Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kan jag använda gammal sv/v film?
- Trådstartare Linmajon
- Start datum
Kaffeperkulator
Aktiv medlem
Jag har använt film utgången 7 år tidigare som förvarats i en fotoväska med mycket goda resultat.
millhouse
Aktiv medlem
Jag har några sv/v Ilfordrullar 135 med slutdatum 0709 i kylskåpet där de legat några år.
Någon som har en uppfattning om huruvida de är användbara idag eller om de sannolikt mörknat? De är både med ISO 400 och 125.
Hej!
Det ideala försvaringen för film är utan tvekan frysskåp.Just för att där öppnar man inte så ofta som ett kylskåp, men det vet du säkert redan. Men jag håller nog för att det är nog bara att använda om nu inte filmen åkt in och ut ur kylskåpet.Men 0709, står för att "slutdatum" är September 2007 och det är då enligt min uppfattning inga problem.
Så ut och fota bara.
Linmajon
Aktiv medlem
Jodå visst vet jag att frys är bäst men jag har bara inte plats/orkat haft dom där.
Efter några år med digitalt och en ny 5DM2 tycker jag lite synd om mina gamla fina Nikon SLR som står i skåpet och ser ledsna ut. Man får väl försöka leta fram förstoringsapparaten i källaren med.
Efter några år med digitalt och en ny 5DM2 tycker jag lite synd om mina gamla fina Nikon SLR som står i skåpet och ser ledsna ut. Man får väl försöka leta fram förstoringsapparaten i källaren med.
benkebly
Medlem
tri-x exponerad för ca 3 år sen??
vad tror ni om att framkalla den? den har förvarats på alla möjliga platser. har inget mörkrum heller längre så ja funderar på om det finns nånstans man kan lämna in den??
nån som vet vart man kan framkalla tri-x??
Jag har använt film utgången 7 år tidigare som förvarats i en fotoväska med mycket goda resultat.
vad tror ni om att framkalla den? den har förvarats på alla möjliga platser. har inget mörkrum heller längre så ja funderar på om det finns nånstans man kan lämna in den??
VW-55
Aktiv medlem
Ska du inte framkalla själv? Så finns ju alltid Fotokompaniet på Kungsgatan. De fixar det mesta när det gäller analogt.
/David.
Vandraren
Aktiv medlem
Hej!
Det ideala försvaringen för film är utan tvekan frysskåp.
Hur länge ska filmen tina innan man laddar den i kameran?
millhouse
Aktiv medlem
Hur länge ska filmen tina.
Hej!
Jag "begår" inte tjänstefel om jag påstår att all film som varit i fryskåp eller kylskåp skall användas först sedan den har en "rumstemperatur".Och med det menar man runt 18-20 grader plus.Då är det ingen risk för att filmen går sönder och den kondens som natruligtvis blir efter att ha tinat upp försvinner. Jag gör själv som så att filmen får ligga i rumstemperatur över natten.
Hur länge ska filmen tina innan man laddar den i kameran?
Hej!
Jag "begår" inte tjänstefel om jag påstår att all film som varit i fryskåp eller kylskåp skall användas först sedan den har en "rumstemperatur".Och med det menar man runt 18-20 grader plus.Då är det ingen risk för att filmen går sönder och den kondens som natruligtvis blir efter att ha tinat upp försvinner. Jag gör själv som så att filmen får ligga i rumstemperatur över natten.
Graal
Avslutat medlemskap
Du kan använda den direkt.
Man skulle kunna tänka sig att det blir problem med att den spricker, eller kondens, men i praktiken har jag aldrig ens hört talas om det.
När filmen Solstorm filmades i Kiruna för ett par år sedan hade man problem med att filmen gick av i den starka kylan. Vid stillbildsfotografering är det nog mindre problem med sånt. Men att ta filmen direkt ur frysen och börja fotografera med en gång rekommenderas inte. Gjorde själv så en gång och den förlorade då ca ett till två steg i känslighet. Och är det mycket varmare där man fotograferar kan det uppstå kondens.
Kodak rekommenderar upptiningstid i den förseglade förpackningen för 120-film och bladfilm och i den oöppnade burken för 135-film.
Tider för upptining i rumstemperatur:
135-film
+ 10-pack bladfilm: Från kylskåp till rumstemperatur - 1 timme.
Från frys till rumstemperatur - 1 ½ timme.
120/220-film: Från kyl till rumstemperatur - ½ timme.
Från frys till rumstemperatur - 1 timme.
50-pack bladfilm: Från kyl till rumstemperatur - 2 timmar.
Från frys till rumstemperatur - 3 timmar.
Oladdad 35mm-film
i rullar oavsett längd: Från kyl till rum - 3 timmar.
Fråm frys till rum - 5 timmar.
larsborg
Aktiv medlem
Självklart skall all film tinas upp, efter en förvaring i frysskåp, innan den sätts in i kameran!
Filmen bör även förvaras i sin original plåt/plast behållare, har man inte det, placera filmen då i en plastpåse, knyt till, håller borta kondensen.
Sv/v filmer håller i flera år, nerfrusna, åldras först sakta när de sedan används i kameran, på grund av värmen, bör helt användas/exponeras inom en vecka.
Färgfilm håller i flera år, nerfrusna, åldras snabbt när de sedan används i kameran, på grund av värmen, skall användas/exponeras snarast, samma dag
Filmen bör även förvaras i sin original plåt/plast behållare, har man inte det, placera filmen då i en plastpåse, knyt till, håller borta kondensen.
Sv/v filmer håller i flera år, nerfrusna, åldras först sakta när de sedan används i kameran, på grund av värmen, bör helt användas/exponeras inom en vecka.
Färgfilm håller i flera år, nerfrusna, åldras snabbt när de sedan används i kameran, på grund av värmen, skall användas/exponeras snarast, samma dag
Vandraren
Aktiv medlem
Tider för upptining i rumstemperatur:
135-film
+ 10-pack bladfilm: Från kylskåp till rumstemperatur - 1 timme.
Från frys till rumstemperatur - 1 ½ timme.
120/220-film: Från kyl till rumstemperatur - ½ timme.
Från frys till rumstemperatur - 1 timme.
50-pack bladfilm: Från kyl till rumstemperatur - 2 timmar.
Från frys till rumstemperatur - 3 timmar.
Oladdad 35mm-film
i rullar oavsett längd: Från kyl till rum - 3 timmar.
Fråm frys till rum - 5 timmar.
Då blir det med m.a.o. rätt lagom att ta fram den ur frysen när man äter frukost så är den tinad o klar när man ska ha den.
Tack för ett uttömmande svar!
Linmajon
Aktiv medlem
Påverkas känsligheten av filmens temperatur?? Med tanke på hur mycket folk har plåtat i ganska många minusgrader borde problemet vara mycket välkänt och jag har aldrig hört talas om det under mina 30 år med fotande.
Dessutom är filmen så tunn att den borde bli varm en sekund efter den rullat ur kassetten. Normalt är ju omgivningen (kameran) vid rumstemperatur.
Självklart kan film spricka men det är väldigt ovanligt vid måttligt många minusgrader.
Dessutom är filmen så tunn att den borde bli varm en sekund efter den rullat ur kassetten. Normalt är ju omgivningen (kameran) vid rumstemperatur.
Självklart kan film spricka men det är väldigt ovanligt vid måttligt många minusgrader.
Graal
Avslutat medlemskap
Jo känsligheten kan påverkas i stark kyla. Men med negativ färgfilm märks det inte så mycket eftersom exponeringstoleransen är stor. Astrofotografer brukade förr kyla ner filmerna med kolsyresnö för att få bort negativa effekter av recipricitéteffekten vid nattfoto. men man upptäckte då också att filmens känslighet sjönk. Citerar mig själv från ett annat forumimlägg angående detta:
""Vet också att astrofotografer laborerar med att minska reciprocitétseffekten, bl.a genom att frysa ned film med kolsyreis. Problemet med det uppger man dock vara att även den normala filmkänsligheten då sjunker, och det är precis min egen erfarenhet med att exponera film firekt efter att man tagit den från frysen.
Saxat från www.astromedia.se:
"Filemulsionen är en finfördelad blandning av framför allt olika ljuskänsliga silverhalogener(t ex brom) som är ordnade i tredimensionella kristaller. De är dock långtifrån perfekta. I dem förekommer hålrum och kanaler. När filmen träffas av en ljuspartikel kommer en elektron att slås ut och förena sig med en silveratom. Reducerade silveratomer kommer sedan att vandra längs kanalerna och samlas upp i hålrummen. Ett sådant hålrum kallasför en grodd. Det är dessa groddar som gör att vi kan framkalla filmen och det är de som utgör svärtan.
Den tidigare nämnda reaktionen mellan silverjoner och elektroner är reversibel. När en silveratom slagit sig till ro i en grodd kan den efter ett tag avge sin elektron, och på nytt vandra ut i kristallen. Detta kallas för reciprocitetsfelet och leder till att filmens svärta inte är proportionell mot mängden ljus under längre exponeringar.
Jag berättade förut om det minst sagt irriterande reciprocitetsfelet. Borde man inte kunna göra något åt det? Min första tanke var att man skulle kunna kyla filmen och på så sätt minska värmerörelserna. Då borde det inte vara lika lätt för silveratomernas avkastade elektroner att på nytt förena sig med enhalogenatom, utan man saktar helt enkelt ner processen. En nackdel är emellertid att man också saktar ner den vandringsprocess man vill uppnå, men metodenanvänds trots allt. Oftast använder man sig av kolsyreis, men även fotografering i kalla vinternätter (vilket vi har ganska gott om här i Sverige) kan hjälpa till."
(alltså att även den normala filmkänsligheten minskar, dock verkar den inte minska lika mycket som man kan kompensera för reciprocitéten med nedkylningen, min egen kommentar)
Med färgnegativ film, som är mycket mera exponeringstolerant, märks nog inte de känslighetsförändringar man får vid nedkylning lika tydligt. Men med svartvit film och dia bör man se även bara ½-1 stegs minskning ganska tydligt.""
""Vet också att astrofotografer laborerar med att minska reciprocitétseffekten, bl.a genom att frysa ned film med kolsyreis. Problemet med det uppger man dock vara att även den normala filmkänsligheten då sjunker, och det är precis min egen erfarenhet med att exponera film firekt efter att man tagit den från frysen.
Saxat från www.astromedia.se:
"Filemulsionen är en finfördelad blandning av framför allt olika ljuskänsliga silverhalogener(t ex brom) som är ordnade i tredimensionella kristaller. De är dock långtifrån perfekta. I dem förekommer hålrum och kanaler. När filmen träffas av en ljuspartikel kommer en elektron att slås ut och förena sig med en silveratom. Reducerade silveratomer kommer sedan att vandra längs kanalerna och samlas upp i hålrummen. Ett sådant hålrum kallasför en grodd. Det är dessa groddar som gör att vi kan framkalla filmen och det är de som utgör svärtan.
Den tidigare nämnda reaktionen mellan silverjoner och elektroner är reversibel. När en silveratom slagit sig till ro i en grodd kan den efter ett tag avge sin elektron, och på nytt vandra ut i kristallen. Detta kallas för reciprocitetsfelet och leder till att filmens svärta inte är proportionell mot mängden ljus under längre exponeringar.
Jag berättade förut om det minst sagt irriterande reciprocitetsfelet. Borde man inte kunna göra något åt det? Min första tanke var att man skulle kunna kyla filmen och på så sätt minska värmerörelserna. Då borde det inte vara lika lätt för silveratomernas avkastade elektroner att på nytt förena sig med enhalogenatom, utan man saktar helt enkelt ner processen. En nackdel är emellertid att man också saktar ner den vandringsprocess man vill uppnå, men metodenanvänds trots allt. Oftast använder man sig av kolsyreis, men även fotografering i kalla vinternätter (vilket vi har ganska gott om här i Sverige) kan hjälpa till."
(alltså att även den normala filmkänsligheten minskar, dock verkar den inte minska lika mycket som man kan kompensera för reciprocitéten med nedkylningen, min egen kommentar)
Med färgnegativ film, som är mycket mera exponeringstolerant, märks nog inte de känslighetsförändringar man får vid nedkylning lika tydligt. Men med svartvit film och dia bör man se även bara ½-1 stegs minskning ganska tydligt.""
Senast ändrad: