Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte få till skärmen Asus PA246Q

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Ännu en som virrar runt i färgprofil/kalibrerings ”träsket”!

Kan inte få till skärmen Asus PA246Q .
Det ser bra ut oprofilerad (men otroligt ljust) om man tittar på bilder i ”standardlägena” i utforskaren.

Profileringen är gjord med Gretag macBeth Eye One 2 (den funkar på andra skärmar).
Skärmen har ju flera ”färgval” sRGB, a RGB o.s.v. Jag har använt bl. a.”User”, i det läget har man tillgång till både kontrast och ljusstyrka.
Ljusstyrkan på skärmen är mycket hög, när jag kör Eye One, så får jag lov att ställa kontrasten så hög som 83-84%! steget efter så ställer man ljusstyrka, då går det inte att ställa ner till de 140 candela jag brukar (rekommenderad)., hamnar på ca 169.
Sen körs profileringen och skapas/sparas skärmprofilen som vanlig.

När bilden sen öppnas i Ps, så är den för ”blek”. Om jag går in i softprofingen och visar ”skärm RGB” så ser det bra ut. Har fattat det som man då frångår ICC profilen för skärmen. Så går ju det inte att ha det, då nästa bild som öppnas även den får fel färger. Går man sen över i Bridge, så blir bilderna där ”gröna”.

Har varit i kontakt med en medlem här på sidan, som har en likadan skärm, han säger sig att ”fått till” inställningarna, genom att ändra RGB i ”advance gain”. Jag har fått hans profil och inställningar, men resultatet är lika illa.
Eye One profileringen, om jag fattar rätt, tar ingen hänsyn till justeringar gjorda på skärmens panel,
utan ställer in som det optimalt kan bli automatiskt.

Den skärmen har ju å bra betyg i alla tester med sitt stora färgomfång mm.

Är de färger som skapas, de bästa den skärmen i profilerat läge, klarar att visa?
Är det Gretag macBeth Eye One 2 som inte funkar på den skärmen?
Är det fel på skärmen?
Är det fel på ”mannen bakom spakarna”?

Någon som har idéer om lösning!
 
tja,

har precis skaffat en sådan skärm och undrar hur eller om du lyckats få till det. jag har dock problem med att det röda tar över, vet inte hur jag ska göra för att få bort det. har du profilen du skaapade med din kalibrator eller nån annan konkret hjälp. fattar inte hur man kan få perfekt kalibrerad skärm i alla recension men sen suger det i verkligheten
 
Det har "gått i stå"

har precis skaffat en sådan skärm och undrar hur eller om du lyckats få till det. jag har dock problem med att det röda tar över, vet inte hur jag ska göra för att få bort det. har du profilen du skaapade med din kalibrator eller nån annan konkret hjälp. fattar inte hur man kan få perfekt kalibrerad skärm i alla recension men sen suger det i verkligheten

Jag prövade massor med varianter.
Det där med rött, har jag däremot inte kunnat åstakomma på denna skärmen Men fenomenet finns på en annan lovprisad skärm (DELL U2412M ULTRASHARP 24) den kunde jag inte heller få neutral i gråtoner med profilering)
I "ej profilerad" inställning är båda, både färggranna och intensivt lysande

För att få "riktiga färger" i Photoshop, måste man, vad jag kan förstå, ha en "skärmprofil".
Det minst dåliga jag kom fram till, var att profilera i skärmläget aRGB. Då kan man inte ställa kontrasten (som märkligt nog ändå måste vara max!), men den extrema ljusstyrkan gick att få ner till 140 candela. Men färgerna i Photoshop blev då "bleka".
Där gav jag upp och satte tillbaka min gamla skärm.

Jag misstänker att det är så att: Man får i bästa fall det man betalar för......
Är något för bra för att vara sant, så är det så!
Hoppas någon annan, klokare än jag kan visa att jag har fel.
 
Jag har en likadan skärm.Köpte också eye one 2 fick inte till några bra profiler med den.Bytte till Spyder Elite pro och blev mycket bättre.
 
Temat i sig är inte lätt, det är sällan det blir bra bara av att köpa ett profileringsverktyg och köra det.

En perfekt profilerad skärm i en miljö kan se kass ut i en annan. Det hela har med miljö, färgrymd osv att göra. Det kan vara ett helsike att få till det hela som man vill, men ett metodiskt arbete genom alla parametrarna (som färgrymd, temperatur omgivningsljus etc) brukar alltid få till det.

Vissa profileringsverktyg kan också ha problem med vissa skärmar (pga ytabehandlingen, paneltyp etc)

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.