Annons

Kan inte byta namn på bilderna- låsta

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha tagit några hudra bilder bestämde jag mig för att välja de bästa och samtidigt låsa de så att det blir lättare att radera de andra. När jag la in bilderna som jag ville på datorn, har jag glömt att ta bort låset vilket har medfört att bilderna nu visar en lås-ikon och går därför inte att byta namn på.

Finns det någon möjlighet att ta bort låset??

PS. tyvärr raderade jag bilderna från kameran strax efter att ha laddad in de på datorn, så att möjligheten att ta bort låsen på kameran finns inte längre.

Tacksam för svar
Mvh/ Neo

Om du kör Mac: Markera bilden och tryck äpple + i, där kan du sedan ta bort låset.
PC: högerklicka på bilden och välj egenskaper. Ta sedan bort låset.

I båda fallen går det att markera alla bilderna samtidigt och ta bort skyddet.

låsta? skrivskyddade?
Har du Windows och de är skrivskyddade så går du in i Utforskaren/Den här datorn, högerklickar på filen ->egenskaper och kryssar ur skrivskydd längst ner i rutan som kommer upp
Du kan markera flera filer på en gång först och sen högerklicka på en för att göra detta på alla på en gång

Edit:
Inte snabb nog ;)

Ok, bra. Glömde skriva att du kan hålla ner alt + äpple + i för att få en gemensam ruta för alla bilderna när du ska ta bort skrivskyddet. På så sätt slipper du bocka av varje enskild fil. Men det kanske du hade upptäckt...

Som tur var, så hade jag inte så många bilder, så jag tog en efter en. Men, den metod som du skriver om senare verkar ju hur smidigt som helst. Ska komma ihåg den.

Jag undrar om samma metod fungerar när man vill byta /välja vilken program som ska öppna videofiler också. Jag brukar ändra en och en, men ska tydligen fungera också för video med det kortkommando som du senare rekommenderar.

Neo

Senast ändrad:
Det räcker att du väljer en fil och sedan bestämmer du vilket program den här filtypen ska öppnas med. Sedan finns det en liten ruta nedaför "ändra för alla". Om du trycker på den kommer din den här filtypen alltid att öppnas med det valda programmet.

iBoat skrev:
Det räcker att du väljer en fil och sedan bestämmer du vilket program den här filtypen ska öppnas med. Sedan finns det en liten ruta nedaför "ändra för alla". Om du trycker på den kommer din den här filtypen alltid att öppnas med det valda programmet.

Menar du att jag kan ändra med en enda klick alla videofiler (på samma mapp) till att öppnas med det program som jag väljer?

I så fall vet jag inte var det står "ändra för alla". Jag använder dock den engelska versionen av operativ system för mac.

Jag har bifogat en bild av det fönster som man får fram om man trycker "command+i"

neo

neolit skrev:
Här kommer bilden

Japp, klicka på "change all" så kommer den typen av fil alltid att öppnas med ditt valda program. Om du någongång vill öppna filen med ett annat program kan du hålla ner Ctrl, klicka på filen och välja "öppna med".

Tänk att ögonen kan svika om inte hjärnan hänger med. La inte alls märke till "change all" innan. Tack för hjälpen

Neo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar