosiaC
 
När det kommer till kommersiella bilder gäller det bara om det är personer med på bilden, som i så fall måste ge sitt samtycke. Fast tekniskt sett är det den som publicerar bilden som måste ha samtycket, inte du. Fast det underlättar om du fått ett samtycke redan innan som du kan bifoga :)

När det gäller den typ av bilder du nämner får du göra precis vad du själv vill med dom, det är dina bilder som du ensamt äger rätten till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.