Annons

Kan jag köra min 12-24 DX på min Z fc med billig adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har köpt en Z fc som jag är rätt förtjust i. Eftersom jag har en D7100 så kan jag använda mina gamla objektiv på den, men det vore kul att ta arkitekturbilder med min nya, och 12-24 mm är perfekt brännvidd. En riktig adapter (FTZ från Nikon) kostar mer än det skulle smaka, så jag tänkte att jag kunde köpa en helt manuell adapter för några hundra i stället.

Kan jag använda min 12-24 helt manuellt med en enkel adapter? Funkar exponeringsmätning alls?

Per

Är tveksam till det om inte objektivet har någon bländarring, utan den så blir det troligen max öppning enbart, men har aldrig tänkt tanken. Om du har F objektiv så känns en originaladaptern ändå som den bästa lösningen, har för mig jag såg en begagnad för inte så länge sedan. De som säljs begagnade är ju oftast en sådan man har fått med i kittet och då är det inte så många tusen extra och inte heller då så dyr begagnad

Är tveksam till det om inte objektivet har någon bländarring, utan den så blir det troligen max öppning enbart, men har aldrig tänkt tanken. Om du har F objektiv så känns en originaladaptern ändå som den bästa lösningen, har för mig jag såg en begagnad för inte så länge sedan. De som säljs begagnade är ju oftast en sådan man har fått med i kittet och då är det inte så många tusen extra och inte heller då så dyr begagnad
Jag har inte tittat på sortimentet till Nikon Z, men det finns adaptrar från Nikon F till spegellösa fattningar som har en vridbar ring som reglerar bländaren även på G-objektiv. Man får vad jag har sett ingen indikation på vad man ställt in, utan får gissa/uppskatta. E-objektiv går förstås däremot inte då de saknar bländararm. Samma sak gäller AF-P som inte har någon mekanisk koppling till fokusringen.

Det kanske bör noteras att G-objektiv fastnar på minsta bländare om man inte har något som håller upp bländaren, vilket blir rätt uselt. E-objektiv beter sig tvärtom.

Jag har inte tittat på sortimentet till Nikon Z, men det finns adaptrar från Nikon F till spegellösa fattningar som har en vridbar ring som reglerar bländaren även på G-objektiv. Man får vad jag har sett ingen indikation på vad man ställt in, utan får gissa/uppskatta. E-objektiv går förstås däremot inte då de saknar bländararm. Samma sak gäller AF-P som inte har någon mekanisk koppling till fokusringen.

Det kanske bör noteras att G-objektiv fastnar på minsta bländare om man inte har något som håller upp bländaren, vilket blir rätt uselt. E-objektiv beter sig tvärtom.

Utan kontakter funkar flera adapters så med objektiv med elektroniska blandare så att de har en egen blandare i adaptern vilket jag är skeptisk till. Däremot hade flera G-objektiv fortfarande mekanisk koppling till kameran och då skulle en enkel arm räcka för det och det kanske är så med 12-24/4 i vilket fall det torde funka. Flera av de tidiga G objektiven hade ju mekanisk blandare och man rationaliserade bara bort bländar ringen för att spara pengar utan någon som helst nytta för användaren. Men förstås utan elektronik blir det ingen autofokus.

Skall du använda flera Nikkor F objektiv på din Z kamera skulle jag starkt rekommendera att skaffa en fullt kompatibel adapter. Det är inte mycket pengar att ha en adapter för flera objektiv.

Utan kontakter funkar flera adapters så med objektiv med elektroniska blandare så att de har en egen blandare i adaptern vilket jag är skeptisk till. Däremot hade flera G-objektiv fortfarande mekanisk koppling till kameran och då skulle en enkel arm räcka för det och det kanske är så med 12-24/4 i vilket fall det torde funka. Flera av de tidiga G objektiven hade ju mekanisk blandare och man rationaliserade bara bort bländar ringen för att spara pengar utan någon som helst nytta för användaren. Men förstås utan elektronik blir det ingen autofokus.

Skall du använda flera Nikkor F objektiv på din Z kamera skulle jag starkt rekommendera att skaffa en fullt kompatibel adapter. Det är inte mycket pengar att ha en adapter för flera objektiv.

Nu verkar du vara ute och slira lite på ett område du faktiskt inte har riktig koll på. Alla normala G-objektiv har mekanisk bländararm. G betyder att det är ett D-objektiv utan bländarring. D betyder att objektivet skickar fokusavståndsinformation till kamerahuset, vilket de äldsta AF-objektiven som inte heter D inte gör. E-objektiven (inte de gamla Series E, som är något annat) saknar per defintion koppling till kamerahuset däremot.

Sedan finns PC/PC-E-objektiven som är bastarder och lite speciella, men det känns som överkurs.

Jag kan för övrigt intyga att samtliga av mina åtta olika (har inte kontrollräknat, de verkar föröka sig 😂) G-objektiv har mekanisk bländararm. ;) Just nu har jag bara ett som saknar mekanisk bländarkoppling och det är inte ens ett Nikon-objektiv, utan ett Tamron. Det har ingen beteckning för detta, så där får man hålla kolla på det själv. Och så har jag några äldre, varav de flesta D, ett icke-D och ett helt manuellt som också har bländarkoppling hela bunten.

Att det är vettigare med en riktig adapter håller jag dock med om. Här är den typen av adapter jag åsyftade, som uppenbarligen även finns till Z:

Notera specifikt:
"G-type Nikkor lenses can be stopped down steplessly with this adapter. However, no aperture value can be selected specifically.

E-type Nikkor lenses can not be used with this Adapter!"

Martin, du har rätt. Hade för mig att det nämligen fanns något med elektronisk blandare som även hette G men du har rätt - det tycks som om alla med elektronisk blandare heter E istället.

Tack, hörni! Ni har så klart rätt, G-objektivet kräver en mekanik för att öppna bländaren, vilket de billiga adaptrarna inte har.

Jag får fundera på om det är så nödvändigt att använda mina gamla objektiv på nya kameran.

Per

Tack, hörni! Ni har så klart rätt, G-objektivet kräver en mekanik för att öppna bländaren, vilket de billiga adaptrarna inte har.

Jag får fundera på om det är så nödvändigt att använda mina gamla objektiv på nya kameran.

Per
Jag använder enbart F objektiv till min Z, det är minst två FTZ adapters till salu nu på FS men det finns troligen fler begagnade ute

ANNONS