Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte öppna RAW tagna med ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwindra

Avslutat medlemskap
Hej!
Har precis köpt en ny kamera, Canon EOS 60D. Som sagt vid rubriken så kan jag inte öppna mina RAW-foton i photoshop CS4. Har haft 400D innan och har fotat en hel del med RAW då och det har aldrig varit något problem. Båda är CR2-filer, skillnaden är att RAW-bilderna från den gamla kameran är 8-10mb stora medan bilderna från den nya kameran är 25-30mb. På inställningarna i min kamera valde jag RAW (det finns M och S kvalité på RAW också). Jag kan däremot öppna upp filerna i kamerans tillhörande program, men jag skulle gärna vilja använda photoshop istället.

Tack på förhand!
 
Hej!
Har precis köpt en ny kamera, Canon EOS 60D. Som sagt vid rubriken så kan jag inte öppna mina RAW-foton i photoshop CS4. Har haft 400D innan och har fotat en hel del med RAW då och det har aldrig varit något problem. Båda är CR2-filer, skillnaden är att RAW-bilderna från den gamla kameran är 8-10mb stora medan bilderna från den nya kameran är 25-30mb. På inställningarna i min kamera valde jag RAW (det finns M och S kvalité på RAW också). Jag kan däremot öppna upp filerna i kamerans tillhörande program, men jag skulle gärna vilja använda photoshop istället.

Tack på förhand!
Välkommen till Adobes värld. Canons DPP är inte så tokigt när allt kommer omkring.
Uppdatera till CS5 eller gör om dina CR2 till DNG
 
Detta är "gisslet" i den digitala världen: filformat!!
CS4 kan ej läsa RAW formatet från din nya kamera.
Filändelsen "CR2" betyder inte att det är samma format - bara att det är Canon RAW fil.

Varje kamera har olika format :-( och därför måste dina programvaror uppgraderas! Dvs kostanden för din nya kamera stannar ej vid inköpet av hus, utan uppgradering av PS och ev Lightroom blir ytterligare några sköna tusenlappar...

/en som håller kvar vid sina gamla hus bl a pga ovanstående... men de duger fortfarande bra också (1D MkIIn, 1Ds II)
 
Senast ändrad:
Lägg undan 120 kr i månaden i 18 mån så har ni råd att hålla ett så eminent program som Photoshop uppdaterat. Runt 4 spänn per dag alltså för världens bästa bildbehandlingsprogram.
 
Tack för era svar! Detta är så typiskt! För jag har testat CS5 och jag gillar det inte alls lika mycket som CS4... Men men.. Jag får väl vika mig...
 
Transfer

Hej!
Har precis köpt en ny kamera, Canon EOS 60D. Som sagt vid rubriken så kan jag inte öppna mina RAW-foton i photoshop CS4. Har haft 400D innan och har fotat en hel del med RAW då och det har aldrig varit något problem. Båda är CR2-filer, skillnaden är att RAW-bilderna från den gamla kameran är 8-10mb stora medan bilderna från den nya kameran är 25-30mb. På inställningarna i min kamera valde jag RAW (det finns M och S kvalité på RAW också). Jag kan däremot öppna upp filerna i kamerans tillhörande program, men jag skulle gärna vilja använda photoshop istället.

Tack på förhand!

En variant som jag själv använder (pga av att DPP ger så fina filer) är att öppna i DPP, göra grundinställningar och sedan "transfer to Photoshop" ( finns under tools / alternativt trycka alt + p och fortsätta där.
 
Lägg undan 120 kr i månaden i 18 mån så har ni råd att hålla ett så eminent program som Photoshop uppdaterat. Runt 4 spänn per dag alltså för världens bästa bildbehandlingsprogram.

Nu kostar ju en uppgradering över 3200.- vilket är lite mer än de 2160.- som du anger... och det är för mycket om man "bara" behöver nytt filformat. JAg har en ärligt betald CS3 licens och tycker att funktionaliteten duger bra. Har intelust att uppdatera bara för att kunna läsa nya filer.

sedan är det ju en annan sak att man kan köpa från USA... ;-)
 
Behåll CS4 men uppgradera till LR 3.3. Jag tycker arbetsflödet blir helt OK att "framkalla" bilderna i LR för att finputsa i CS.
 
Nu kostar ju en uppgradering över 3200.- vilket är lite mer än de 2160.- som du anger... och det är för mycket om man "bara" behöver nytt filformat. JAg har en ärligt betald CS3 licens och tycker att funktionaliteten duger bra. Har intelust att uppdatera bara för att kunna läsa nya filer.

sedan är det ju en annan sak att man kan köpa från USA... ;-)
2395,80 kr för nerladdning av en engelsk, lika ärlig uppgradering. Sorry, 4,44 per dag... Men kan man inte basic engelska får man ju betala översättningskostnaden också och då blir det 2976,60 kr eller oöverstigliga 5,50 kr per dag, allt via den svenska Adobe sajten...
 
Tibor, du får ju inte bara nya filformat med en uppgradering, utan också ny och förbättrad funktionalitet.
 
Hej!
Har precis köpt en ny kamera, Canon EOS 60D. Som sagt vid rubriken så kan jag inte öppna mina RAW-foton i photoshop CS4. Har haft 400D innan och har fotat en hel del med RAW då och det har aldrig varit något problem. Båda är CR2-filer, skillnaden är att RAW-bilderna från den gamla kameran är 8-10mb stora medan bilderna från den nya kameran är 25-30mb. På inställningarna i min kamera valde jag RAW (det finns M och S kvalité på RAW också). Jag kan däremot öppna upp filerna i kamerans tillhörande program, men jag skulle gärna vilja använda photoshop istället.

Tack på förhand!

Kär filerna genom DNG-converter så funkar det toppen. Här är förklaringen och lösningen:
www.moderskeppet.se/raw

(välj dock inte sraw när du fotar)
 
Kör alltid dng

Kär filerna genom DNG-converter så funkar det toppen. Här är förklaringen och lösningen:
www.moderskeppet.se/raw

(välj dock inte sraw när du fotar)

Jag har har Photoshop Camera Raw som kan hantera filerna från min kamera , men jag konverterar ändå alltid till dng när jag för över filer till datorn. tar lite mindre plats och blir lite smidigare. Ville bara säga det eftersom det är en återkommande fråga. Jag tycker alltså inte det är någon nackdel att konvertera till dng, tvärtom.

MVH,

Matias
 
Senast ändrad:
Blir lite off kanske: Är CS5 värd en uppgradering från CS3? Vilka "main features" är det som motiverar?

Definitivt.

Innehållsmedveten fyllning är ett fantastiskt verktyg.

Innehållsmedveten storleksändring (kom i CS4) likaså.

Skillnaden mellan CS3 och CS5 är väldigt stor.
 
Definitivt.

Innehållsmedveten fyllning är ett fantastiskt verktyg.

Innehållsmedveten storleksändring (kom i CS4) likaså.

Skillnaden mellan CS3 och CS5 är väldigt stor.

Framförallt alla lokala justeringsverktyg i Camera Raw. De måste kapa 70-80% av all tid man bildbehandlar, och öka hur kul det är med det dubbla.

Jag har en film som handlar om Camera Raw och skillnaden mellan CS3 och CS5
http://cs5.se/2010/i-camera-raw-ar-hoppet-fran-cs3-till-cs5-stort/
 
Framförallt alla lokala justeringsverktyg i Camera Raw. De måste kapa 70-80% av all tid man bildbehandlar, och öka hur kul det är med det dubbla.

Jag har en film som handlar om Camera Raw och skillnaden mellan CS3 och CS5
http://cs5.se/2010/i-camera-raw-ar-hoppet-fran-cs3-till-cs5-stort/

Du har så rätt. Jag "hänger" mest i Lightroom när jag jobbar med RAW-bilderna, så jag tänkte inte på det självklara att Camera Raw givetvis är en del av Photoshop. :)
 
Om någon är intresserad av att veta vad som hände med mitt problem så uppgraderade jag till slut till CS5. Det mesta fungerar bra nu, behöver bara lära mig de nya sakerna som skiljer CS4 och CS5 åt.

Tackar för alla fina svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.