ANNONS
Annons

Kan inte öppna råfiler från D70 (var: "Förtvivlad!!!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

charlottes

Aktiv medlem
Förtvivlad!!!!

Min älskade Nikon D70 har nu 2 ggr lyckats med något som inte Nikons support kan förklara hur det går till.
Jag tar bilder. I Raw format. Kortet är ett SanDisk ultra 1 gb resp ett SanDisk extreme 1gb. Bilderna syns på skärmen. Jag för över bilderna till datorn (Mac G4) öppnar dom via PS elements eller Nikon Capture. Dom syns i mappen som NEF men går inte att öppna. Av 12 bilder gick det att öppna 2. Detta har hänt en gång tidigare. Då lyckades jag öppna 1 av 50.
Jag är inte proffs, då hade jag nog haft en annan kamera men jag är en ganska van användare. Korten funkar i vanliga fall. Men så har dom lagt av båda 2 på ovan beskrivet sätt. Sen funkar dom igen. Det är inget regelbundet fel. Det är dock E X T R E M T irriterande och för att inte säga trist.
Har någon en bra förklaring eller idé. Tacksam för alla förslag.
//Charlotte
 
Två frågor:

1 - Använder du kortläsare eller kameran då du för över korten?

2 - Använde du kameran då du formaterade korten?
 
Vad händer om:

Du kollar på bilderna i kameran?
Öppnar bilderna direkt ur kameran?
Använder USB kabel vid överföring
Använder kortläsare vid överföring?
Använder ett annat program för öppning av RAW filer?
Du öppnar den tillhörande JPG-filen?


Efter den felsökningsrundan är det lättare att komma närmre felet.
 
Re: Förtvivlad!!!!

charlottes skrev:
Min älskade Nikon D70 har nu 2 ggr lyckats med något som inte Nikons support kan förklara hur det går till.
Jag tar bilder. I Raw format. Kortet är ett SanDisk ultra 1 gb resp ett SanDisk extreme 1gb. Bilderna syns på skärmen. Jag för över bilderna till datorn (Mac G4) öppnar dom via PS elements eller Nikon Capture. Dom syns i mappen som NEF men går inte att öppna. Av 12 bilder gick det att öppna 2. Detta har hänt en gång tidigare. Då lyckades jag öppna 1 av 50.
Jag är inte proffs, då hade jag nog haft en annan kamera men jag är en ganska van användare. Korten funkar i vanliga fall. Men så har dom lagt av båda 2 på ovan beskrivet sätt. Sen funkar dom igen. Det är inget regelbundet fel. Det är dock E X T R E M T irriterande och för att inte säga trist.
Har någon en bra förklaring eller idé. Tacksam för alla förslag.
//Charlotte

flyttar du via kameran eller kortläsare?
 
Du kollar på bilderna i kameran?

jag kollade på bilderna i kameran ett par timmar innan jag skulle ladda över dom. Då fanns alla där. Tog två bilder precis innan jag skulle föra över dom.
Öppnar bilderna direkt ur kameran?
jag förstår nog inte frågan. Bilderna hamnar i raw i datorn o jag måste öppna dom via elements.

Använder USB kabel vid överföring
Ja jag använder usb kabel då det är kort läsare
Använder kortläsare vid överföring?
Använder ett annat program för öppning av RAW filer?

Har testat Nikon Capture o Elements. Har fått hjälp av maken som testat Graphic Converter o lyckats öppna ett par men inte alla.

Du öppnar den tillhörande JPG-filen?
Tar endast Raw o inte Raw o Jpg.
//Charlotte
 
Formaterar alltid korten i kameran efter att överföringen är klar o bilderna kollade.

Använder kort läsare.
//Charlotte
 
charlottes skrev:
via kort läsare.
Gammal trotjänare som alltid funkat.
//Charlotte

Bara för att det varit helt tidigare behöver det ite betyda att det inte kan gå sönder.

när du har bilder på kortet som itne går att öppna är det ju en bra ide att försöka föra över dom på flera olika sätt.
Prova till och med med en annan dator.

Kanske kan du utesluta fel på kort/läsare/dator och därmed komma fram till fel på kameran.
 
Testa att formatera kortet i kortläsaren. Var noga med att "quick format" inte är ibockat.

Det kan ju vara så att kortet har några skadade ställen.

Det är, som sagt, åxå värt att testa olika sätt att föra över bilderna.

Vad händer om du öppnar dem direkt från kortet, utan att lagra dem på hårddisken? Det kan ju vara hårddisken i datorn som konstrar, tex.
Vad händer om du byter port som läsaren sitter i? Om du byter kablen? Osv osv...
 
Vad jag menar med att öppna bilderna direkt ur kamerna är att du inte för över dem till datorn utan öppnar kameran i datorn som vanligt och klickar upp bilerna därifrån istället. Det går långsamt men om det funkar är det överföringen det är fel på. Då du kan se bilderna i kameran men inte på datorn lutar det åt att det är struli överföringen. Kan du inte mail en skadad fil till mig så kan jag se vad som händer om jag försöker öppna den?!
 
Kan det vara så att du har en skakig kortläsare eller dålig kabel? Jag har råkat ut för att få kort (NEF-kort från D70) korrupta om jag kopplar kortläsaren till en USB-hub eller via förlängningskabel. Kopplar jag den direkt i datorns USB-port har det dock aldrig varit problem. I de fall det har inträffat har dock bilderna på kortet varit OK, det är bara vid överföringen det har blivit fel. När jag har kopplat in läsaren igen (direkt i datorn) har bilderna förts över OK igen.

M.a.o. om du inte har formaterat kortet än, prova att läsa över dem igen med kortläsaren kopplad direkt till datorn, alternativt att läsa över dem direkt från kameran (med kortet i kameran). Vad gäller formatering så ska du formatera kortet i kameran och inte i kortläsaren (har för mig att jag läst detta i manualen någonstans).
 
Kortet ska formateras i kameran enligt tillverkaren så det gör jag alltid skulle inte våga annat.

Har testat med andra kortläsare o i annan dator o det hjälper inte.
Jag blir gråhårig på det här.

Hade felet uppstått oftare hade jag kanske kunnat se en logik (kyla, fukt exepelvis) men det är 6 veckor mellan ggr. Det är mkt märkligt.
//C
 
charlottes skrev:
Kortet ska formateras i kameran enligt tillverkaren så det gör jag alltid skulle inte våga annat.

Har testat med andra kortläsare o i annan dator o det hjälper inte.
Jag blir gråhårig på det här.

Hade felet uppstått oftare hade jag kanske kunnat se en logik (kyla, fukt exepelvis) men det är 6 veckor mellan ggr. Det är mkt märkligt.
//C

Då låter det ju som om du ska reklamera kameran igen...

Periodiska fel är ibland helt omöjliga att hitta.
 
charlottes skrev:
Kortet ska formateras i kameran enligt tillverkaren så det gör jag alltid skulle inte våga annat.

Grejen är att i kameran görs en snabbformatering. Om du formaterar i datorn, utan snabbformatering så markeras eventuella skadade sektorer så att de inte används. Därefter kan du göra en (snabb)formatering i kameran igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.